Det grønne skifte vil havarere om det skal baseres på at folk og bedrifter skal flås! Arbeiderpartiet har kanskje sikret seg valgseier med innføringen av Norgespris. Men jeg tror vi blir lurt. Vent og se hva de setter prisen til ved neste prisfastsettelse høsten 2026!
“Mine beregninger tilsier at Europa har kuttet basisenergien for fort og erstattet den med vind. EU tror alle kan importere. Når forbruket skyter fart i det grønne skiftet og med lav vindkraftproduksjon, vil prisene gå rekord høyt, mener Svegaarden.”
"Strømprisen kan gå i taket. Global oppvarming fører også til at det blir lite vind, forklarer han.
– Nå blir spørsmålet: Blåser det eller blåser det ikke? Disse prisene vil vi allerede se i november og desember, sier han og legger til:
– Det vil bli et prisbilde som er helt hinsides ut over alle analyser."
"– Nord-Norge vil se enorme prishopp selv om det er veldig mye vann. Overskuddet av vannkraft og vindkraft vil spises opp mot 2030. De periodene vil bli skyhøye over historiske nivåer, spår han.
– Det er ingen nye kjernekraftverk eller større vannkraftverk planlagt i Norden. Jeg får det ikke til å gå opp. Jeg tror ikke vi får nok kraft ved høytrykksår når forbruket spesielt i Nord øker mot 2030, legger han til.
Hvor lenge vil det vare? Meteorologen varsler flere år med ville priser.
– Dette problemet blir ikke løst før tidligst 2032. Da får vi andre energikilder og løsninger på plass. Da kan dette løses."