Noe av problemet i klimadebatten er at “enkle konsepter” som karbondioksidets absorpsjon ikke er så enkelt for de fleste å forklare. Selv er jeg siving i kjemi, har faktisk publisert i vitenskapelige artikler, også i anerkjente journaler internasjonalt, med anstendig impact score og ikke noe sånt “med veileder og andres ideer”, men ting jeg har gjort og funnet ut av selv. Og det har dessuten involvert spektroskopiske metoder. Så jeg har faktisk over snittet kvalifikasjoner på å sette meg inn i det. Jeg setter likevel vilje, drive og nysgjerrighet langt over kvalifikasjoner, for ellers blir det lazy, og man bare tar ting for god fisk uten å ta en sjekk selv.
Poeng: hvis jeg skal forklare karbondioksidets absorpsjon, og dets konsekvenser så må jeg likevel lese meg litt opp i forkant, ta litt sats og tenke meg nøye om for å få tankerekken korrekt. Og vet at det likevel kan være detaljer jeg kanskje ikke får rett. Og jeg vet inderlig godt at om jeg er frekk, og gjør en “betydningsløs” avrunding, tilnærming eller antagelse, så ender jeg opp på motsatt side av konklusjonen. Å overse en detalj er langt fra uskyldig.
Dessuten, det er faktisk ganske mye man faktisk ikke kan komme til et svar, med signifikant sikkerhet.
Derfor blir jeg mistroisk/imponert? når folk så enkelt bare sier at:
Det er mange viktige detaljer, og der det syndes mest er selvsagt alle tilnærminger og avrundinger man gjør, og later som det er betydningsløst, som at “dette er lineært”, når det egentlig er ulineært.