Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Å “tro” eller ikke tro på noe er det mange som gjør. Å “forstå” vitenskapen som ligger bak det som diskuteres på denne siden er noe annet. Jeg skal ikke være så nonchalant å påstå at jeg er en av de som “forstår”, men jeg har prøvd å sette meg inn i problemstillingen over tid og har ihvertfall forstått hvordan CO2 fungerer i fysikken og hvordan CO2 påvirker planeten.

Kloden er blitt varmere pga CO2 (og selvforsterkende effekt som resultat av dette). Klimaendringer som følge av denne økte temperaturen er i sin spede begynnelse, men rapporter og dokumentasjon om hvordan det allerede kan merkes, både over og under vann, er tilgjengelig for alle. Dette kan man tøyse og tulle med, man kan hevde at det er konspirasjoner som står bak, at kyniske bakmenn med økonomiske motiver prøver å skremme mannen i gata, men klimaforskere argumenterer for hvordan klimaendringene har potensiale til å ødelegge forutsetningene for livet på jorda slik vi kjenner det. Med dèt som utgangspunkt, mener jeg det blir feil å “tro” noe som helst knyttet til dette temaet.

6 Likes

Klimaforskerne eller i hvert fall aktørene rundt dem krisemaksimerer på i beste fall svært tynt grunnlag.

Om en går inn i materien ser en derimot at det er langt i fra konkludert om det er co2 som driver temp eller motsatt, og at endringene uansett er mikroskopiske og vanskelig å skille i fra ren støy og en naturlig variasjon.

En ser også at ALL rådata som videre forskning, modellering og konklusjoner baserer seg på er tungt manipulerte og manuelt “justerte” for det ene og det andre noe som gjør gjennomsiktighet lav/usikker.

1 Like

Ja, at klimaet endrer seg er det vel ingen som har sagt noe på. Men kan mennesker påvirke dette? Tvilsomt.

Et eneste vulkanutbrudd, og så slippes mer CO2 ut i atmosfæren enn Norge genererer på 10 år (litt fingeren i været her).

Men parallellt med at det blir med CO2 i atmosfære, så blir det også mer planteliv. Som igjen tar unna CO2.

Er vulkanutbruddet stort nok vil det også senke temperaturen på jordkloden grunnet aerosoler som reflekterer innstråling høyt oppe i atmosfæren

2 Likes

Var det tanken at det skulle komme noen mulige investeringer, bransjer / firmaer eller teknologi å sjekke ut her? Eller er vi fornøyde med å diskutere vulkanutbrudd?
Jeg synes temaet, klima - forsøpling - overforbruk - konsum er spennende temaer. Men hadde det vært mulig å diskutere hvordan det er kunne la seg gjøre å legge opp til systemer som bidro til å redusere eller til og med ha positiv effekt på omverdenen samtidig som det er mulig å dra ut profitt?
Finnes det for eksempel et uforløst potensiale for energiutvinning eller noe annet nyttig i “the great pacific garage patch” ?

Kjøper du fond fra Storebrand så er det både klimavennlige og bærekraftfokuserte. Anti umoralske kan man på en måte si.

Fra chatten i dag:

“Jeg skal starte et grønt shorte fond som skal shorte alle selskaper som disse grønne fondene kjøper. Mye overhypet tull rundt omkring som kommer til å krasje og brenne etterhvert!”

Slik blir det mulig for menigmann også å tjene penger på klimabløffen :slight_smile:

2 Likes

Ville gått bra det, hittil i år… Finn selv ut hvem som har disse fondene…

Ta det heeelt med ro bare naturlige svingninger dette skjønner dere :roll_eyes::joy:

At naturen er i en shitty tilstand er åpenbart. At dette i hovedsak skyldes noen promilles endring av CO2 i atmosfæren derimot…

Det går ubønnhørlig mot den tilstand at ALT areal på jorda enten er bebygd, dyrket mark eller ørken/steinrøys… da kan en bare drite i å mase om CO2 i hvert fall…

1 Like

Artikkelen handler ikke om klimaendringer i det hele tatt, men om rasering av natur og miljø.

Slik som klimaforkjemperne ønsker seg ved å sette opp vindkraftverk på hver eneste knaus og holme i hele landet.

5 Likes

Ikke i det hele tatt? Det handler om totalen av all belastningen. Derav blant annet co2

Dette er en total sammenstilling av hvordan mennesker påvirker naturen og hvor avhengige vi er av naturmangfoldet, og hvordan tapet påvirker hele kloden, sier Baste til NTB.

1 Like

Kommer jo an på hvordan man definerer natur, men det mest korrekte å si er at naturen i gitt tidsrom er i en annen forfatning enn tidligere.

Jeg oppfatter det slik at artikkelen i all hovedsak handler om menneskers rasering av natur - med forsøpling, nedhugging av skog, rovjakt, overfiske og slike ting.

Og så må man selvfølgelig slenge på noe svada om CO2 også, det hører jo med.

2 Likes

Av alle problemer verden strir med i dag, så er CO2 det desidert minste.

6 Likes

Er det en ting alle klimaskeptikere har vært enige om så er det at vi burde konsentrere oss om å rydde opp i naturen vår. La oss samles om å ordne opp i problemene i denne nye rapporten som tar for seg reelle problemer først, så kan vi se på mindre og mer teoretiske problemer etterpå.

6 Likes

Hvis man bare hadde brukt en brøkdel av det man bruker på CO2 hykleri til opprydding, plast osv, da hadde man komt langt…

Folk leser om CO2 i aviser og på nyheter, uten en formening om hvor forsvinnende lite det utgjør av det totale bildet.

400ppm av klimagassene er CO2. Eller 0.04%. Av disse 400ppm er ca 3-4 % menneskeskapt. Vi snakker 16ppm. 0.0016%. Samtidig utgjør vanndamp over 90%…

Hvis man tenker litt annerledes med tanke på temperatur. Hvis jordkloden ikke har steget med mer en 0,5 grader i snitt de siste 60-70 år, så kan man egentlig konkludere at man har en sinnsyk stabil temperatur. Lykke til å få like stabil temperaturregulering i hjemmet ditt :joy::joy:

2 Likes

Problemet er bare at dersom du hører med ekspertene med mest kunnskap på området, så regnes CO2 nivåene i atmosfæren som ikke bare et reelt problem, men et svært alvorlig problem. Kanskje til og med det mest alvorlige problemet vi har. Da blir det vanskelig å komme utenom og velge å prioritere andre ting med annet en skal velge å tro på de som har meninger rundt dette, som ikke sitter på riktig kompetanse til å vurdere dette.

4 Likes

Hva med alle forskerne og ekspertene som mener det motsatte da? De skal man ikke høre på?

Først løse reelle problemer som har en konkret og enkel løsning - slik som plastforsøpling.

Deretter kan vi ta fatt på teoretiske problemstillinger.

4 Likes

Du stiller deg i høyre rad du da?