Det er ingen økning.
Trendlinja ligger under 10 grader i 1870 lg over 10 grader ved 2018, så noe økning er det.
Hva er poenget?
Hva er det som er uklart?
For en jævla tragisk sommer.
Skulle ønske global oppvarming var reellt og ikke et påfunn for å dra inn skatter og avgifter.
Har sikkert vært oppe før men eg var ikkje klar over at frysedisker/kjøleskap er eit problem med tanke på global oppvarming.
Skal ha med nytt kjøleskap og da skal eg spør etter miljøvennlig kjøleskap. Så blir det interessant hva dei anbefaler. Miljøvennlig er jo så mangt
HELT SLUTT PÅ BENSIN OG DIESEL:
Klima- og miljøminister Ola Elvestuen sier i et intervju med Dagbladet at all bruk av fossilt drivstoff i Norge skal opphøre innen 2050. Det betyr at blant annet alle ferger må elektrifiseres, og det ikke lenger skal være bensinbiler her til lands.
Jeg har lenge tenkt at våre egne styresmakter, men også internasjonalt, er påfallende tause om planer for fremtiden vedrørende miljøpolitikk. Jeg tolker det dithen at det planlegges i «det skjulte», men dette innebærer ikke at jeg henviser til konspirasjonsteorier. Å legge om til mer miljøvennlig politikk (eller hvilken som helst politikk for den saks skyld) er ikke lett å gjennomføre i et demokrati. Bare se på bompenger som eksempel; gir tilstrekkelig antall velgere uttrykk for misnøye, får pipa fort en annen låt. Nord-Korea og Kina er bedre rigget for å tvinge igjennom tiltak mot befolkningens eventuelle vilje. Nok om det.
Hvis vi i denne tråden et lite øyeblikk kan drite i personlige meninger om hva som er rett eller galt svar ifht klima, dette er et forum for aksjeinvesteringer tross alt, så hadde pharmaceutical technology en interessant reportasje om BP, hvordan de både nå og i fremtiden vil tjene på klimaendringer: https://www.pharmaceutical-technology.com/comment/climate-change-big-pharma-2019/ . Det vises til non-profit organisasjonen «CDP» som jeg ikke hadde hørt om ført. CDP – disclosure insight action – er noe som bør interessere enhver langsiktig investor, igjen helt uavhengig hvilken personlig oppfatning man måtte ha om klima og evt. endringer av dette. For her går det veldig tydelig frem at svært mange bedrifter (og byer samt investorer) planlegger konkret for en endret økonomisk hverdag som følge av klimaendringer – og det på relativt kort sikt. Se denne som eksempel: https://www.cdp.net/en/research/global-reports/global-climate-change-report-2018 . Poenget mitt er (og jeg mener ikke å være naiv) at en endret økonomisk virkelighet ganske plutselig kan melde sin ankomst. CDP er noe av det mest konkrete jeg har lest om når det gjelder tilpasning til fremtidige klimaendringer. Med konkret så mener jeg å bygge en platform hvor et nytt system skal bygges.
Ikke sikkert på at de i sør Europa akkurat nå er enig med deg.
USA hadde rekord kulde i vinter. Så de tror på global nedkjøling
Enkeltmålinger kan sikkert indikere at det er en at det er en endring på gang men både kulderekorder eller varmerekorder enkelte steder gir dårlig indikasjon på om det er en global oppvarming på gang eller ikke. Dessverre missbrukes slike hendelser av begge sider til billige poenger som egentlig bare tar fokus bort fra de viktigste indikatorene. Man ender bare opp med at begge sider prøver å latterliggjøre hverandre.
Den viktigste indikatoren på global oppvarming mener jeg er temperaturen i havet. Enorme mengder med energi som skal til for å endre temperaturen i havene. Og når temperaturen stiger i lufta absorberes det meste av dette i havet og temperaturen der stiger.
Og målinger viser jo at temperaturen i havet stiger. Et helt klart tegn på at kloden blir et varmere sted.
Et par linker:
https://climate.nasa.gov/vital-signs/global-temperature/
Artikkel fra 2017
Nå har norske og britiske forskere funnet ut mer om Golfstrømmen: De har funnet at temperaturen svinger! At den varierer fra år til år, har vi visst i hundre år, men at den har en systematisk svingning i temperatur - det er nytt.
– Ja, det vi har kunnet påvise, er at temperaturen går opp og ned i nokså lange svingninger, de kan være inntil 14 år lange, men også kanskje bare 10 år lange, sier Marius Årthun (36), havforsker og klimaforsker ved Bjerknessenteret for klimaforskning og Universitetet i Bergen.
Årthuns genistrek er at han har påvist at hvis vi bare følger med på temperaturen i havet ved Grand Banks, så vil vi kunne forutsi temperaturendringer i Norskehavet, nordover norskekysten og til slutt i Barentshavet og Polhavet syv-ti år senere.
Dette funnet er såpass bra dokumentert og er såpass oppsiktsvekkende at hans forskningsartikkel om arbeidet nå publiseres i et av verdens ledende vitenskapelige tidsskrifter - Nature Communications.
– Vi ser at temperaturen i vannet kan variere med en halv til opp i en hel Celsius-grad. Men temperatursvingningene vi opplever på land, viser seg å være dobbelt så store, og særlig merkbart er jo dette om vinteren. Du merker stor forskjell på en vinter som i snitt er to grader varmere eller kaldere, forklarer han.
VG skriver om de 10 mest effektive klimatiltakene:
Å nei! Betalingsmur!
Ikke akkurat så bra PR for VG: “Folk må betale for at vi skal hjelpe dem å være mer miljøvennlige”…
Men ut fra bildet kan jeg gjette meg til at det ene handler om å reise mindre, spesielt med fly, og en annen er å tørke tøyet på gamlemåten.
Det burde vært: Få ned fødselstallene radikalt worldwide. Lite annet vil monne tilstrekkelig.
VG artikkelen er noe henta fra https://www.drawdown.org og https://www.drawdown.org/solutions-summary-by-rank
eks
Det er ein kanadisk miljøforkjemper Paul Hawken VG prater om.
Ifølge Hawken er det beste enkelttiltak vi kan gjøre for å redusere klimapåvirkningen, å få orden på alle verdens kjøleskap, frysere og luftkjøleanlegg. De inneholder fluorholdige klimagasser (HFK), som kan være opp til 9 000 ganger kraftigere enn CO₂.
Klarer vi å redusere bruken av HFK (Hydrofluorkarboner) gasser med 87 prosent frem til 2050, vil effekten være nesten like stor som om vi lot være å brenne kull, olje og gass på jorden i to år, ifølge Drawdown-prosjektet.
Det ironiske er at HFKene var en erstatning for andre ozonødeleggende gasser (KFK og etter hvert HKFK) som også var sterke klimagasser.
Her står det litt om kjøleskap/aircondition
Dere som er interessert får surfe rundt på Drawdown siden. Står mye interessant der
Sjå denne filmen på siden:
Det var bare en illustrasjon av at man blir påvirket av det som man selv opplever. Så er egentlig enig i mye av det @krafer sa.
Man kan ikke holde pyramidespillet i gang på denne måten. Legg merke til at alle “klimatiltak” fører til økte skatter, avgifter og kostnader for vanlige folk.
Og hva gjør folk når de er fattige? Puler enda mer
De puler vel ikke så mye mer, men de puler i det minste gratis