Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Og meiner problemet med søppel i havet blir større og vanskeligere å håndtere viss vi ikkje får stoppa folk fra å fylle have med søppel.

Hvor mye av søppelet som havner i havet tror dere vi klarer å ta vekk igjen? ( 70% av plasten som havner i havet vil synke og vi klarer aldri å få den vekk. Det vil sei at for vært 10 kilo med plast som går ut i have vil vi kun klare redde 3 kilo. Derfor er det sykt viktig at plast ikkje havner i havet. )

Ps.
Trur eg har fått fram mitt syn i denne saken og lar denne diskusjonen være med det. Men interessant at så mange er uenig med meg.

Og i mellomtiden skal vi ikke rydde noe som helst. Ja, vi har skjønt deg.

Hav, kyst og strand skal flyte over med plast helt til asiatene kanskje løser problemene sine en gang i fremtiden.

Hvordan det er mulig å påstå noe så idiotisk er for meg en gåte. Men så tror jo folk på menneskeskapte klimaendringer også så…

1 Like

Nei. Vi skal bruke tid og penger på å stoppe søppel fra å komme i sjøen. Det skal du gjør

Og inntil vi klarer det skal vi ikke rydde noe som helst. Du gjentar deg selv. Vi har skjønt ditt absurde synspunkt.

1 Like

Og så var normalen gjenopprettet :smile:
Ha litt større tro på hva vi mennesker klarer da @Pablo :blush:

1 Like

Jeg skal slutte å rydde hjemme inntil jeg slutter helt å rote. Om folk blir syke av å besøke meg (eller tenke på meg) de neste 20-30 årene får stå sin prøve.

3 Likes

Jeg skal ikke vaske klær før jeg slutter å svette og produsere kroppslukter.

1 Like

Det flyter fem-seks store øyer av plast i havet, med et samlet areal flere ganger større enn Norge. Hvor mye som flyter rundt forøvrig eller er skylt i land, vet ingen.
Det er viktig å få på plass bevissthet og tekniske løsninger for å forhindre at plast havner i havet.

Men det er verken de samme folka eller penger fra den samme bingen som skal rydde og som skal begynne den tidkrevende jobben med å forhindre nytt plastavfall i havet.
Om eksempelvis Norge kan konstruere spesialfartøy som så smått kan begynne å gyve løs på en av plastøyene, og dessuten har støtteordinger for innsamling og kystrydding lokalt, tar ikke det ressurser fra å få på plass tekniske renseløsninger i f.eks asiatiske vassdrag.

4 Likes

Hvis dette fartøyet i tillegg kan nyttiggjøre seg energien i ressursene, så kan det produsere sin egen energi, evt lagre energi hvis det i perioder skulle bli overskudd.

3 Likes

Som ved gassbrann er det ikke brannen du bør fokusere på, men årsaken/lekkasjen. Helt enig i poenget her med hensyn på plast i havet. Flott at noen rydder plast i havet, veldig bra lokalt, men det er jo samtidig veldig problematisk at «krana står vid gap» så endringer i årsak må komme før det hjelper uansett globalt.

1 Like

Det stemmer at det må fokuseres på to fronter. Men vi skal vel ikke la fjæra og havområdene våre flyte over av plast mens vi venter på en løsning som i beste fall ligger mange år fram i tid?

3 Likes

Ved en gassbrann er det kun lekkasjen du trenger å fokusere på fordi brannen slukkes på sekunder når tilførsel av gass er stengt og “forurensningen” forsvinner av seg selv. Når det gjelder plast i naturen måler vi nedbrytningstid i antall tusen år så det må ryddes uansett. Med de mengdene som finnes er det bare å sette i gang, det er ikke slik at om vi skulle greie å stanse forsøplingen i 2022 er det gjort på noen få år å rydde opp etterpå.

Hele problemstillingen er konstruert, det er vel ingen på dette forumet som mener at vi skal kun rydde plast og ikke gjøre noe med årsaken. Det var én person som fremstilte det som idiotisk å i det hele tatt starte å rydde plast før alt utslipp var stanset, noe som de fleste her reagerte på.

Ellers er det kjekt med en sak som forener de av oss som er bitre meningsmotstandere til vanlig på denne tråden, det sier vel det meste om hvor søkt forslaget om å slutte å rydde plast var.

2 Likes

Det er faktisk ingen dum tanke. Vi har så avansert filterteknologi tilgjengelig at man kunne brent alt sammen fortløpende som det ble tatt ombord. Null utslipp.

1 Like

Kan være nyttig å se for noen og enhver…

1 Like

Dagsfersk (i fht publisering) studie viser at smeltingen av grønnlandsisen aksellererer: https://www.nature.com/articles/s41586-019-1855-2?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+nature%2Frss%2Fcurrent+(Nature+-+Issue)

Merk at studien baserer seg på observasjoner og ikke modeller. Øker IPCCs anslag fra 60 til 67cm havnivåstigning innen utgangen av århundret.

På den andre siden av dammen blir Exxon frikjent for å ha villedet sine investorer i forhold til fremtidige kostnader av klimaendringer: https://www.cnbc.com/2019/12/10/exxon-did-not-mislead-investors-a-new-york-judge-ruled-on-tuesday.html

Exxons talsperson Casey Norton om utfallet: “Lawsuits that waste millions of dollars of taxpayer money do nothing to advance meaningful actions that reduce the risks of climate change. ExxonMobil will continue to invest in researching breakthrough technologies to reduce emissions while meeting society’s growing demand for energy”.

Noen tar Greta Thunberg på alvor.

3 Likes

De har jo ikke Time engang!?!

10 grader varmere enn normalt i Moskva.
Dei høye temperaturene kan skyldes sykloner fra Atlanteren.

1 Like

Vinteren 1939/40 var for øvrig den kaldeste som er registrert. Uflaks for Hitler.

Jeg vil vel egentlig heller kalle det flaks. siden han ikke angrep Sovjet før i 1941…