Hei, ja , enig med Cagey, du har mange gode poenger her. Både jeg og andre har kommentert flere av disse tidligere i tråden, så jeg skal ikke gjenta meg selv.
Det jeg imidlertid ønsket å rette fokus på, var de mange-fasetterte og gjennomgripende konsekvensene av at den globale temperaturen øker som nature-artikkelen belyser. Jeg er ikke enig med deg, slik du skriver, at en varme-økning på 1.5-2gr primært vil skape endringer i pol-områdene. Dette er et globalt problem, og vil skape kaos og katastrofer over hele kloden.
Jeg er helt enig med deg at frem til nå har vi ikke opplevd i nærheten av noen katastrofer av bibelske proporsjoner. Som @nimrod antydet i ett av innleggene over, så tror jeg ikke det er feil å hevde at den 2-3.000 årige sivilisasjonen som menneskeheten utgjør (kortere/lenger avhengig av hva du vektlegger), skummer fløten av en langvarig, relativt stabil geologisk periode over millioner av år. Som art så har vi rigget oss veldig godt til med tanke på at av klarer å komme oss igjennom det meste, så lenge vi har husdyrene våre (ku, gris, kylling) og tilgang på enkelte kornslag. Og vi har langt på vei transformert halve kloden til å opprettholde akkurat dette. Dette har vært menneskenes styrke og fordel helt siden det første jordbruk for flere tusen år siden, men det er vel ikke feil å påpeke at dette samtidig gjør oss utrolig sårbare. Hva om tilgangen på husdyr skulle avta, pga sykdom e.l.? https://www.nationen.no/landbruk/afrikansk-svinepest-prisene-opp-69-prosent-i-kina/ Er det en ting vi vet om naturen, så er det at den er opportun. Når vi først har lagt til rette for at balansen i de ulike økosystemene forskyves, så er det utrolig hva som kan skje, særlig i geologisk sammenheng. Det ligger liksom i selve navnet, klimaendring
.
Det går nesten ikke en dag uten at man kan lese om nye arter som nå blir ansett som rødlistede eller utrydningstruede. Noe skyldes at dyr blir jaktet på, men i all vesentlighet skyldes utrydningen annen menneskelig aktivitet, invasive arter eller smitte/sykdom . Dette forstyrrer enhver næringspyramide. Det er urimelig å forvente at balansen i næringspyramidene vil bli opprettholdt ved disse forstyrrelsene.
Det jeg vil frem til, på mikro-nivå (og beklager spissformuleringen), er at det er flott at det kan bygges diker i Bangladesh som på kort sikt kan beskytte dem mot flom, men de kan fort vekk få 10-15 andre gigantiske problemer i fanget som følge av de samme klimaendringene. Og IPCC og andre advarer mot at det samme vil skje på makro-nivå.
Det trekkes flere paralleller til den masseutryddelsen som fant sted for ca 250mill år siden og det som pågår i naturen nå (“den 6. utryddelsen”). Den gangen sørget en “perfekt storm” av geologiske hendelser for at 96% av alle arter i havet og 70% av alle landlevende arter døde ut. Det tok naturen inntil 10mill år å komme seg til hektene igjen. I geologisk sammenheng er de endringene menneskene til nå har forårsaket å regne som et blaff. Livet på jorda takler lange, rolige geologiske perioder veldig bra, hurtige endringer har tidligere vist seg katastrofale.
edit: glemte det viktigste. Det er ingenting i dag som tyder på at temperaturstigningen skal stoppe på 1.5 - 2 gr. Dersom utslippene fortsetter i samme takt som nå, vil temperaturen stige betydelig mer enn det. Det er ingenting som ttilsier at man har kontroll på de globale utslippene og kan forutsi fra hvilket tidspunkt det kan forventes en reduksjon.