Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Vi har allerede “realisert” 10 og flere kommer. Behovet er ikke så stort i Norge som mange andre steder pga vannkraften.

Man trenger ikke så spesiell topografi,Estland bygger et underjordisk anlegg.

Australia har som sagt identifisert 600 000 aktuelle lokasjoner.

Men fint, da slipper vi kanskje flere innlegg med aksiomer om at strømmen er gratis når det blåser , og nå sist, når sola skinner i Tyskland.

Det er en av mange løsninger for lagring balansering og styring som virker sammen i et samspill, med tidsperspektiver fra sekunder til måneder. Nå står vindturbinene på raggovidda stille fordi prisene er så lave. Det er ikke vindkraft i seg selv som er problemet men utbyggingen og utnyttelsen av kraftnettet, her kommer det til å skje masse fremover.

Ja, spar meg gjerne for detaljene. Dette er i utgangspunktet et aksjeforum.

3 Likes

Hva med varmtvannsberederne som står i våre hjem (og som var godt eksemplifisert over her) ? Og vannbåren varme i massive betonggulv ? Og hva med batteriene som står i elbilene som står i ro 96% av tiden ? Det er også her et spekter av fornuftige energilagringsløsninger - som kan tjene flere formål og gi inntekter til eierne av ressursene.

5 Likes

Kjernekraft i Innlandet?

THEMA har nettopp gjennomført en mulighetsstudie på vegne av Innlandet Fylkeskommune for å bygge opp kunnskap og øke kompetansen på kjernekraft.

Fylkestinget ønsker at Innlandet stiller seg positivt til initiativ om kjernekraft i regionen – som et supplement til arbeidet fylket allerede gjør innen bærekraftig energiproduksjon.

Rapporten fra THEMA

https://prod01.elementscloud.no/publikum/Documents/ShowDocument/1e19ac68-b074-44df-9273-d74cf116eb4e/1211587/2032403

https://prod01.elementscloud.no/publikum/Documents/ShowDocument/1e19ac68-b074-44df-9273-d74cf116eb4e/1211587/2027704

4 Likes

Dette kan man også se i lys av myten om at pga lavere energiavkastning ( eroi) på fornybar minker netto tilgjengelig energi i samfunnet ved å gå over til fornybar. Det kreves mye energi for å lage olje, enda mer å lage bensin og enda mer å få den fraktet til sluttbrukeren (40 % av all skipstrafikk målt i tonn x km består i å flytte fossilt brennstoff rundt omkring på kloden). Eroi for fossilt drivstoff tilgjengelig for sluttbrukeren ligger på 3,5 i følge beregninger i artikkelen fra Nature under, lavere enn sol og vind. Det sentrale poenget her er da at energien blir målt ut fra den energien som kan omsettes i en tjeneste for forbrukeren ( få bilen til å flytte på seg, i tillegg til å lage masse lyd og varme) .

“. Comparing this EROI equivalent value to the EROIs reported in the literature indicates that at the useful stage, electricity-yielding renewable energy systems present on average higher net energy returns than traditional fossil fuel-based systems, even considering the effects of intermittency. Such findings contradict the conventional narrative, according to which the energy transition will imply a decrease in the net energy available, and suggest instead that renewable energy systems may deliver sufficient net useful energy to provide decent living standards for all.”

https://www.nature.com/articles/s41560-024-01518-6

Jfr “road propulsion” på figuren under fra artikkelen

17455215590695927637464374782497

3 Likes

Fra den virkelige verden:

2 Likes

Hadde de ikke forstått at vinden ikke blåser maks og himmelen er blå hele tiden?! :scream:

4 Likes

Har lagt merke til at hver gang det snakkes om fornybar kraft som sol og vind så snakker man om kapasitet og ikke produksjon. Mao hvis jeg kan jobbe, men sitter med beina på bordet og leser VG-nett på jobben så produserer jeg ikke så mye, selv om jeg kunne gjort det.
Så da dukker det vanskelig spørsmålet opp; hva betaler arbeidsgiverne min for, jobben jeg kunne gjort, eller jobben jeg gjør?

Det riktig svaret er faktisk jobben jeg kunne gjort, akkurat som i fornybar bransjen, og det er derfor vindparker går konkurs nå, for fokuset er på kapasitet og ikke faktisk produksjon.

3 Likes

Jeg tror de som bygger og finansierer vind- og solparker faktisk har forststått det der

6 Likes

"Da energikommissær [Dan Jørgensen i februar la frem planene for et mer effektivt energisystem, minnet han om at EU siden invasjonen i Ukraina har kjøpt gass for tilsvarende verdien av 2400 F-35 kampfly. Dette er USAs nyeste og dyreste kampfly som Norge har kjøpt 52 stykker av til en pris av 1,75 milliarder kroner pr. stykke.

Den 6. mai er det ventet at energikommissær Jørgensen skal legge frem en lenge etterlengtet plan for hvordan EU i 2027 skal gjøre seg helt uavhengig av russisk gass. Utfordringen er om EU-landene kan enes."

5 Likes

For noe sprøyt, det snakkes om begge deler. Installeringstakt måles gjerne i effekt W, produksjon måles i, vel, produksjon Wh. Skal det liksom være oppsiktsvekkende at produsert solenergi ikke er lik installert effekt x antall timer i døgnet?

Hvis man ønsker å studere utbyggingstakten gir det mest mening å bruke installert effekt, ønsker man å sammenlikne bidraget fra solenergi opp mot andre bidrag gir det mer mening å snakke om TWh. Du får det til å høres ut som noen lukker øynene for det ubehagelige faktum at sola ikke skinner hele døgnet på et gitt sted.

Fra artikkelen fra oilprice

“Grid bottlenecks, outdated transmission infrastructure, and a system that still favors coal have stunted the potential of all those shiny new solar panels and turbines”

Dette har i hvert fall jeg prøvd å forklare en del ganger at medfører et stort marked for utbygging og forbedring av kraftnettet i mange år fremover.

Hvis man ønsker å sammenlikne utbyggingstakten med f eks tidligere år så er vær og vind irrelevant, da bruker man effekt. Dette er ikke noe mer retorisk enn formuleringer som “those shiny panels” i artikkelen. Kina bygger ut kraftnettet i et voldsomt tempo nå for å bøte på nettopp de problemene med flaskehalser etc som artikkelen peker på.

Kina investerte 83 mrd usd i kraftnettet i 2024.

image

Og fører an i elektrifiseringsprosessen

image

6 Likes

En annen måleenhet kan være “støtte gitt til Ukraina”, det tar seg ikke så bra ut det heller. Men skal en boikott av russisk gass være noe poeng må den jo ramme Russland hardest. Hvem sprengte NS2? Betegnende nok kan man finne motiver hos både avsender og mottaker.

2 Likes

Elektrisitetsproduksjon i Kina, mars 2025, endringer på årsbasis, viser sterk økning for sol (30%), kjernekraft ( 23%), vind ( 15 %) og til dels gass (8%), mens, som i de to foregående månedene, nedgang for kull ( ned 3 %), som selvsagt fremdeles har et stort forsprang, men prosentandelen for elektrisitetsproduksjon med kull synker fem prosentpoeng fra året før.

Disse tallene avviker noe fra offisiell statistikk av grunner som nevnt på bildene.

2 Likes

Helt uforståelig hvordan dette kunne skje

Cyberangrep? Sjeldent atmosfærisk værfenomen? Store temperatursvingninger??

På NRK sier man at dette aldri kunne skjedd i Norge, så da kan man jo lure på hvorfor cyberangrep, sjeldne atmosfæriske værefenomener og store temperatursvingninger aldri kunne skjedde i Norge, men kan skje i Spania.

Jeg holder en knapp på at dette skyldes et mer og mer ustabilt nett som skyldes at nesten all kraft til tider kommer fra sol og vind, og så tipper jeg at årsaken til strømbruddet forblir et “mysterium”.

https://www.renewableenergyworld.com/solar/grid-inertia-why-it-matters-in-a-renewable-world/

3 Likes

Det viktigste nå er å ikke spekulere!!
Men teoriene som det er lov å spekulere i er cyberangrep (Russland) og atmosfærisk fenomener som ekstreme temperatursvingninger (klimaendringer).

image
image

Tar man en kikk på kartet for å se hvor midt i den iberiske halvøy er, så finner vi et kjent sted:
image

Og der er været som følger de siste dagene:

“20 grader om dagen og 10 om natta”.

Nesten like ekstreme svingninger som det er i Oslo nå

3 Likes

Værfenomenet som kalles indusert atmosfærisk vibrasjon krever ikke enormt store temperaturendringer, det holder at temperaturen endrer seg raskt, ChatGPT gir en endring fra 12 til 20 grader i løpet av 30 minutter som et eksempel.
Jeg er ingen ekspert på dette men ser det ikke som usannsynlig i det kan være mindre sannsynlig med såpass raske temperatursvingninger i Norge.

Jeg tipper temperatursvingninger har spilt en viktig rolle og så får vi jo se om det er andre årsaker som også har spilt inn.

2 Likes

Selv om det er et fenomen som heter indusert atmosfærisk vibrasjon, så er det masse som skurrer.
For det første er ikke en temperaturøkning fra 12 til 20 grader på kort tid særlig mye , det skjer hver dag, over hele verden. Dessuten om man graver litt i det så bør det også være høy luftfuktighet for å bidra til å trigge. Det er ikke høy luftfuktighet i Madrid generelt, og spesielt ikke nå.

Leser man derimot om grid inertia og kobler det sammen med informasjon til Jadda om at Spania gikk 100% fornybar nylig, og også satte ny rekord på generert solkraft tror jeg man er nærmere et svar.

https://www.renewableenergyworld.com/solar/grid-inertia-why-it-matters-in-a-renewable-world/

Dessuten hvis det er tempoet økning som er årsaken, og det neppe er så mye fuktig luft i Madrid, midt på den iberiske halvøy, når på døgnet er det mest sannsynlig å ha en en stor temperaturforandring.

Burde ikke det være om morgenen? Når sola står opp.

Men strømbruddet skjedde klokka 12:30 på dagen, når sola står på det høyeste og produksjonen av solkraft er størst.

Jeg sjekket UV-indeksen i for den iberiske halvøy og den var «very high» på ** hele den iberiske halvøya», i tillegg sjekket jeg på wetterzentrale og det var faktisk kraftig vind helt sør i Spania samtidig, som varte en relativ kort periode.

Jeg sjekket priser på strøm i Spania, og de var negative når dette skjedde, mao så mottar nettet mer strøm enn det trenger så overskuddskraft må sendes andre steder, f.eks. til Frankrike, som forøvrig også ble berørt av dette.

3 Likes

Kan du linke til informasjon som understøtter det du skriver?
Er det vanlig at temperaturen svinger 8-12 grader i løpet av en halvtime?
Det var forsåvidt bare et eksempel og ikke tall fra Spania. I følge det jeg finner er det ikke vanlig at temperaturer svinger så fort.

Vibrasjoner dempes normalt av høy luftfuktighet så jeg er usikker på om det du skriver der er korrekt.
Trykkforhold er vel mer en del av “ligningen” når det gjelder å skape forhold for at fenomenet skal oppstå.

Om kapasitetsutnyttelse og styring av produksjonen har spilt en vesentlig rolle får vi jo se.

Jeg regner med vi etter hvert får litt flere rapporter som kan vise om det er ekspertene på området eller selvutnevnte eksperter på et diskusjonsformum som har rett :wink:

Kulepunkt 2 under punkt 1 cause

Hvis man tenker seg om litt så er ofte årsaken nærliggende og logisk, neppe tilfeldig at dette skjer rett etter at Spania går med mulighet for 100% fornybar.

Når myndighetenes viktigste beskjed er at folk ikke skal spekulere i årsaken, samtidig som de kaster ut ting man ikke skal spekulere i, cyber attack og indusert atmosfærisk vibrasjon så er jo poenget nettopp at man skal spekulere i det.

«Ikke tenk på albino isbjørnen».

Indusert atmosfærisk vibrasjon = pangolinen

100% fornybar = Wuhan lab

EU har investert enormt i fornybar, økonomisk og politisk, og skal gå enda hardere ut videre
fremover.

5 Likes