Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Nå tror jeg du misforstår med vilje Custus, jeg sa at det skulle bli den kaldeste inauguration day i bortimot samtlige stater, ikke kulderekord i alle stater uansett dag.

Det første (som jeg hevder kan skje) er ganske så utrolig, det du ser ut til å påstå at jeg har ment, er ikke sannsynlig i det hele tatt, uansett omstendigheter.

I så fall ikke første gangen jeg misforstår noe. Men det blir altså ikke kaldeste innsettelsdag, i følge værmld. Ikke i DC. Kanskje et annet sted i USA som opplever kaldeste 20 jan ever. Hvilket bringer meg tilbake til spm om hvilken relevans det har til tråden. Vi forblir uenige.

1 Like

Innsettelsen av Trump flyttes innendørs pga uvanlig kaldt vær i hovedstaden på Innsettelses dagen :grinning:

Les det hos Snøffelen to dager før VG :sweat_smile::+1:

Trump:
Jeg vil ikke se folk skadet på noen måte. Det er farlige forhold.

1 Like

Det er meldt snø i New Oreleans !

Og siden 10 mm nedbør er 10 cm snø, så blir det kanskje en eller annen rekord, det skal snø hele dagen! Og kanskje den til og med blir liggende litt siden det har vært kulde i forkant, og er minusgrader over et døgn etterpå.

Nå er ikke snø helt uvanlig i New Orleans, bare 16 år siden sist.

image

Og i de største byene i amerikanske stater er det bare Honolulu på Hawaii og i Miami Florida det snør sjeldnere enn i New Orleans.

På 70-tallet så trodde man at snø i Miami, og flere kalde vintere betydde at vi var på vei inn i en ny istid. Nå vet vi bedre, og vet at ekstrem-ekstrem-vær (vær som skjer sjeldnere enn hvert 10. år) skyldes global oppvarming.

Global oppvarming og klimaendringer skaper selvsagt ekstremvær !

Første gang det er meldt snøstorm i Lousiana.

Og det ser som 20 cm med snø i New Orleans

Once in a lifetime ekstremvær langs gulfkysten, og utrolige 43 stater under “cold wheater alerts.”

1 Like

Siden du har vært ganske så aktiv med værmeldinger i denne tråden så tillater jeg meg å spørre om du nå er “ironisk”?

3 Likes

Skal jeg være dønn ærlig så er vel mitt hovedpoeng at ingen har så god oversikt som de kanskje mener og tror om klima. Og jeg setter fakta og målinger over kvalifiserte vurderinger og modeller.
Dernest at når man vet at det er borti 1 til 1 sammenheng mellom energibruk på den ene siden, og økonomisk vekst OG økonomisk nivå (og dessuten; forbruk OG eiendeler), så er det ingen som er villig til å ofre det som skal til for å komme til «null-utslippssamfunnet, når det kommer til stykket.
Husk at 85% av verdens energibruk er fossil.

Folk blir sure hvis de skal ned 10% i levestandard, klarer ikke forestille meg at folk vil ned 85% i levestandard.

Og skal man ha et snev av rettferdighet mellom generasjonene, må vi som har brukt litt ned 95%…

Hovedproblemene er likevel ROI (return on energi invested) på fornybar som sol og vind, er elendig uten lagring systemer, som i prinsippet ikke finnes gode (lønnsomme) løsninger på.

«Vi finner sikkert på noe lurt.» er hvor man alltid ender.

7 Likes

«Mildvær i høyfjellet 5 dager på rad, aldri skjedd før i januar»

La meg gjette, mildvær i høyfjellet 3 dager på rad skjer bortimot hvert, det er tiden varmfronten i et lavtrykk tar å passere, når det kommer inn et litt heftigere lavtrykk, og 2 dager på rad støtt og stadig.

At det er snøstorm i Lousiana, og snødump i Florida, som aldri har skjedd før, og alarm kulde-varsel i 43 stater på en gang er bare en kuriositet i forhold selvsagt.

Men hvordan skulle norsk media vite hvordan det er i USA nå? Ingenting som skjer av interesse der nå, så det er trolig lavsesong for norske journalister på USA-reise as we speak.

4 Likes

Snøffel, fint hvis du kan slutte å rapportere værmeldinger fra diverse steder rundt om i verden.

Det er totalt uinteressant og det er totalt irrelevant.

Tråden heter Global oppvarming og klimaendringer.

3 Likes

Og ekstremvær!

2 Likes

Du linker til en artikkel fra Meteorologisk instutt med værvarslet for Norge de nærmeste dagene og kommentarer relatert til det og er skuffet over at de ikke skriver om snøstorm i Lousiana og snødump i Florida???
Er det ikke naturlig at fokuset er på det landet man bor i?
Lokalt vær i Norge er jo litt mer aktuelt stoff for de fleste i Norge enn lokalt vær i USA.

Hva er det egentlig du mener aldri har skjedd i USA av dette før?

1 Like

Krager, jeg linker ikke til «en link fra metereologisk institutt», jeg har linket til en nyhetssak fra VG.

Det er ikke værdata, men en nyhetssak VG har valgt å publisere om værdata, med ønske om å formidle om at det er uvanlig varmt.

Her snakker VG om en lokal sak, mildvær i et høyfjells område in Norge.

Jeg snakker om noe som er litt mindre lokalt; kulde-alarm i 43 amerikanske stater, og det er manifestert i noe som aldri har skjedd før, snøstormvarsel i New Orleans.

Mao ekstremvær på et helt kontinent, og ekstremvær er jo «the hallmark», og kjennetegnet på global oppvarming.

1 Like

Dette varer ikke lenge. Man må ha fantasi til å tenke at ting forandrer seg. Du får ikke billigere kraft enn sol, og batteriprisene stuper fortere enn man hadde sett for seg.

Tipper nettleia vil gjøre batterier lønnsomt i Norge veldig snart.

4 Likes

Ja for ikke å snakke om hvor billige batterier kan bli når de får effektivisert og bygd ut produksjon av natriumbatterier. Vanadium Opens The Door To Better Sodium-Ion EV Batteries. De viser effekt omtrent på linje med det litium-ion gir. Den eneste bakdelen er at natrium har flere protoner og er tyngre enn litium, så det er ikke sikkert de passer så godt til el-kjøretøy, men vi får se hva utviklingen viser. Natrium finner vi iallfall rett ned i fjøra, og Vanadium finnes det mer av enn Litium.

Da kan vi kanskje få effektive lagringsmuligheter for vind- og solenergi.

4 Likes

Hvis man får billige tunge batterier er disse fine alternativer for stasjonær mellomlagring av energi. Da kan man redusere problemet med den høyst varierende produksjonen fra vind og solproduksjon.

@Snoeffelen ja men hele utgangspunktet for artikkelen er meldingen fra meteorologisk institutt.

Og som du påpeker så er dette en sak fra Norge som da gjør det naturlig å skrive om.
Tror du ikke de hadde skrevet om 5 dager med kulderekorder i samme område?

1 Like

Der jeg tror vi er uenige er perspektivene.

5 dager på rad med plussgrader i fjellet i Sør-Norge er sikkert uvanlig, men det må sees i perspektivet at 2 dager på rad skjer 1-2 ganger hver måned, hver vinter.
Selv Jon Smiths egen Facebook post viser jo at det var 2 dager i romjula med pluss grader bare se selv i VG-artikkelen).

Det er på nivå med at «det snør 5 dager på rad»-nyhet. Selv om det sikkert skjer svært sjeldent så er det vanlig at det snør flere dager på rad i et relativt lite område, fjellet i Sør-Norge.
Grunnen til at 5 dager sikkert er uvanlig er fordi et lavtrykk, eller varmluftsfront vanligvis passererer på en dag eller 2.
Og så traff de sikkert med at plussgradene kom på slutten av dag 1 og begynnelsen av dag 5. slik at hadde varmluften kommmwt litt senere så hadde man gått glipp av hendelsen, siden 4 dager trolig har skjedd flere ganger.

En snøstorm i New Orleans og snø langs kysten i alle stater fra Texas, Luisiana, Alabama, Florida, Georgia, South Carolina og videre opp til New York er noe helt annet, særlig siden det er første gang ever det er meldt snøstorm i New Orleans.

USA er dekker også et kontinent, så når det er kulde-alarm-varsel i 43 stater så er det noe annet enn kuriositet i Sør-Norge.

Det viktige er jo at når VG trykker dette er neppe for å melde om værstatistikk for nerder, som dette faktisk er, men å få folk til å tenke på global oppvarming, og ekstrem vær.

Samtidig har vi altså ekstremvær i USA.

Hvorfor skulle folk være interessert i 5 dager med pluss på fjellet om vinteren?
Alle har jo opplevd plussgrader i fjellet på vinterstid. At det var spesielt med 5 dager på rad tror ingen hadde tenkt på med mindre de ble fortalt det, selv om de hadde tilbrakt tid i fjellet året rundt. Det er ikke nyhetsverdig.

Men en snøstorm i syden, det er sånt folk snakkker om, hvis de får vite de, og det er nyhetsverdig.

Men passer sikkert ekstremt dårlig i dagens nyhetsbilde med Trump.

3 Likes

Siden dere fokuserer på uvanlig vær, kan jeg nevne at jeg på fredag kjørte over Hemsedalsfjellet. Nede i Gol var det full vinter, snø og minus 5,5 grader. Når jeg så kjørte opp til Hemsedal, steg temperaturen til pluss 9 grader! Det var nesten ikke snø i hele Hemsedal. Normalt er jo forholdene motsatt, med kaldere vær og mer snø til høyere man kommer.

https://www.yr.no/artikkel/vaerfenomenet-som-alltid-forer-til-klagestorm-1.13906792

«Som alltid fører til klagestorm» tyder vel på at det ikke er så uvanlig, og at det er litt ulogisk for folk flest.

Men leser man artikkelen så ser man at det beskriver akkurat det jeg har pratet om i flere innlegg, noen varme dager i fjellheimen i det en varm front passerer om vinteren.

Normalt gjort på et par dager.

Det lå mye smart pedagogikk bak når klimaforskerne fokuserte mer på
Climate Change og ekstremvær enn kun global oppvarming. Det siste merker vi lite til fra dag til dag, mens ødeleggende ekstremvær er nær blitt et daglig innslag i nyhetssendingene verden over.
Det er blitt noe vanskeligere å være klimaskeptiker ved å ty til meteorologi i kalde vinterdager og en kjølig sommer.

3 Likes

Eller som det står i artikkelen " I fem dager på rad har det nemlig vært døgntemperaturer over null grader i høyfjellet i Sør-Norge. Det har ingen målinger vist for januar tidligere." Så kan du rante i vei om dine personlige teorier om passerende fronter/skjult VG-agenda, men det endrer uansett ingenting i fht at det ikke er blitt observert, eller målt, tidligere. En slags vær-rekord mao, helt til den blir slått en gang i fremtiden. På veldig lokalt nivå.

Så som jeg har spurt om så mange ganger før, hvor er det du vil med alle dine værobservasjoner som du er helt/delvis enig/uenig i? Er det det selv-proklamerte og misforståtte

Hva mener du man skal benytte for å basere antagelser om fremtiden på, hvis ikke modeller? Jærtegn? Kaffegrut? Snoeffelen? Tror du ikke modellene bygger på “fakta og målinger”? Siden dette er et økonomisk forum, hva forholder du deg til for å forutsti fremtidig kursutvikling for dine investeringer?

Ikke alle, men ganske mange vil nok hevde at kjennetegnet på global oppvarming er at gjennomsnittstemperaturen på jorda øker. Økt oppvarming fører til klimaendringer. Som igjen kan føre til hallmarket ditt.

6 Likes