Å “tro” eller ikke tro på noe er det mange som gjør. Å “forstå” vitenskapen som ligger bak det som diskuteres på denne siden er noe annet. Jeg skal ikke være så nonchalant å påstå at jeg er en av de som “forstår”, men jeg har prøvd å sette meg inn i problemstillingen over tid og har ihvertfall forstått hvordan CO2 fungerer i fysikken og hvordan CO2 påvirker planeten.
Kloden er blitt varmere pga CO2 (og selvforsterkende effekt som resultat av dette). Klimaendringer som følge av denne økte temperaturen er i sin spede begynnelse, men rapporter og dokumentasjon om hvordan det allerede kan merkes, både over og under vann, er tilgjengelig for alle. Dette kan man tøyse og tulle med, man kan hevde at det er konspirasjoner som står bak, at kyniske bakmenn med økonomiske motiver prøver å skremme mannen i gata, men klimaforskere argumenterer for hvordan klimaendringene har potensiale til å ødelegge forutsetningene for livet på jorda slik vi kjenner det. Med dèt som utgangspunkt, mener jeg det blir feil å “tro” noe som helst knyttet til dette temaet.