Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Om du ikke skjønte hva han mente så var det at du ikke egentlig svarte på spørsmålet. Med mindre du mener at “vi” er lutfattige folk i overbefolkede land med masse barn.

Prøv å følge denne argumentasjonsrekken:

3 Likes

Fertilitetsraten i India er 2.33 og synkende (Kina 1.62 til sammenligning og Norge 1.72)

3 Likes

Synker definitivt ikke raskt nok, med andre ord.

Befolkningsveksten i dette området er helt av skaftet. Ikke rart at det blir nød og økologiske katastrofer.

Befolkningen i India alene øker med 3x Norges befolkning hvert eneste år. Hva skal Norge gjøre med det?

1 Like

En befolkning på 1,3 mrd vokser raskt med en slik fertilitetsrate.

2 Likes

Så lenge det fødes flere enn det dør i en befolkning på et gitt tidspunkt så øker befolkningen. Fertilitetsraten alene avgjør ikke det. 2.33 var kun satt inn som referanse til påstanden om at alle i India har 15 unger hver. Men ja, befolkningen i India fortsetter å øke og vil gjøre det noen 10-år til og blir verdens mest folkerike land en gang i 2020-årene.

1 Like

Det kalles hyperbol.

Budskapet i dette tilfellet er at India - og andre fattige land - har en gigantisk befolkningsvekst og er preget av store ungeflokker. Noe som ikke er holdbart hverken økonomisk eller økologisk.

Og det er ikke noe vi i Norge kan gjøre noe med - faktisk har vi stikk motsatt problem. Dersom vi ønsker å ha sjanse til å opprettholde vår nasjon i noenlunde gjenkjennbar form bør vi ta tiltak for å bevare oss mot denne gigantiske flodbølgen av mennesker som vil komme fra fattige land.

2 Likes

Tja…hva med å begrense CO2-utslipp og bremse klimaendringene…? :grin:

1 Like

Tja - hva med at den gigantiske befolkningsøkningen er det som sørger for aller mest utslipp av både CO2 og all forurensning generelt.

Mer mennesker = mer utslipp. Ganske enkelt regnestykke.

5 Likes

Jeg sier ikke at det ene utelukker det andre, men ditt regnestykke er ganske en-dimensjonalt. Kina, USA og Europa står tilsammen for over 50% av verdens CO2-utslipp, over 10x så mye som India. Indere ligger laaangt ned på lista over utslipp pr capita.

Det vanskelige regnestykket: For høye utslipp - X = Null utslipp

CO2-utslipp er en ikke-faktor.

Det som er betydelig mer problematisk er de vanvittige utslipp av andre ting (f.eks. plast) samt den økologiske problematikken som oppstår ved avskogning, utarming av jordsmonn, vannforurensning etc. som følge av overbefolkning.

Vanskelig å få tak i hva du egentlig vil frem til. Mener du at den vanvittige befolkningsveksten ikke er et problem? Hvis ikke - hva er det du driver å kverulerer etter?

2 Likes

Her er en artikkel som tar for seg hvordan såkalt “biodrivstoff” er en gigantisk scam som på ingen måte er “klimavennlig” slik det hevdes. Skrevet på dansk av en nordmann.

Derimot er det en måte for big business å hanke inn gigantiske midler fra skattebetalerne. Som betaler i dyre dommer for “klimavennlig energi” som fører til både større utslipp av CO2 og i tillegg raserer naturen.

Og slik er det over hele fjøla. Hele klimaindustrien er en diger scam.

5 Likes

Det var vel uklart om du skjønte ditt eget diagram og hvorfor Y-aksen burde vært med større intervaller. Det er lett å se en økning fra 1870 til i dag.

Det er jo ingen som har sagt at temp har økt 15 grader i snitt. :wink:

Faktisk en interessant artikkel @Pablo :slight_smile:
Men jeg synes den slår inn åpne dører, hvis du tar den til inntekt for CO2-problematikken (men gitt dine bruk av hermetegn og uttrykket scam tolker jeg det dithen av at du er mer opptatt av å få frem et poeng om at verden er utsatt for en gigantisk konspirasjonsteori).

Det jeg synes artikkelen fint klarer å formidle, er i hvilken utrolig skvis menneskeheten er i hvis vi skal ta global oppvarming på alvor. Vi er så avhengige av våre maskiner og vårt levesett og uansett hvordan vi prøver å demme opp for våre utslipp, så får vi ikke regnestykket til å gå opp.

Jeg deler din bekymring for klimatiltak igangsatt av myndighetene. Men der hvor du mener at det gjøres for mye (i form av inndrivning av skatter og avgifter??) tenker jeg at vi ikke har sett begynnelsen på hva det vil koste oss å opprettholde en levedyktig klode. Du latterliggjorde artikkelen over om smeltingen av Thwaites-breen. Anbefaler at du søker opp en lettlest reportasje på Wired om samme tema. Se gjerne også på kartet og forstå hvor utrolig liten del av Antarktis som Thwaites faktisk utgjør og hvorfor glaciologene holder pusten for utviklingen av nedsmeltingen av denne. I reportasjen diskuteres det fysiske tiltak som kan gjøres for å forsinke nedsmeltingen. Du kan jo tro hva slike tiltak vil koste (hvis de i det hele tatt er mulige å gjennomføre) og hvem som skal betale for slikt.

4 Likes

Dersom man virkelig tror at verden er i ferd med å gå under som følge av menneskeskapte Co2-utslipp og at dommedag skjer om få år og verden eksploderer eller hva det er man egentlig prøver å innbille folk, så ville det vært nødvendig med store tiltak for å få bukt med dette.

Et helt enkelt og konkret tiltak som umiddelbart kunne blitt iverksatt er å bygge atomkraftverk for å erstatte alt som heter kull- og biodrivstoff. I tillegg til å kutte alt som heter Co2-utslipp ville det også ført til billigere strøm.

Det at myndigheter verden over gjør det stikk motsatte - nemlig stenger ned atomkraftverk og erstatter dem med kullkraftverk og biodrivstoff - forteller meg at det er ingen med makt som tror på klimahysteriet. Utover at det kan brukes som et ypperlig skremmemiddel for å hanke inn skatter og avgifter.

7 Likes

OK, det har du sikkert rett i. I påvente av at atomkraftverkene skal redde kloden, så trøster jeg meg med et sitat fra Mark Twain “No amount of evidence will ever persuade an idiot.”

3 Likes

Nemlig. Til tross for flere tiår med feilaktige spådommer så tror klimahysterikerne like sterkt på saken sin.

3 Likes

Til tross for massive kampanjer er folk fremdeles ikke villige til å betale ytterligere klimaskatter.

Så forvent mye mer skremselspropaganda.

Mer “propaganda” :slight_smile:

6 Likes

Dere får oppmuntre deres kvinnelige bekjente om å bruke menskopp.
Jepp menskopp.
Over en tiårsperiode vil en menskopp skape 0,4 prosent av plastavfallet sammenlignet med bind og 6 prosent sammenlignet med tamponger.

*https://www.minmote.no/#!/artikkel/24658755/ny-studie-menskoppen-er-like-trygg-som-bind-eller-tampong