Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Det skriver jeg ikke.

Nei, akkurat kraftuttrykket “kraftig” bruker du riktignok ikke.

Viser jo bare hvor useriøst man ønsker å drive klimapolitikken. Man skal liksom la de store landene slippe unna. Det fører til at målet blir umulig å oppnå. Men likevel skal de små landene styre sine økonomier utfor stupet for å beholde sin gode samvittighet. Hva kaller man det?

Hykleri?:blush:

Norge er soleklare verdensmestere i hykleri, best eksemplifisert med deres forakt for olje- og gass, samtidig som man sier “ja, takk!” til pengene. Dobbeltstandard/ patologisk altruisme er mulige synonymer.

1 Like

Ja når 15 av disse containerskipene har et beregnet utslipp likt alle biler på jorden, og det er over 100 av disse skipene i drift så skjønner man at 20 bomringer eller 10 000 Teslaer i Norge har lite å si = symbolpolitikk.

En kolibris fjert i en orkan. Et musepiss i havet. En maur i skogen. En midd i senga til mammen til @Konamixx

3 Likes

Det er et gedigent tankekors at internasjonal skipsfart med tanke på utslipp er nasjonsløs. Men Norge skal kanskje være glad for det. Vi har definitivt vår andel av denne skipsfarten og vel så det. Men også denne næringen vil bli underlagt stadig strengere utslippskrav.

2 Likes

Å skattelegge multinasjonale selskap er umulig. De bare flytter.

Å skattelegge forbrukeren er lettere.

Så beleilig :roll_eyes:

Det vil komme strengere krav til skipstrafikk jmf IMO 2020 og IMO 2030 men her kan div innovasjon løse problemet. Bare veldig synd at de containerskipene har fått gå så lenge som de har gjort.
selskaper som er veldrevet og mestrer omstilling vil få konkurransefortrinn her.

Det samme kan sies om flytrafikken som vel ble unndratt regnestykkene i Kyoto-avtalen?
I km så tilsvarer et flysete ca en bil med forbrenningsmotor i utslipp så en tur til Bangkok tilsvarer ca ett års bilkjøring.
Gjøres dog fremskritt også her. Tror NTNU feks har et prosjekt på flybensin. Her kan man jo nevne at under 10%av verdens befolkning flyr årlig og under 20% eller noe har vært i et fly.

Ang bomring handler politikken mest om å begrense luftforurensing i byer, noe som er en praktisk problemstilling mer enn en symbolsk problemstilling.

Men igjen:?noen ganger blir politikk symbolsk når debatter er polarisert. Det ligger liksom litt i politikkens natur at man må knytte velgere til seg emosjonelt ved hjelp av et eller annet symbolsk. SP har ulven, MDG klimakrisen,FRP innvandreren, SV og Rødt de rike etc. etc.

Jeg tror og håper at thoriumbaserte reaktorer snart blir vanlige i store handelsskip og cruiseskip.

1 Like

I min by har jeg aldri sett røyk. Frisk sjøluft hele året og ingen fjell. Men bomring har vi.

Da er det sikkert for å få finansiert veiene

2 Likes

Dette bør alle lese. Jeg fikk meg en kraftig overraskelse over hvor mye av det jeg og familien bruker som kommer fra olja.

4 Likes

Konspirasjonsteorier.

For øvrig var resett-linken din full av fjas og feil, men det er et eller annet som sier meg at du ikke er særlig opptatt av å faktasjekke.

Igjen, man tar mannen og ikke ballen. Patetisk.

Publisert under Meninger. Det forteller meg at du ikke skjønner hva en “kommentar” er for noe. Og er så forutinntatt at du bare parerer på autopilot. Den var relevant for diskusjonen og inneholdt noen fakta jeg valgte å fremheve. Og som ingen har tilbakevist.

1 Like

Litt usikker på om jeg vil se til Pål Steigan for å finne løsninger på hverken klimaspørsmålet eller debattklimaspørsmålet, men nå gir jeg vel meg selv «mannen ikke ballen» stempelet rett i panna.

Hypotetisk deduktiv metode lærte man om på universitetet som en del av ex .phil og basis vitenskapsteori. Hypotetisk deduktiv metode er den grunnleggende vitenskapelige metode, arvet fra Aristoteles.

Den som setter frem hypotesen skal bevise den om og om igjen. Det er fullstendig legitimt og grunnleggende vitenskapelig å være skeptisk til klimafanatikernes klimahypotese. Så lenge bevisene ikke er signifikante og uteblir så er normaltilstanden å være skeptisk.

3 Likes

Noen feil her?

Når Venstre snakker om «elektrifisering» betyr det vindkraft. Med seg på laget for å holde på med dette har Rotevatn statssekretær Mathias Fischer . Han er hentet rett inn fra vindkraftbransjen i en klassisk norsk svingdøroperasjon. (I en del andre land er slike overganger forbudt ved lov.) Det var han som sto bak Norsk Vinds reklamekampanje som spiller på dystopi og endetidsvarsler for å mobilisere støtte til selskapets turbinindustri i norsk natur.

3 Likes

Husk også at Kina sitt utslipp kommer fra produksjon av varer til oss i vesten, de er på en måte verdens fabrikk. Hvor skal vesten få sin etterspørsel etter billige produkter dekket om Kina kutter i produksjonen for å nå klimamål? Da kommer vel det fra et annet sted og utslippene blir bare flyttet på. Det jeg tror er at etterspørselen må ned i første omgang, ikke tilbudet. Den usynlige hånd vil fylle etterspørselen så lenge den er der, da indirekte konsekvenser av drift ikke tas høyde for i de direkte kostnadene ved produksjon i alle områder som ikke følger klima-kvote-systemene til EU og FN. Potensielt at forbrukere får tildelt klimakvoter, ikke produsentene. Men det blir kanskje en for stor inngripen på de som forbruker mest.

3 Likes

Det er bare å henge seg på, skikkelig seriøst:

« Grunnleggeren av den raskt voksende Facebook-gruppen har sammenlignet AUF med Hitlerjugend og kalt muslimer «vår tids nazister». En av administratorene har hetset statsministeren på Twitter, og har klare koblinger til den sterkt islamfiendtlige organisasjonen «Stopp islamiseringen av Norge».»