Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Ozonproblemet ble enkelt løst fordi det ikke var en stor motvilje i befolkningen mot å forby KFK-gasser, problemstillingen var stort sett en hodepine for produsenter av kjøleanlegg og ikke noe vi andre merket siden det fortsatt gikk an å kjøpe et kjøleskap i butikken. Å få folk til å gjøre store omveltninger i livet for å senke utslippene av CO2 er en helt annen historie.

OK. Det blir noen ganger fremstilt i massemediene at bare vi klarer å nå 1.5 eller 2-gr mål, så er vi “home free”. Ha i bakhodet at det i dag blir antatt at det er så langt menneskeheten kan strekke seg før konsekvensene blir katastrofale. IPCC ga ut en spesialrapport i 2018 om konsekvensene av hhv 1.5 og 2 gr oppvarming https://www.ipcc.ch/sr15/#chapter-1-summary og det er urovekkende lesing. Og jeg gjentar, det er ingenting som tyder på at oppvarmingen vil stoppe der, det eksisterer ingen verdensomspennende plan på hvordan utslipp skal reduseres for å bremse pågående utvikling.

Et komplisert regnestykke. Men en million mennesker skal ha hus, infrastruktur i vid forstand, arbeidsplasser, mat skal produseres. Et større fotavtrykk i naturen betyr også økt miljøbelastning. Det mennesket er heller ikke født som vil oppleve at kloden utelukkende benytter ren energi.

Men befolkningsvekst er nok mer vrient å forhindre enn å kutte i bruk av fossil energi.

Mennesker kan regulere temperaturen på jorden på samme måte som vi kan kontrollere jordens bane rundt solen.

1 Like

Håper det blir flertall for å beholde dagens bane.

1 Like

Påstanden er sikkert riktig inntil nå, men å regulere temperaturen på jorden er en oppgave som vår art vil mestre mye tidligere enn å kontrollere planeters bane. Spede forsøk pågår allerede, blant annet ved regulering av CO2 i atmosfæren (veldig treg respons) men også ved mye annen forskning på f.eks dimming av innkommende sollys (relativt rask respons):

https://www.nature.com/articles/d41586-018-07533-4

Ikke glem høyere skatter og avgifter for vanlige folk, samt mer makt til overnasjonale organer styrt av oligarker. Det vil visst også påvirke temperaturen på jorden.

3 Likes

Mye sarkasme, lite substans.

5 Likes

Even 44

Det er fullt mulig med et nøytralt klimaavtrykk for boliger og transport. Freiberg i Sør-Tyskland har allerede klart det langt på vei.

2 Likes

Det blir prata om å rense hav for plastisk. Eg vil sei det er det siste vi skal!
Det er idioti bruke penger på å rense hav før vi har stoppa å fylle hav med plastisk.

Vann står på og vasken er tett slik at vann renn på gulvet. Hva er da viktigst?

2 Likes

Hva skjer hvis vi venter med å rense havet til vi har stanset alle utslipp?

2 Likes

Siden det tar veldig lang tid å stanse vannkranen du har brukt i eksempelet ditt ville jeg absolutt iverksatt et eller annet for å fjerne vann fra gulvet samtidig som jeg jobbet med å stenge kranen, ellers ville jo huset mitt blitt totalskadet.

Bra eksempel du viser her for å illustrere!

Du spør “Hva er viktigst”?
Du har innført en betingelse her som sier at det er kun mulig å gjøre én ting, men det er mye mer effektivt å gjøre flere samtidige tiltak hvis du har et problem.

2 Likes

Så du synes ikke det kan være en god idé å gjøre begge deler?

Er det slik at man bare kan gjøre en av delene?

Hvorfor skal man ikke rydde havene for plast samtidig som man jobber med å få ned utslippene? Forklar nærmere hvorfor dette er idioti.

3 Likes

Eg syns det er viktig å få fokus på hva som er det virkelige problemet som er at vi fyller havet fortere og fortere med søppel, spesielt i ASIA. Her er det organiser og vanlig måte å dumpe søppel på.
Med enkle grep kan vi redusere nesten alt søppel som blir dumpet i elven i forhold til å samle opp plast langt ut i havet i små biter.

Ein tar fokus vekk fra det virkelige problemet, derfor meiner eg det er idiotisk å fokusere på plasten som alt er i havet. Folk klarer ikkje å ha to tanker i hode på eingang.

I ein perfekt verden kunne ein ha rydda have og på land samtidig.



Hvor lang tid tar det før man klarer å få dette under kontroll i Asia da, tror du? Kanskje 20 år?

Og i mellomtiden skal man ikke gjøre noe som helst mener du?

Hvis man er ute i en åpen båt og det begynner å pøsregne, skal man vente til det har sluttet å regne med å øse båten?

3 Likes

Hva mener du med ikkje gjøre noe som helst?

Sitat deg selv:

1 Like

Hæ…??

Eg meiner vi skal stoppe å fylle hav med søppel!! Det er hva vi skal gjør.
Hjelp disse landene med å slutte å fylle havet med søppel. Bruk penger og tid på det

Av alle som deltar i denne ordvekslingen er vel du den eneste som ikke klarer å ha to tanker i hodet på en gang når det gjelder plastforsøplingen?

Lettere sjokkert her jeg. Leser denne tråden og er helt enig med @Pablo for en gangs skyld :hushed:

@sulzrox alle andre her er vel også enige i at man må få stoppet forsøplingen av havet. Men problemer blir jo bare større og vanskeligere å håndtere om man setter ryddingen på vent. Jeg tror man må ha litt større tro på at folk kan ha to tanker i hodet samtidig. Og så må man utnytte at mange agerer ut i fra hva de ser og hva som direkte påvirker en selv. Så rydding tror jeg man kan få til uten at det ødelegger prosessen med å stanse det enorme oppfyllet av søppel.