Verdensrekorden for hurtig temperaturforandring er 27 grader på 2 minutter, så hvorfor skulle 8 grader på en halvtime være så unormalt?
Tipper det er en overload av solenergi som har gjort nettet ustabilt.
“Many have blamed renewables for Spain’s grid instability following the blackout, but Delgado Rigal said that while renewables do contribute to instability, the core issue is that the power system remains unprepared to manage their growing share.”
Det vokser fram et stort marked for optimalisering av kraftdistribusjon nå. Dettr var kanskje en wake up call. Både ren utbygging og forbedring av drift, synthetic inertia etc. Min top pick er Siemens energy, de har et stort marked foran seg.
Godt forklart så alle kan forstå hvorfor fornybar energi som sol og vind gjør nettet så skjørt at det var bare et tidsspørsmål for det som skjedde i Spania måtte skje når andelen av fornybar (ikke vannkraft) blir for stor.
Og at det selvsagt ikke er tilfeldig at det skjedde mindre enn 2 uker etter følgende nyhet:
Synes denne var god:
Congratulations to Spain and Portugal to day for achieving Net Zero
Zero Emissions
Zero Electricity
Zero Explanations
#Net Zero
#Blackout
Norges fremste populær-fysiker bidrar selvsagt jakten på den røde silda, og tanken på albino isbjørnen.
Leser man artikkelen så er bare en kosehistorie, aka sildejakt, og litt drodling om hvor kjipt det ville (også) blitt i Norge om strømmen gikk.
Skulle tro at en fysiker skjønte prinsippet om i inertia, og fordelen med tung roterende masse for å motstå frekvensforstyrrelser…
Og i den sammenheng sier han i artikkelen noe som fremstår som no sense, og det er at Norge har den fordel at vi produserer strøm på mange steder. Jeg tippe at Spania med solceller og vind som kan på gitte tidspunkt dekke hele Spanias strømbehov har langt flere lokasjoner med solceller og vindmøller enn det Norge har av vannkraftverk.
For å gjenta meg selv, dette kommer for fullt nå. AFRY skal se på muligheter for å optimalisere pumpekraftverket i Saurdal
" Studiet har som mål å doble anleggets kapasitet til å lagre overskuddsfornybar energi, og dermed øke fleksibiliteten og sikre jevn energiproduksjon i perioder med høy etterspørsel."
Men var ikke noe av poenget at det gir bedre stabilitet med mange lokasjoner av vannkraft enn av sol og vindkraft?
Er det dette avsnittet du sikter til?
" Det var jo en stund der det kom meldinger om at det kunne være noe atmosfærisk, og da tenkte jo jeg umiddelbart på solstormprogrammet vårt. Så ble jo det trukket tilbake, forteller han på telefon."
Den albinoen ble sjekket ut temmelig raskt i så fall.
Artikkelen handler om beredskap ved strømbrudd. Årsaken til strømbruddet er revnende likegyldig. Konsekvensene kan bli alvorlige, dette er ingen “koseprat”.
Hvor har du det fra at han ikke har skjønt det? I et intervju om beredskap, hvorfor skulle han pense samtalen inn på dette?
I ditt forsøk på å fremstille Wahl som mindre begavet demonstrerer du bare dine egne manglende leseferdigheter.
Hvis du synes artikkelen er så dårlig, hvorfor løfte den fram i stedet for å skrolle videre?
Problemet mitt med Dagblad-artikkelen og Andreas Wahl er jeg vet at han forstår, og ikke minst må kjenne til, problemstilling om at solkraft ikke har roterende masse som en buffer mot frekvens-ustabiliteter.
Han skjønner dette veldig godt men velger likevel å ikke snakke om det.
Forøvrig er ikke årsaken til strømbruddet revnende likegyldig.
Det er etter min mening viktigere å hindre uønskede hendelser, enn hva man gjøre når det oppstår, særlig hvis sannsynligheten er stor og konsekvensene enorme. Litt sånn pro aktiv.
Godt mulig det kom en dobbelpost, beklager i så fall! Postene vises litt rart på telefonen min nå.
Det ser ut som du har kopiert inn mange av postene i tråden i ditt innlegg.
Ok , hadde tenkt å poste en kommentar ang solenergi og mangelen på roterende masse. Poster en link på nytt så får det andre bare ligge
As the large-scale integration of renewable energy grows, inertia in power systems is reduced, which causes the rate of change of frequency to increase and worsens the frequency nadir during disturbances. There is, therefore, an urgent need to accelerate the development of international standards and regulations that require solar PV systems and other renewable installations to also contribute to stability in the network by emulating inertia. Spain is a pioneer in this field: it is currently the only country that includes the synthetic inertia technical requirement in its grid code
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142061524000966
Bra post Ravioli, den publikasjonen tar opp problemet med at solkraft mangler roterende masse som fungerer som en «shock absorber».
Og løsningen er syntetisk roterende masse.
Nå er vi på riktig vei, og første steg er å anerkjenne at for mye sol og vind skaper et ustabilt system.
De som holder på med dette til daglig har nok anerkjent dette for lenge siden …
Og dermed produserer løsninger på problemet. Nye behov skaper nye utfordringer og et marked for nye løsninger. Slik har menneskeheten og vitenskapen utviklet seg gjennom seklenes gang. Så får heller Ola Borten Moe, en og annen blogger som avslører “the hidden truth” og andre bakstreverske karakterer fokusere på hvor uløselige disse problemene er med “den lineære ekstrapolasjons metode” inn i fremtiden.
Fasiten er vel at selv om det har tenkt på det så er det ikke gjort så mye med det, for hele den iberiske halvøya gikk jo i svart.
Sannsynligheten for at det oppstår og omfanget av en hendelse øker jo mindre roterende masse det er i systemet. Dessuten fanges ikke feil opp slik at hendelser får anledning til å spre seg.
Kostnadene ved at et helt samfunn går i svart, selv om det bare snakk om timer er enorme.
Jo, det er det. Det er jo en heltidsjobb å svare på det du skriver som ikke stemmer. Artikkelen jeg linket til er en evaluering av arbeid som er blitt gjort. Spania stiller krav til leverandører til kraftnettet om at de skal levere treghet inn i systemet. Så gjenstår det kanskje utfordringer, gjerne i et samspill mellom innovasjon og myndighetskrav. Av og til går det galt når utviklingen i det store bildet forsker seg fremover.
Fra min spanske samboer som leser nyhetene: det var også et problem i Spania at de hadde for få kraftverk som kan starte opp uten strøm, samt at 3 av 5 vannkraftverk var stengt for vedlikehold, og at dette førte til at det tok lenger tid å starte opp igjen. Min kommentar var da at det er litt urutinert å ha 3 av de 5 vannkraftverkene under vedlikehold samtidig
. Men dette må vi kanskje ta med en klype salt, siden det kommer fra 3. hånds kilde…
Er dette lokalt? Iberdrola har 120 vannkraftverk i Spania.
Du hopper glatt over at Cervantes’ Don Quijote kan stå bak?