De mest konservative forskerne mente det i 2019 skulle være 1-7 grader varmere nå enn i 1989…
– Jeg har aldri sett maken i Guadalajara. Så spør folk seg om klimaendringene finner sted. Dette er naturfenomen som aldri før er sett. Det er utrolig, sa guvernør Enrique Alfaro i delstaten Jalisco.
Verdens tyngste registrerte hagl falt i Bangladesh i 1986 og veide over én kilo. Det største registrerte falt i Aurora i Nebraska den 22. juni 2003. Det hadde en diameter på 17,8 centimeter.
Elbiler i Norge er en ting. Det som skjer i Chennai nå bør være et varsku om at verden har et overbefolkningsproblem.
« – Byene vokser så fort at det ikke finnes noen infrastruktur som kan lever vann som finnes tilgjengelig, [sier forsker Veena Srinivasan til BBC]»
Bare Chennai alene har like mange innbyggere som hele Norge.
Ganges og sideelvene er så forurenset at vannet er farlig å bade i.
Her føler jeg nok at indiske myndigheter er litt sent ute; da jeg for ca 20 år siden besøkte Varanasi var den elva allerede sykt forurenset. Jeg så både et menneskelik med ryggen opp og en død hund flyte rundt blant søppel i en helt forjævlig stank. Men i et land der korrupsjon er dagligdags og forventet, er ikke den slags lovgivning enkelt å gjennomføre.
Morti Det er en grunn til at de gikk bort fra “Global oppvarming” til “Klimaendringer” som uttrykk. Folk flest tenker: “global oppvarming? Ja da må det bli varmere her da?” Totalt sett er det korrekt at temperaturen på jorda øker, og det global oppvarming vil si er at den totale energien i systemet “jordkula” øker. Altså blir mer og mer av energien fra sola holdt igjen på jorda. Ved økt energi får vi ikke bare solskinnsdager med 40+ grader i lufta, vi får flere stormer, mer vind, økt intensitet på stormer/vind, mer regn/snø, mer lyn-nedslag=flere skogbranner, raskere værendringer, forholdene endrer seg, vinder endrer seg osv. Økt energi kan f.eks. føre til at vind fra nordpolen kommer ned til Oslo og gir oss en ekstremt kald sommer. Det vi ser er økt antall rekordtemperaturer i alle retninger og for folk i områder med lav levestandard og mye ekstremvær er det kritisk når ekstremværet får mer energi. I Norge ligger vi relativt skjermet til og vi bor i sterke hus og vil derfor ikke føle konsekvenser av dette på samme måte som i Thailand f.eks.
Problemet er at det går så sakte at “klimaskeptikerne” aldri kommer til å akseptere klimaendring. De kommer til å akspetere nåsituasjonen hvert steg av veien å ikke klare å se framover. Så når de sitter der som 80-åring og flyktningene fra områder med ekstremvær kommer sier de nok bare “hvorfor bor de på vestlandet? alle vet jo at det er orkan der hver sommer. De jævla bergenserne skulle visst bedre enn å bosette seg der. Nå kommer de og stjeler av trygden min”
Er det noen som benekter at klimaet endrer seg? Det er vel ingen som benekter istiden, varmeperioden under vikingtiden etc.
Men spørsmålet er vel i hvilken grad, om noen, mennesker kan påvirke dette.
Det er svært omstridt å påstå at vi kan vente oss flere stormer og orkaner, selv om dette blir “slått fast” ofte. Hvis vi holder oss til FNs nøkterne Klimapanel kan vi vente oss høyere temperaturer i snitt, mer nedbør totalt sett, men ikke mer vind totalt sett.
Grunnen er at høyere temperaturer generer mer nedbør, men det er eventuelt økte temperaturforskjeller mellom områder som skaper vind. FNs klimapanel kan ikke bekrefte dette. Ved ulike temperaturendringer rundt om på kloden vil det bety delvis mindre, delvis mer temperaturforskjeller.
Altså at noen områder for mer sterk vind, mens andre områder vil oppleve det motsatte.
Uten å ha forsket på dette selv, og å ha mer peiling enn NASA og deres kilder, så tar jeg det for god fisk det de hevder:
« The current warming trend is of particular significance because most of it is extremely likely (greater than 95 percent probability) to be the result of human activity since the mid-20th century and proceeding at a rate that is unprecedented over decades to millennia.»
…områder får mer…
Du må huske å lese nøye Hadde jeg skrevet “Ved klimaendringer” hadde jeg vært enig at jeg var upresis. Det gjorde jeg ikke. Jeg snakker om en mekanisme ved økt energi i systemet “jordkula”.
Ref forsøpling i Indias elver. I land med generelt lav samfunnsmoral og liten grad av evne til å organisere seg selv vil dessverre forsøpling være et vedvarende og alvorlig miljøproblem.
Hvorfor diskuteres ikke dette i mye større grad på internasjonale miljøkonferanser enn det tullete CO2 spøkelse?! Det er trist og utenfor min fatteevne… Og det gjør at jeg og antakelig veldig mange andre mister hele miljøengasjementet.
Edit: Men klart ved å øke gebyrene på de helt uproblematiske plastposene i Norge så redder vi verden! Eller…?
Fordi miljø og klima er to helt forskjellige ting. Det er miljø-konferanser og klima-konferanser, de blandes ikke. Forsøpling har liten til ingen påvirkning på klima, men klima har påvirkning på miljø.
Det hjelper ikke å “redde” klimaet om hele livsgrunnlaget vårt er borte i et ødelagt miljø. Miljøproblemene er beviselige, synlige og løsbare. Klimabullshittet er det værre med
Det brukes ufattelig store resursser på alt som har med klima å gjøre.
Knapt en brøkdel brukes på å rydde i miljøforurensning. Faktisk talt gjøres mye av den verste miljøraseringen i klimaets navn. Tenker da spesielt på de gigantiske tyske vindindustriprosjektene som skal teppebombe Norge.
Det er noe som stinker.
Go nuclear Bra for miljø og klima <3
Kortsiktig er det en god løsning ja. Men vi trenger noe renere enn som så mtp avfallet fra kjernekraft.
Jeg mener oppriktig at vi har gode muligheter til å gønne på med vannkraftverk og magasiner i serie i en del vassdrag i Norge. Vemork burde fint kunne fyres opp igjen. Utnytt ressursene vi har
Hadde det ikke vært for hysteriet som oppstod etter Tsjernobyl (og som fremdeles preger debatten), så hadde vi sannsynligvis langt på vei løst problemet med avfall allerede.