Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Som samfunn forbereder vi oss ikke på hendelser som ikke er sannsynlige (det koster masse penger). Det er ikke en høyre-venstre sak. Når noe går fra å være usannsynlig til sannsynlig kan det skje uten at vi er klar over det, og hvis vi likevel blir det, så er det ikke sikkert vi vil bruke ressurser på det.

Det Trump sier i klippet er feil og dessuten idiotisk.

2 Likes

Hva er det som er feil med Trumps uttalelser, og hva er det som er idiotisk? Interessant om du kunne være spesifikk, slik at vi kanskje lærer noe:)

Brannvesen har advart mot Santa Ana-vind under branner i lang tid, det er verken et nytt problem, eller et ukjent problem.

4 Likes

Du kan ikke feie/rake deg fra skogbrannfare.

Det renner ikke noen elv fra Canada til los angeles der Canada tar alt vannet.

Dette er på nivå med når han tegnet værkart med sprittusj.

3 Likes

Når de advarer mot akkurat det som skjedde ca 2 måneder før det intraff, er det da riktig å si at det er en hendelse som ikke er sannsynlig?

5 Likes

Man kan gjøre preventivt arbeid med skogbunnen, som gir mindre “bensin på bålet” bokstavelig talt.
Man kan gjennomføre kontrollerte branner av områder for å gjøre det samme.
Man kan også innføre planting av tre-typer/busker/blomster som gjør det vanskeligere for flammer å spre seg.

Det finnes rett og slett en hel rekke metoder å bedrive brannvern, som har blitt forsømt av Californias ledelse i lengre tid.

Det er vel også politisk besluttet at ferskvann fra en elv skulle bli brukt til vern av en fiske-art fremfor å bli redirigert sørover i California?

I Sacramento-San Joaquin River Deltaet er det i flere år blitt redirigert vannmengder på fire ganger Los Angeles’ totale årlige vannforbruk for å redde en smoltefisk.
Spørsmålet er jo om dette vannet kunne blitt bruke lengre sør i staten ifbm brannvern? Risikerer vel at det er politisk spinn av Trump uten rot i virkeligheten, at det vannet kunne blitt brukt i slukningsarbeid?

8 Likes

Det kan visst ikke det.

Denne desinformasjons kampanjen fra Trump og co mens brannene herjer er destruktiv og utelukkende politisk motivert. Fullstendig samvittighetsløst.

Edit:
Newsom har laget nettside:

7 Likes

Hvis det er desinformasjon, hvorfor svarer ikke Newsom på kritikken da? Det er ingen som har kritisert pengebruken siden 2018.

Det var fjorårets fjerning av 17 millioner dollar av budsjettet for skogbrannvern han ble kritisert for. Hvor er de pengene? Og utelater han bevisst å svare på det fordi det var en feilvurdering han vil skjule? I think so…

3 Likes

Gavin Newsom påstår at de har økt budsjettet for «raking av skog» med 10 gangeren, på sin info-side om brannene i Los Angeles.

Raking av skog er som kjent et «latterlig konsept», som både pressen og en finsk minister har harselert over at Donald Trump har foreslått, og påpekt manglende utførelse av.

Så kan man jo undres over hvorfor Newsom påstår dette?

Svaret er vel ganske opplagt; informasjonssiden er ment for de som bor i California, og enten har, eller begynner å forstå, årsak-virkning i disse skogbrannene.

De er ikke ment på Europeere som misliker Trump sterkt, slik at alt han sier og gjør er latterlig.

Det er selvsagt opplagt at «fuel on the ground» må holdes kontroll på i nærheten av, og ikke minst inne i boligstrøk.

5 Likes

Tror det er en grunn til at det står i hermetegn.

Tørre trær brenner uavhengig av om det er løv og barnåler på bakken. Hvis du raker skogen din har du kanskje redusert risiko for antennelse, men du har fjernet veldig lite materiale. Og så må du gjøre det på nytt neste år.

Så vil jeg tro at løv holder godt på fukt i bakken.

2 Likes

Mens jeg bodde i Australia gjorde de bråtebrann ulovlig til store protester fra Aborginerne som har 10 000 år med erfaring med dette. Forvent store branner i Australia videre også. Men de kommer nok til å skylde på klimaendringene og ikke på egen politikk.

5 Likes

Ekstremvær i Bangkok, Thailand, ned mot 15 grader pluss, og de kalde forhold skal visstnok vare 1 måned til :cold_face:

2 Likes

Hva er poenget ditt? Kanskje du kan starte en egen værtråd?

1 Like

Vær har vært diskutert i sammenheng med klimaendringer daglig i 40 år. Det er ikke noe Snøffelen har startet :roll_eyes:

Jeg har vært 7 ganger i Thailand (bare nevner at 6 av de var sammen med min norske ekskone og vi har bl.a. startet et barnehjem der sammen med sjømannskirken som heter Barn med Nytt Håp eller Baan Chivit Mai) og har bestilt tur hele desember i år også,

Veldig unormalt med så kaldt vær der nå. Kaldt vær er en endring. Thailand langt borte. Så passer meget bra i en tråd som heter Global oppvarming og klimaendringer syns jeg.

Uvanlig mye snø på Vestlandet også :+1:

En 21 åring på sydpolen melder med frosne øyevipper at det fortsatt er kaldt der og

3 Likes

Så en kommentar; “My Goodness. The algoritm is ruthless”

Men uansett ganske interessant å se hvordan det så ut i the Palisades noen måneder før brannen

1 Like

Ja utenfor normalen er det, men det er ikke noen kulderekord akkurat og må bare tilbake til 2017 for tilsvarende.

Monday’s temperature was the coldest in Bangkok since 2017, according to the meteorological department. The city’s lowest recorded temperature was around 49 degrees Fahrenheit (9.9 degrees Celsius) on January 12, 1955, according to data from the meteorological department.

Nå er vel temperaturer utenfor det normale for begrensede områder i begrensede perioder egentlig helt normalt :slight_smile:

Når det gjelder den globale temperaturen så er det vel ingen tvil om at trenden på det er stigende. Nå ble 2024 ekstrem med hjelp av El Nino men med La Nina på gang nå vil man trolig se en del lavere temperaturer i en periode.
Er mange faktorer som påvirker være både globalt og lokalt på kort sikt så er de underliggende lange linjene som gir svaret på om det er global oppvarming eller ikke mener nå jeg.

2 Likes

Men ser ut til å være litt mer enn en cold snap, i alle fall om man skal tro de thailandske værmeldere.

Jeg har aldri opplevd under ca 28 grader i Thailand personlig tror jeg. Vært der i desember og januar som oftest. Så tror at 2017 også må ha vært veldig uvanlig.

Forresten, om bråtebrann i Australia… Da jeg var i Canberra traff jeg lederen for Aborginerne som kjørte sak i høyesterett for å stoppe forbudet mot bråtebrann. Han inviterte meg inn i teltet sitt. Teltet stod midt i en stor teltleir på plenen rett foran inngangen til Capital building aka Stortinget i Norge. Teltleiren hadde vært der i 2-3 år da jeg var der. Vet ikke om den er der nå, men jeg husker de kalte leiren for Tent Embassy.

Så viktig var saken for dem. De kjenner veldig godt til alle fordelene og hadde også religiøse ritualer rundt dette all den tid deres Gud faktisk er Moder Jord.

Politikerne innførte forbud av frykt for at bråtebrann kan komme ut av kontroll. Men forbudet vil føre til at når brannene først starter så får de mye drivstoff for brannen på bakken, noe som øker intensitet og omfang og dermed potensielt større ødeleggelse.

3 Likes

Dette må være den ultimate gubbetråden, tanker om global oppvarming basert på værmeldingen og personlige anekdoter (og snikskryt) i Thailand.

4 Likes

Du kan godt kalle det snikskryt, men det ble sagt for å ikke bli lagt i samme bås som middelaldrene hvite menn alltid må innfinne seg med.

Har du en kilde eller liker du å leke deg med Paint?

1 Like