Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Havnivået synker i Oslo

1 Like

Men enn at det er havnivået som synker rundt Oslofjorden, er det faktum at landet rundt fjorden stiger. Det skal skyldes seneffekten av at den iskappen som tynget landet ned, etter hvert forsvant

I Norge er vi så heldige at landhevingen som fortsatt pågår etter siste istid, vil oppveie en del av den globale havnivåstigningen. Effekten er størst på Østlandet og minst i vest.

4 Likes

Antarctic sea ice extent is 17% higher today than it was in 1979. Ice doesn’t lie, but climate scientists do.

4 Likes

Har dette sammenheng med smelting av grønlandsisen? Altså havet kjøles ned av smeltevann?

Bitte litt av Grønnlands-isen smelter om sommeren , og noe mer fylles på om høst, vinter og vår.

Smelting av Grønnlands-isen har faktisk skjedd hver eneste sommer, så lenge man har målt.

Men nettoen, det som bygger seg opp om høst, vinter og vår minus det som smelter om sommeren er positivt, og har aldri vært negativt i perioden man har målt.

Dataene for hver eneste, dag , og hvert eneste år det er foretatt målinger finner man her:

https://polarportal.dk/en/news/news/surface-mass-balance-of-the-greenland-ice-sheet/

Og 2023/24 sesongen finner man her:

https://polarportal.dk/en/news/2024-season-report/

Når jeg snakker om smelting om sommeren så regner jeg sommeren på Grønnland som den perioden folk tenker på som skoleferien, merket med grønt.

Den blå linjen er sesongen 2023-24, siden fryse-smeltesesongen på Grønlands-isen starter 1. september, og ble konkludert 1. september 2024.
Det grå skraverte feltet er nest høyeste og nest laveste nettoresultat i refereanse-periode 1981 til 2010, og så har man lagt på den laveste “ever recorded” som var sesongen 2011-2012. Da gikk man nesten i null.

Uansett, man har aldri målt netto smelting over en sesong (år) på Grønnland i følge det danske polar-instituttet, som er de som følger med på dette.

Så når man snakker om smelting av Grønnlands-sien så snakker man basically om hva som skjer på Grønnland, hvert eneste år, i sommerferien. :+1:

2 Likes

Når man klikker seg inn på linken din så står følgende:

Hvordan plasserer det seg i fht. påstanden din?

2 Likes

Da legger jeg meg paddeflat og sier at SMB er smelting og tining er på pluss-siden med 44GT, mens med kalving og smelting på undersiden av isen, så var netto minus 80 GT.

Har ikke helt skjønt hvordan de måler smelting på undersiden av isen , siden det er umulig å måle avrenningen, så det er trolig med satellitt.

80GT is er 80 kubikk kilometer med is, og siden Grønland er 2 166 000 kvadratkilometer, så betyr det at den 3000 m tykke isen på Grønland i sesongen ble 3,6 cm tynnere i 2023/24.

Når man tenker etter er det egentlig ganske utrolig at satellitter klarer å måle dette, for de er jo i fart, og skal måle hele Grønnland, for måle-usikkerhet bør jo være litt mindre enn resultatet. Så en måle-usikkerhet fra disse satellittene er kanskje 1 cm eller så?

2 Likes

Grønlandsisen siden 2002
SmartSelect_20241226_172757_Chrome

Men jeg mener vi trenger et lengre tidsrom å se utviklingen over. Det er noe med at isen “pulserer”, altså bygger seg opp i tykkelse samtidig som den kalver over en lengre periode, for deretter å redusere i tykkelse mens kalvingen avtar. Det jeg tror det spesielt nå er at den kalver samtidig som tykkelsen går ned.
Har ingen kilder, annet enn at jeg har fanget det opp, sikkert fra tiden min sammen med forskere i Ny-Ålesund.

2 Likes

Uansett tviler jeg på at Grønlands isen påvirker hva som skjer på Antarktis nå. Bukta på sørsiden er ikke engang tilgjengelig lengre

1 Like

Ice extent - menes det areal?

Hva sies om masse/volum? Er det økende?

1 Like

Nei extent er overflate

2 Likes

Extent er ikke et synonym. Utbredelse blir vel mer korrekt sånn sett, men svaret på spørsmålet ditt er overflate og ikke dybde/masse

Aha, jeg lurte på om extent var at arealet hadde økt, men så lurte jeg i tillegg på om det ble skrevet noe som volumet. Is kan dekke større areal, men trenger ikke bli tykkere.

Ifølge NASAs målinger har smeltingen stabilisert seg noe på Antarktis de siste 5 årene.

2 Likes

:joy: :joy:

1. Havis-utbredelsen utenfor antarktis endrer seg fra år til år. Den blir i praksis aldri eldre enn 1 år når man kommer til februar, da mesteparten av den er smeltet (havet fryser til på høsten på den sørlige halvkule, smelter på våren). I motsetning til den arktiske havisen, viser den ingen klar trend utover å bli noe tynnere.
  2. Isbreene på det antarktiske kontinentet smelter og kalver derimot, og det i et aksellerende tempo.

Av nysgjerrighet, tilgjengelig for hvem eller hva da?

2 Likes

UTilgjengelig med båt.

Ja jeg vet. Det er derfor mediene er fulle av isflak som løsner når de kan filme det om sommeren.

Vi bare sørger for litt balanse i informasjonsflyten. Nå er det bare litt over 1 mnd til februar og det er sommer på Antarktis. Men mye mer is nå enn for 50 år siden.

1 Like

:rofl:
Så ikke før nå at det var Antarktis, og ikke Arktis det opprinnelige innlegget handlet om.

Sorry, da har sikkert ikke smelting av Grønlandsisen noe med saken å gjøre.

Du lever i en alternativ virkelighet hvor argumenter ikke virker. Prøver et par illustrasjoner i steden:

https://marine.copernicus.eu/ocean-climate-portal/antarctic-sea-ice-extent

4 Likes

Ser på bildet fra 24 desember i år. Og jeg tror på mine egne øyner fortsatt :grin:

Øyeblikks bilder er IKKE relevant for forstå klimaendringer.
Om man ønsker å se grundig på dette temaet kan jo denne studien være verdt å lese.
https://www.pnas.org/doi/10.1073/pnas.1812883116
" Conclusions

Using revised inventories, improved thickness mapping, and time series of velocity and SMB, we present four decades of mass balance in Antarctica that reveal a mass loss during the entire period and a rapid increase over the last two decades in parts of Antarctica closest to known or suspected sources of CDW from observations of high ice-shelf melt rates, ocean temperature, or based on ocean model output products. … "

3 Likes