Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Om et tiår eller to, ser jeg for meg at man gradvis har kommet til to konklusjoner:

1. At co2 sitt bidrag til global temperaturøkning har vært grovt overvurdert.

2. At de negative konsekvensene av global temperaturøkning, uansett årsak, har vært grovt overvurdert og de positive konsekvensene grovt undervurdert.

Et typisk eksempel er jo en av postene over om russiske bygninger som skades av tinende permafrost.

Som vanlig ikke et ord om de fantastiske mulighetene som åpner seg når de kjølige områdene på den nordlige halvkule gradvis åpnes opp for jordbruk.

Se på globusen. Nord for dagens mest produktive jordbruksområder ligger tyngdepunktet av klodens landmasse - i USA, Canada, Norden, Russland.

Det meste av det alt for kaldt til effektivt jordbruk.

Om disse områdene, som i dag er for kalde, får noen få grader ekstra, vil dette kunne øke klodens jordbruksproduksjon enormt.

Oppvarming, uavhengig av årsak, vil altså kunne føre til langt bedre tilgang til mat for en voksende global befolkning, stikk i strid med dommedagsprofetier om global hungersnød ved oppvarming.

Men la oss heller fokusere på sprekker i russiske bygninger, for når det gjelder global oppvarming må man kun se på det ene øyet!

Det negative.

10 Likes

Nå lo jeg godt. Posten min var faktisk et forsøk å se på de positive sidene ved global oppvarming. Men du synes tydeligvis det er dårlig nytt at Russland kan få store utfordringer med olje- og gassindustrien sin. Du får skrive om det du mener er positivt da. Scenen er din.

2 Likes

Han skrev jo nettopp hva han anser som positivt med global oppvarming i innlegget du svarte på?

Eller siktet du til noen andre enn Graaspurv kanskje?:slight_smile:

Ja, sant nok, men bare å bidra med mer.

Om du synes det er positivt i et fiendeperspektiv at Russlands bygninger og strukturer får problemer av tinende permafrost, så får du kose deg med det.

Men poenget mitt var et helt annet - det fokuseres konstant på at global temperaturøkning har et negativt, destruktivt potensial, men aldri på et enormt positivt potensial, som gjelder både for Russland og for eksempel Noreg

6 Likes

Ja, skjønte poenget ditt, og så brukte du innlegget mitt som eksempel for å underbygge poenget ditt, og det syntes jeg var litt morsomt, ikke verre enn det. Som sagt, du får veie opp for ubalansen da. “Jeg ser for meg at [spennende hypotese om fremtiden]” blir litt mer spennende med litt mer belegg synes nå jeg.
På denne tråden synes nå flere å være veldig opptatt av hvor kaldt det er blitt både her og der, men det jeg ser ikke så mange spor av hos deg, mer at co2 som årsak er overdrevet og at det legges for lite vekt på de positive sidene. Når du skriver “det fokuseres på” i passiv form, er det media du tenker på da?

Det har vært en lang og interessant reise fra klimatroende til klimafornekter.

Les denne.

Og

4 Likes

Vil dette være et godt omen eller et dårlig omen for Trumps president-periode?

Du rett og slett bare ser det for deg…

2 Likes

Ikke godt å si; om det er et godt eller dårlig omen. Var ment som et fun fact, noe helt konkret og målbart, som vi vet med 100%, sikkerhet om 5 dager.

Som du vet er jeg mest opptatt av målinger og harde fakta, men synes jo spekulasjoner om fremtiden , enten det er omen eller modeller er både morsomt og spennende.

1 Like

Skjønner det, men skjønner ikke hva som er fun eller fakta relatert til tråden. Været skifter. Heromdagen skrev noen her om usedvanlig kaldt vær i thailand, dette blir nå erstattet av en ekstrem hetebølge over asia/sør-øst asia. Det var kaldt når Reagan ble innsatt også. Nord-amerika har ingen fjellkjede som stanser kaldt vær fra nord når polare vortexen «wobbler» ut av bane og beveger seg sørover. Skjer titt og tett :man_shrugging:

1 Like

Poenget er ikke bare at det blir den kaldeste inauguration day in history i Washington DC, det blir trolig den kaldeste dagen i så og si alle statene i U.S. den dagen Trump innsettes som president. Statisk sett ekstremvær på sitt beste, et six sigma event, omtrent som 5 kategori 5 orkaner på rad, eller isfri nordpol til jul.
Det blir rett og slett bare drit- og rekord kaldt den 20 januar i hele USA.

Men hvis det absolutt skal være et omen så er jo et fun fact at 20 januar statistisk sett er den kaldeste dagen i året, 1 måned etter vintersolhverv. På samme måte som at 20 juli er den varmeste dagen i året, statistisk sett, 1 måned etter sommersolverv.

Sånn sett kan jo det være et omen at etter tidenes kaldeste dag i hele USA, så er det sannsynlig at temperaturen stiger; AKA global oppvarming.

1 Like

Okei, hvis jeg er lovet et innlegg fritt for tilbakemeldinger fra deg så er det kanskje verdt det. Ideelt sett burde man i slike diskusjoner legge vekt på argumentets kraft, ikke hvem avsenderen er, ei heller hvilke nettsteder argumentet er blitt sluset gjennom på vei til diskusjonen. Et godt eksempel på dette, synes jeg, var en bidragsyter som virkelig fikk høre det på ukraina-tråden fordi han postet et intervju med en finsk offiser som klagde over at det ukrainske personellet var dårlig trent. Grunnen til at han fikk høre det var at intervjuet var hentet fra document.no. Da er det lett å angripe budbringeren i stedet for å ta tak i den ubehagelige sannheten. Document.no hadde naturligvis ikke intervjuet denne generalen selv. Intervjuet var sakset fra en av de nordiske kringkasterne (YLE/SVT - husker ikke i farten), og for øvrig burde uttalelsene stå for offiserens regning, ikke journalisten eller nettstedet. Likevel ble innlegget avfeid, for ikke å si hetset, på grunn av nettstedet som intervjuet var blitt sluset gjennom. Når det er sagt så er det absolutt beste at man henviser til den opprinnelige kilden, før fjær blir til høns osv. Nå er jeg blir avskiltet for enhver troverdighet siden jeg limte inn et bilde fra Wikipedia, i et forsøksvis muntert innlegg. Mange fant da også anstrøk av vidd i innlegget, mens andre sikkert foretrekker småpraten til Holmes, helt greit. Bildet viste det jeg vil kalle gjengs oppfatning av temperaturutviklingen for et gitt sted på kloden det siste hundreåret, enten man er positivt innstilt, slik som Graaspurv over, eller negativt innstilt til disse endringene. Men på denne tråden er det tydeligvis ikke helt uproblematisk å forutsette dette. Hadde jeg vist et bilde som viste at klima ble kaldere i Thailand måtte jeg selvsagt redegjøre for hvor jeg hadde dette fra og hvorfor det skulle være sannsynlig, og hvorfor det skulle være sannsynlig at utviklingen i Thailand skulle være representativt for den globale utviklingen, som til syvende og sist er det avgjørende her. Da hadde det heller ikke vært nok å lime inn noe greier som er sluset gjennom Wikipedia uten å vise til opphavet. Som uttrykk for gjengs oppfatning burde et bilde hentet fra Wikipedia være relativt uproblematisk, og kilde oppgis selvsagt på oppfordring for dem som finner illustrasjonen for utrolig til å være sann. Likevel utløser denne slusingen gjennom Wikipedia fantasiløse plattheter om Nav og nettkurs, slik som artikkelen fra document.no over gjorde på ukraina-tråden. En ting er å bruke Wikipedia som et uttrykk for gjengs oppfatning, en annen ting er å bruke Wikipedia som kilde for å korrigere forskere som hevder noe som avviker fra gjengs oppfating, slik f.eks. Snoeffelen gjør i posten under. Da er naiviteten temmelig uutgrunnelig, etter min mening. Hvis jeg har null troverdighet på grunn av min bruk av Wikipedia, kan man spørre seg hvordan man skal betrakte en slik fremgangsmåte som vi ser starten på her.

Når det ikke er mulig å vurdere “argumentets kraft”, men bidragene er det reneste vås, slik som beretningene fra nøytrale observatører uten politisk slagside fra Thailand her, så fortjener de å høre at det er det reneste vås, for at en noenlunde interessant diskusjon om tema skal være mulig. Innlegg som er ment som en værrapport, uten videre gunnlag for å trekke konklusjoner om trådens tema, får i det minste presisere at det er det da.

4 Likes

Okei, men her er vi på “Climategate”, ikke de positive sidene ved global oppvarming?

En annen ting er at innlegg der deltakerne sender hverandre lister over bøker som må leses fungerer litt dårlig i praksis.

For ordens skyld, jeg bruker Wikipedia på temaer som er upolitiske, ubestridelige og lette å ettergå.
Kort sagt der det ikke er noe å diskutere, ikke fordi jeg ikke ønsker å diskutere det eller bare vil bruke herske og hetseteknikk for å avskjære meningsmotstandere, og kan bruke ladete begreper som rasist, klimafornekter, konspirasjonsteoretiker, fascist, tin foil hat etc , men fordi det faktisk ikke er noe å diskutere. Det er fakta.

Som; «hvor mange kvadratkilometer er Norge», «hvor mange mennesker bor det i Russland» (eksempelet gitt i posten over) og «hvor mange unser er det i en kilo».

Derimot bruker jeg Wikipedia med stor varsomhet der fakta og politikk et samrøre, mao informasjon om klima, covid-vaksiner, krigen i Ukraina, president-valget i USA, historiske hendelser o.l.

4 Likes

Det er akkurat slik man skal bruke Wikipedia. Jeg er ikke overrasket over at du bruker det rett.

Hva kaller man folk som hele tiden skal sette merkelapper og karakteristikker på folk, men samtidig klage dersom det blir brukt mot en selv?

For å si det mildt så er jeg veldig positiv til å holde diskusjon saklig uten merkelapper av noen slag rettet direkte mot enkeltpersoner.

2 Likes

Ja, fornuftig holdning det, men temperaturmålinger fra Thailand sorterer tydeligvis ikke i den kategorien.

1 Like

Tenkte faktisk å svare på den, for sjekker du figuren for dataene så kommer du til en ideell organisasjon, og ingen referanse-data, så man må videre på graving via en vitenskapelig person som opplagt er kompetent fra et velrenommert universitet, men tydelig med en klar mening hvordan ting henger i sammen.
Og det er her jeg merker jeg blir litt irritert, det er lag på lag med graving for å finne rådata, og selv det sikkert er flinke folk fra gode universitet så liker jeg data, og ikke alltid stole på det folk sier, selv om det enn så skulle være ypperstepresten i «Dagbladet mener», imamen i Den blå moské i Istanbul eller dekanen på Berkley. Alle mennesker med overlegen moral og riktige meninger. Egentlig ingenting å betvile, likevel liker jeg å se bevisene og rådataene.

Klikk selv på temperaturgrafen du har klippet fra Wikipedia, og se om du kommer til Thailands metereologiske institutt, rådata eller et annet sted…

Tenkte egentlig å la den saken ligge, selv om jeg sjekket den forrige dagen.
Orker ikke kjempe mot vindmøllene, men når du likevel tar det opp.

2 Likes

Jeg har da vel aldri påstått at den jpeg’en eller hva det er for noe kommer fra “Thailands meteorologiske institutt”, kun at jeg har den fra Wikipedia. Som sagt tidligere, hadde den vist en oppsiktsvekkende utvikling, ville jeg ikke ha brukt den, selv i et i utgangspunktet nokså uhøytidelig innlegg. Jeg har derimot påstått at bildet under kommer fra Thai Meteorological Department. Den linken har slik TI fremstår for meg 0 personer klikket seg inn på. Så da er det sikkert like greit å la den saken ligge, ja.
image

Så veldig forskjellige er ikke disse bildene, f.eks. ser man greit de kalde årene i 2008 og 2011 på begge illustrasjonene, selv om de for alt jeg vet ikke er dønn like. Hadde de vist helt forskjellige ting burde man ikke bruke Wikipedia til å så tvil om fremstillingen til TMD, det er på det rene…

I følge Wikipedia (ja dere leste riktig) er den nederste illustrasjonen laget av en professor i klimaforskning, lastet opp til Wikipeida sommeren 2021. Hvis denne var fabrikert ville det sannsynligvis ha blitt rettet/fjernet i løpet av disse nesten 4 årene. Og så er det altså spådd en kald februar i Bangkok, etter et veldig varmt Asia i 2024.

2 Likes

I følge nyeste forskning kan vi vente oss mange flere frostskader rundt ekvator etter hvert som vi merker mer til den globale oppvarmingen.

Høres ut som noe Sean Spicer hadde insistert på overfor et samlet pressekorps og vist til alternative facts. Det er meldt “low 20s” i DC den 20. = -6C. Som sagt, for 40 år siden når Reagan ble innsatt for 2. gang var det 7F = -13C. Kartet ditt viser normal 1991-2020 og hvor mange grader under denne normalen som ventes 20.1. Under ser du kulderekordene stat for stat i USA (i F) så kan vi jo se på mandag hvor mange av disse som ryker. Ingen biggie, men rett skal være rett.

2 Likes