Det er en SSW, sudden atmospheric warming hendelse som bryter de zonale vindene i stratosfæren, og deretter bidrar til at vortexen blir ustabil, av og til snur den også og det forplanter seg ned i troposfæren og bidrar ofte til blokkering, høytrykk, og kalde vinder fra øst.
Disse eventene skjer sånn ca 6 ganger per decennium, men ikke alltid havner man på «riktig sted» for kulde.
Disse eventene var, siden man klarte å måle det i 1952, vanligere på 50 og 60 tallet og hyppigere på 70 og begynnelsen av 80 tallet.
Det ble sjeldent på 90- tallet, men tok seg litt opp igjen på 2000-tallet, dog ikke som på 50 og 60 tallet og ikke som på 70 tallet.
Og man fikk noen skikkelige kalde vintere i 2009/10 , 2013 og the beast from the east i 2018.
At noen har hypoteser om at global oppvarming fører kalde vinterdager overrasker meg ikke, men det matcher dårlig med historiske data.
Jeg regner likevel med at neste gang vi får en skikkelig kuldeperiode som skyldes en SSW kommer ideen om at kulda skyldes global oppvarming komme i main stream media.
Akkurat nå så er gasslagre i Tyskland, Nederland, Frankrike og Latvia rekordlave, så skulle man få følgefeil og skyhøye strømpriser i februar, mars og april blir det viktig å skylde på global oppvarming og ikke prioriteringer man har gjort i forkant.
haha! Så det er min feil at du skriver så mye tull her?