Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Problemet er at når land bikker 1 milliard innbyggere med god margin, så er det nærmest umulig at miljøet ikke blir skadelidende om man er aldri så miljøvennlig eller har lite forbruk.

Gikk en dokumentar om Ganges på NRK tidligere i år, det var skremmende greier. (« Langs Ganges med Sue Perkins»). Hvordan den elva ser ut om femti år tør jeg ikke tenke på.

Hørte på radioen nå. Det arrangeres akkurat nå en klima- og miljøkonferanse i Norge. Om innsekter.

Du tar feil ser du for dette blandes hele tiden

4 Likes

Det blandes hele tiden fordi det delvis henger sammen. Slipper man ut CO2 fra millioner av biler, kull- eller oljefyrte kraftverk så blir lufta møkkete samtidig som at klimaet blir for varmt.
Samtidig vil alle tiltak som gir mer ren energi - fosseutbygging, vindmøller - skade natur og miljø. Ja, solpanel på bygg er vel OK.

3 Likes

Det er bare så sykt rart og helt feil på alle måter å kunne påstå at lufta blir møkkete av CO2… ???

Men det bare viser litt hvor nivået i debatten ofte ligger dessverre.

Med mindre du mot formodning skulle mene at møkkete = grønt = bra ?

3 Likes

Tror kanskje ikke du helt leste eller forstod hva som ble skrevet.

Hvis du tar med delen om “fra millioner av biler, kull- eller oljefyrte kraftverk” så skjønner du kanskje hvorfor lufta kan bli “møkkete” av den produksjonen av CO2?

3 Likes
1 Like

Utslippet av SF6-gassen er svært miljøskadelig. En kilo av gassen tilsvarer 23.000 kilo CO2.

.

1 Like

Det er et tiltak som monner. Ikke å rævkjøre familien Pedersen i bomringen

4 Likes

Som jeg har sagt flere ganger - klimasaken er bare et påfunn for å innføre nye skatter og avgifter på løpende bånd.

6 Likes

“It could happen in the next 200 to 600 years.”

:scream::scream::scream::scream::scream:

2 Likes

Or it could not…

At de bruker klimasaken til å innføre avgifter er vel riktig men det er langt derifra til at klimasaken er et påfunn for å innføre skatter. Akkurat den påstanden der tror ikke jeg noe på.

2 Likes

Klimaspåmennene levde i flere tiår sitt eget liv helt uavhengig av politikken, uten at noen tok dem så veldig alvorlig eller brukte så mye tid på dem.

Men da man fant ut hvordan man kunne dra inn skatter og avgifter på dette - se det var øyeblikket da dette over natten ble hovedsak i alle medier over hele verden.

2 Likes

Er du ikke for bompenger @Hakon? Hehe

Men over til dette:

Jeg har ikke lest artikkelen - enda - og kanskje er overskriften overdrevet. Uansett er det sannsynlig at vi kommer til å få økte problemer i forbindelse med klima i fremtiden. Kanskje er det naturlige sykluser som mange hevder, eller kanskje det er menneskeskapt.

Uansett ser prognosene så vidt jeg vet dårlige ut, så klimaendringene kommer mest sannsynlig uansett. Er det en side av debatten som mangler? La oss si at klimaendringene ikke påvirkes i det hele tatt av mennesker. Eventuelt at vi ikke klarer å snu utviklingen. Hvordan skal verdenssamfunnet takle disse kommende utfordringene? Jeg tenker da på hele folkeslag som kanskje må flytte? Vi her i nord kommer kanskje godt fra det på mellomlang sikt.

Så jeg spør dere som ikke tror på menneskeskapte klimaendringer: la oss si dere har rett i at det vi ser er naturlige variasjoner og kanskje begynnelsen på en naturlig, men heftig forandring - hvordan skal vi forberede oss til det som kommer?

En god start er kanskje å ikke få 15 unger hver når man i utgangspunktet er lutfattige og bor i et land som er fullstendig overbefolket fra før av.

5 Likes

Visste ikke at du hadde 15 unger. Kudos!

2 Likes

Rolig nå :smiley:

En av de mer absurde elementene med hele klimasaken er hvor lite venstresiden problematiserer at all migrasjonen fra MENA-land øker C02-utslipp dramatisk ifht om disse “stakkarene” ble “hjulpet” i nærområdene. Allerede der avsløres betydelig kognitiv dissonans og gjør at man bør bli veldig skeptisk. I det siste har jeg forsøkt å leve med at vi har global oppvarming, da jeg strengt tatt ikke er noen klimaekspert på noen måte. Jeg har ingen klimaangst. Jeg sendte enn mail til Cicero om at jeg var nysgjerrig og ville lære mer og ble henvist hit: https://cicero.oslo.no/no/klimafakta. Jeg har innsett at jeg har tilnærmet null interesse for å lese meg opp på dette tema, selv om jeg stort sett er ekstremt nysgjerrig. Også dette et stort rødt flagg. Det virker veldig politisert og propagandabasert. Men jeg kjøper hypotesen om global oppvarming, men det er likevel klart at de er usikkert hva man rent faktisk kan gjøre all den tid vi lever i et postindustrielt oljedrevet samfunn. Vil jeg betale et øre i klimaskatt og klimaavgifter til korrupte politikere som ikke kan den lille gangetabellen? Nei og atter nei!

5 Likes