Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Tvangssterilisering er det eneste som nytter. Det er til alles beste.
Slett ikke inhumant.
Hvis så mange kommer til å dø av “klimakrisa”, er det ikke bedre å redde klimaet for å unngå “krisa” ?

1 Like

TVANG er inhumant jo.

Frivillig sterilisering er ikke.

Ellers så er UTDANNING av kvinner det beste humane virkemiddelet. Økt utdannelse gir direkte effekt som redusert reproduksjon.

2 Likes

De har nedjustert til 4.2 mill? Vis meg gjerne hvor de påstår at dette blir værre og værre.

Er det mer humant å la “hundre millioner mennesker dø” ?

1 Like

Mulig jeg leste tallene feil, men det er 4.2 million outdoor og kombinert med indoor = 7 million

Kan vi prøve andre ting en TVANG først?

Ellers så vil jeg påstå at det er “hundre millioner mennesker” som er uenig I din påstand om at det ville vært bedre å tvangsterilisert deres foreldre slik at de aldri ble født.

India og Kina øker klimautslippene 100 ganger mer hvert år enn Norge slipper ut.
Afrika kommer til å bli en versting med befolkningseksplosjon.

Dere klimaekstremister skjønner ikke slike enkle sammenhenger. Dere er bare skrudd av følelser.

1 Like

Uansett… påstanden din om at dette blir værre og værre stemmer ikke.

Vis meg gjerne også dokumentasjon på at isbreer forsvinner. Dette påstod klimaaktivistene hyppig for noen år siden. Nå er det blitt ganske stille rundt dette, hvorfor? Fordi fakta var at noen breer øker og noen minker. Man klarte ikke å finne noen klar trend på at verdens isbreer forsvinner!

1 Like

https://www.nature.com/articles/s41586-019-1071-0

https://www.climate.gov/news-features/understanding-climate/climate-change-glacier-mass-balance

At du ikke har hørt om det er noe annet enn at det er stille eller at ingen snakker om det…

1 Like

Jeg er tilhenger av naturvern og godt klima.
Da må man gjøre det som hjelper.

  • Da må man tvinge India, Pakistan, Kina m.fl til å rense de 8 største elvene på jorda som står for 99% av all plast i havet.
  • Så må man innføre ettbarnspolitikk
  • Så må vi erstatte oljebrennere med el-motorer og kullkraft med atomenergi.

Politikere nevner bare det siste og minst viktige punktet. Da kan vi umulig ha noen “krise”

2 Likes

Ja det er svært ille der, men det bør vel ikke stoppe Norge for å gå foran med et godt eksempel? Eller for eks være spydspisser for å utvikle løsninger som andre land kanskje ikke har råd til. Når det blir allemannseie så kan hele verden ta fordel av det.

Bare så det er nevnt så er jeg langt fra klimaaktivist. Jeg jobber i oljebransjen. Men jeg kan ikke skjønne at det er noen ulempe i å forurense mindre eller å prøve å rydde opp i rotet vi lager i verden. Hvor bratt kurven er eller hvilken gass som er den viktigste er underordnet. (synes jeg).

At noen her i denne tråden er så ihuga motstander av “klimaforkjempere” er meg en gåte. Hva er dere redd for? Samme om det er riktig eller ikke akkurat det de sier så kan vel ingen mene at å forurense mere er en bra ting…? (Dette er ikke kun til deg, bamse, bare valgte ditt sitat.)

4 Likes

Mener du at alle i hele verden skal tvangssteriliseres eller bare de som er uheldige og bor i fattige land?

4 Likes

Norske politikere mener norske kvinner må føde flere barn.
Det er jeg helt uenig i.
Jorda hadde hatt godt av at alle land innførte ettbarnspolitikk.
Norge trenger heller ikke flere folk.

1 Like

Politikerne jobber for stemmer. Om folket ikke tror på vitenskapen trenger ikke politikerne følge den for å oppnå makt. Det er opp til oss å mene at de må ta ansvar og stemme deretter for at de faktisk skal jobbe for tiltak. I dag er det politisk selvmord å kjempe for atomkraft fordi en stor del av folket fortsatt er redd for ulykker. Derfor er det ikke et alternativ politisk sett før nok velgere ønsker dette nok til å stemme på et parti som har det i sin politikk.

Men, jeg har sett fler og fler ta til orde for atomkraft som en potensiell løsning, så mulig vi er på vei mot det, men at det bare tar noen år til før vi er der.

Der viser du jo kun noen enkelteksempler. Og ganske morsom den artikkelen om isbreen som vokser. “Jo men nå skal dere høre, det er skikkelig ille altså selv om breen øker… tror vi…”

Det de sa var vel at en del på 7% av Grønnlands land-is har begynt å vokse marginalt etter ca 20 år med smelting på grunn av kaldere vann ved breen, men at denne veksten er såpass liten at det ikke gjør opp for den fortsatte smeltingen som skjer i de resterende 93% av breene på Grønnland.

1 Like

Paradoksalt nok så får vi som bor i rike land langt færre barn enn de som bor i fattige. Vi klarer ikke engang å opprettholde vår egen befolkning.

Så for vår del er det ikke nødvendig, tvert i mot.

Hadde klimahysteriet vært basert på noe reelt så hadde klimafanatikerne kjempet for lavere befolkning og atomkraft.

1 Like

Isen forsvinner…

1 Like

Isen i Arktis har ikke samme effekt som isen på land, men det blir fortsatt mer vannoverflate som absorberer mer energi enn snø/is og dermed fører til akselerert varming av jorda allikevel, bare ikke høyere vannstand. Uavhengig av hva vi tror nå er det nok mennesker som nedprioriterer klima til at vi ikke kan stoppe det slik jeg ser det. Jo lengre det går, jo vanskeligere blir det å reversere prosessen fordi flere skogbranner, større vannoverflate og redusert vegetasjon vil øke effekten av klimaendringene mer og mer over tid. Jeg er mer på “gi opp” stadiet enn “dette kan vi klare” stadiet, om et par 1000 år får vi håpe vi har funnet en annen planet å bo på.

Det er jo artig å bli kalt for klimaekstremist her inne @bamse , jeg har hatt en del høylytte diskusjoner med både SV’ere og MDG folk. De ser ikke på meg som en alliert akkurat…

Jeg stemmer Høyre, er for atomkraft og syntes vi skal pumpe opp all norsk olje mens den er verdt noe (den er tross alt renere enn kull). Det er helt fjernt og urealistisk at man skal stenge norsk oljeproduksjon, det ville også virke mot sin hensikt når vi ikke har renere alternativer på verdensbasis.

Pengene bør vi bruke på å forske, utvikle og sørge for en bærekraftig fremtid. Aller helst for alle, også Afrika, ikke bare Norge. Vind, vann, sol og atomkraft, alt dette må nok til (eller bare nok atomkraft, men det seer jeg ikke på som realistisk pga poltisk vilje = 0). Og dersom vi gjør det dyrere å forurense så vil det tvinge frem omstilling og utvikling av nye teknologier.

Som konsekvens av at vi gjør det dyrere å forurense så må vi i rike land tåle å gå ned i levestandard eller ihvertfall en stans i økt levestandard. Vi må også ha fokus på å øke levestandarden andre steder i verden slik at vi kan få bukt med overbefolkningen. Tvangsterilisering er en løsning, men en fryktelig dårlig en etter min mening (hvordan ville du gjennomført dette?). Jeg forestiller meg for eksempel at dette ville ført til et intenst rasehat. Utdannelse av kvinner og økt velstand generelt er som nevnt det mest effektive, men ja det tar lengre tid og i den perioden så kommer millioner eller til og med milliarder av mennesker til å lide. Vi har nemlig ikke kommet langt nok, det er så ekstremt vanskelig å påvirke, og til dels kan man lure på om det er nytteløst å i det hele tatt prøve å forandre andre land.

Det jeg sliter med å forstå er din og andre her inne i tråden sin så “innbitte” skepsis til at klimaendringene er ihvertfall til en relevant grad menneskeskapt? Det vil alltid være forskere på begge sider som kommer med motstridende resultater, det vil aldri være 100% enighet. Det er fremdeles forskere som hevder jorden er flat! Så om det er 100% menneskeskapt eller 10%, der er jeg helt åpen for diskusjon, men jeg er overbevist om at mennesker påvirker klima til det negative. Selv om det bare er 10% så mener jeg at da bør vi gjøre noe med det når konsekvensene kan bli så dramatisk som det modellene tilsier (worstcase).

Det er litt som å fly, du setter deg ikke i et fly dersom det er 10% sannsynlighet for at det krasjer?

Så la meg spørre på nytt, hva er det dere reagerer så kraftig på i klimadebatten?

  • Syntes dere 10% påvirkning er for lite til å at det er vits å gjøre noe med?
  • Er det mindre enn 10% påvirkning?
  • Er dere overbevist om at vi ikke påvirker klimaet?
  • Er det virkemidlene som foreslås som er problemet?
  • Er dere overbevist om at det hele er en konspirasjon for at X skal oppnå Y? (jeg har lest på nett at både sosialisme og feminisme blir beskyldt)
5 Likes