Beklager sent svar:
@Taxidriver «Avkledd av NRK? De har jo helt uavhengige og har jo aldri noen agenda.»
Avkledd i den forstand at alle deres argumenter og referanser til sine kilder ble kraftig imøtegått. De ble faktisk latterliggjort. Det er naivt å hevde at de er uavhengige (annet enn kanskje politisk), og deres agenda er svært tydelig; skape tvil og spre usannheter om hvordan klimaet blir endret som følge av bl.a. menneskeskapte CO2-utslipp. Klimarealistene ønsker å trekke Norge ut av alt internasjonalt forpliktende samarbeid som søker å redusere verdens CO2-utslipp. Les mer om «Clexit» og Klimarealist-medlemmers arbeid og lobbyvirksomhet vedrørende dette.
«Angående NTB artikkelen, så er det helt tydelig at påstanden er helt urealistisk»
Jeg har ikke lest artikkelen fra NTB, men jeg har lest forskningsrapporten som den viser til. Enkelt og greit: klarer menneskeheten å begrense dagens CO2-utslipp slik at temperaturen ikke øker med mer enn 2 grader (i tråd med Paris-avtalen), vil havnivået stige med mellom 26 og 81cm frem til år 2100. Klarer vi ikke å begrense utslippene, og utslippene fortsetter å vokse i samme takt øker temperaturen med 5 grader og en havnivåstigning på 2m kan dermed ikke utelukkes.
Det kule med moderne vitenskap (synes jeg), er at store komplekse systemer kan beskrives med enkle regnestykker basert på enorm datainnhenting. Hvis f.eks all land-is (Grønland, Antarktis, isbreer) smeltet, så ville havnivået steget med 70m. Hvis bare 3% av denne isen smelter, så stiger havet……2m? Din påstand, at påstanden i artikkelen er urealistisk, fremstår nå for meg som, unnskyld uttrykket, en urealistisk påstand. Vær så god, du må gjerne forklare og overbevise meg hvorfor 3% av verdens land-is ikke skulle smelte innen år 2100.
@Morti «Men argumenter, det har du ikke?»
Usikker på hvilke argumenter du savner, men denne siden er veldig oversiktlig og forklarer med grafer og enkle tall hvordan menneskeheten påvirker kloden med CO2: https://ourworldindata.org/co2-and-other-greenhouse-gas-emissions . Mitt argument i forhold til dette vil være veldig enkelt; menneskelig aktivitet tilfører årlig 35-40 milliarder tonn CO2 i atmosfæren. Uten menneskelig aktivitet ville ikke dette volumet CO2 blitt sluppet ut i atmosfæren. Atmosfæren har et begrenset volum, og med menneskeskapte utslipp stiger CO2-konsentrasjonen i luften når CO2 blir tilført. Selv om «parts per million» isolert sett høres lite ut, så har det store konsekvenser for jordens klima da naturen (skog og hav) ikke har kapasitet til å absorbere alle menneskeskapte utslipp.