Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Det har jo skjedd naturlig over årene. Og jobbes med.

1 Like

Gjør det egentlig det?

Selv om alle hadde sluttet å lage bensin og diesel biler så vil det ta mange år før de blir i flertall på veiene. Jeg skjønner ikke hvorfor, men det virker som at du er i mot at forbrenningsmotorene blir mer miljøvennlige? Går vel an å ha to tanker i hodet samtidig mener jeg.

1 Like

Achates Power 2.7L Opposed-Piston Engine - YouTube

Disse motorene er på teststadiet, men Achates vil bli brukt i militære kjøretøyer, og sannsynligvis i mange andre typer kjøretøyer over hele verden.

Selv om elektriske kjøretøyer er stort i Norge, så er de ikke det i resten av verden. Det er mange grunner til det, og en av de er at i andre land er ikke kjøretøyer med forbrenningsmotor latterlig høyt priset pga avgifter, samtidig som elektriske kjøretøyer ikke er fritatt for de samme avgiftene. En annen grunn er mangel på strøm og infrastruktur. Noe som vil ta utrolig mange år før det er klart for elektriske kjøretøyer over hele verden.

Så forbrenningsmotoren er langt ifra død. På tross av at myndighetene i mange europeiske land gjør sitt beste for å ta livet av den. Noe som paradoksalt nok har en negativ effekt på CO2-utslipp, fordi mindre ressurser blir brukt på utvikling av drivstoffbesparende forbrenningsmotorer. Som faktisk vil dominere i verden i all overskuelig fremtid, uansett hva Greta sier…

2 Likes

Så… Bare fortsette med forbrenningsmotorer da? Eller hva mener du egentlig?

Ved å blande Lurium 2021 inn i dieselen?
Eller feks tilsette teflon i motoroljen?
Merkelig at ikke VW kom med en slik tilsetning som de bekostet for resten av levetiden til juksebilene sine, så kunne de sikkert spart endel milliarder euro.
Sorry, men jeg har ikke tro på verken Lurium 2020 eller teflon i motoroljen.
Selv om reklamen skulle lovprise disse stoffene til den store gullmedalje.

Hvis jeg husker riktig så ble det vel hevdet på åttitallet at motorer som var teflonbehandlet kunne gå uten motorolje i timesvis. Hvis dette hadde vært så fantastisk så tror jeg at så godt som alle hadde brukt det.

1 Like

Nå er faktisk PHEV fritatt for avgifter i Norge, det er kun moms på feks Rav 4, Superb PHEV har vel 2400 kroner i avgift?
Så forskjellen er ikke så stor om en velger bil ut fra avgiftsnivå.

Jeg har jo lenge sagt at jeg sikkert vil kjøpe El bil neste gang. Jeg har råd til det. Men det finnes jo land i Afrika, Asia og Sør Amerika som ikke har råd til å kjøpe seg en dyr ny El bil. Så vi må tenke på løsninger globalt. Da må vi både forbedre forbrenningsmotorene og bytte ut bilparken med El biler.

Skal vi ha resultater innen 2030, 2040 og 2050 så må vi slutte å tenke så ensporet med norske øyne og tenke mest mulig global effekt heller. Det er fullstendig urealistisk at det kjører 50% andel El biler i Nigeria og India i 2030-2040. To av de mest befolkningsrike landene i verden fremover. Og det er mange befolkningsrike land som har veier.

Men gjør vi begge deler, vil resultatene vise seg allerede 2030, Når man legger sammen satsingen på El biler og forhåpentligvis redusert utslippene fra den eksisterende bilparken.

2 Likes

Problemet ditt er at du ikke skjønner hvordan forbrenningsmotorer fungerer, og hvordan man kan gjøre de mer effektive.
Mange av dagens bensin og dieselbiler bruker mer drivstoff enn de gjorde på 90-tallet, på grunn av ekstra energi som må til for å rense avgassene. Mange av rensemetodene har i tillegg negative konsekvenser for holdbarheten til bilene over tid. De nye motorene har egenskaper som gjør at de ikke trenger å bruke like mye energi på å rense avgassene, samtidig som de oppnår tilnærmet fullstendig forbrenning av drivstoffet, og slipper ut mindre uheldige avgasser.

Da er jeg med. Stort sett enig i det du skriver :slight_smile:

Mye avhenger jo av økonomi, infrastruktur og geografi. I Norge kunne vi hatt nærme 100% andel personelbiler. Selvfølgelig ikke i Finnmark osv.

1 Like

Du beskriver her på en god måte hvorfor fossilmotorene fases ut.
Jeg har hatt på -57 og -58 Amazon, disse bilene gikk på 0,8 liter per mil.
Jeg har hatt en rekke med VW TDI, forbruket gikk opp ift den første 110 hesteren i 2002.

Det som er helt sikkert er at en elbil har samme utslipp når den er 15 år gammel og kjørt 3-4-500.000 km som den hadde som ny, det har ikke en forbrenningsmotor.

4 Likes

Forbrenningsmotorer blir kvalt av diverse krav som strengt tatt ikke er relevante andre steder enn i større byer. Og som også blir presset frem for å promotere elbiler.

At en Volvo Amazon klarte 0,8 l/mil er ikke så fryktelig forbausende, siden den veier kanskje 25% mindre enn en tilsvarende moderne bil, og hverken har katalysator, air-condition, eller spesielt høyt strømforbruk…

Når det gjelder VW, så har jeg hatt avsmak for diesel-bilene deres siden sent 90-tall… Noe av det verste jeg vet er å kjøre bak en gammel Caravelle i nedoverbakke, siden den da oser mer av dårlig forbrent diesel enn noe annet jeg vet om…

Jeg kjører selv en 20 år gammel bensinbil som er gått 300.000, men den går like (lite) økonomisk nå som når den var ny… Og utslippsmålingen på EU-kontrollen var eksemplarisk… Men, mye kommer an på om man har en bil som er lagd for å være holdbar, eller en som er lagd for å resirkuleres…

Mye av poenget med de nye motorene er at man har betydelig færre deler, både bevegelige og statiske, og de blir derfor både enkle og rimelige å både reparere og bytte ut. De vil i mange tilfeller benytte adiabatisk tenning for både diesel og bensin, noe som igjen reduserer behovet for elektronikk og slitedeler.

Fossile drivstoff blir sikkert faset ut etterhvert, men syntetiske drivstoff vil ta over etterhvert, og forbrenningsmotoren vil neppe forsvinne før man får gode og lette nok batterier, og ikke minst tilgang til lading, over alt på planeten.

Hybrid-kjøretøy vil nok være løsningen i all overskuelig fremtid, siden man da kan utnytte både bremsekraft og etterhvert også fjæringsbevegelse, samt ha forbrenningsmotorer gående på mest effektive turtall.

Elektriske kjøretøyer er uansett mer avhengige av sjeldne jordmetaller enn forbrenningsmotorer, og mange av disse har Kina monopol på, samtidig som utvinningen ofte er ekstremt forurensende.

Forbrenningsmotorer vil dominere verden i mange år til, og ekstra interessant vil det nok bli om vi får noen heftige solstormer som knekker el-nettet i verden…

3 Likes
2 Likes

Ja, er vel liten tvil om at elbiler forurenser mer totalt sett i dag. Er selvfølgelig positivt for miljøet lokalt. Med tiden vil nok elbiler bli mer miljøvennlige totalt sett også.

Har mest troa på en kombinasjon. Og særlig små elbiler som ikke er superdatamaskiner på hjul. Hadde nettopp en e208 innom og det må være en helt genial pendlerbil eller bil nummer 2.

1 Like

Eg er sinnsykt skeptisk med tanke på ein “el-bilrevolusjon” i Europa.

Eg ser bare ikkje kossen de skal få det til med tanke på infrastruktur osv på el-nettet.

Ein ting er Norge kor vi har brukt el-kraft i alle år til fyring, koking osv.

Men nedover i Europa der man koke med gass, slår av lys i rom man ikkje bruke for å spara strøm pga. pris.

Eg klare bare ikkje å se kossen de skal få den elbil-delen til å fungera i praksis.
I Tyskland står det tusenvis av vindturbiner som ikkje blir brukt, rett og slett fordi de har ikkje overføringskapsitet til å få strømmen der den trengs. Samtidig er grunneierne sikret en inntekt fra vindturbinene, uansett om de produserer eller ikke. Dette igjen blir betalt av EU, som igjen blir betalt av "grønne sertifikat, CO2 avgifter osv.

2 Likes

Tviler på at en Golf GTI er så mye billigere å reparere enn en eGolf.
Men sammenligner en eGolf med en -78 modell boble vinner nok bobla.
Vi må heller ikke glemme at elbilen er såvidt ute av startblokka, se feks på Subaru og Mitsubishi: de slutter å levere biler i Europa og de tilbyr ikke elbiler enda (bortsett fra iMiev da).
Hvordan er det med en moderne dieselmotor med renseteknologi? Bare ta feilfylling av drivstoff feks.
Hva med en eldre dieselbil som det blir fylt bensin på? Tipper den fort kan være nær ved å bli skrota. Feks en -21 modell om 10-15 år.

Men allerede i dag er det et marked for brukte bildeler, feks til Tesla 3…

Nå sammenlikner jeg basert på egne erfaringer og biler. GTI anser jeg ikke som en vanlig bil :slight_smile: MEN, om vi sammenlikner f.eks en T5 eller T6 mot Model X så er VW produktene svært lettskrudde, billig deletilgang og forsåvidt god driftssikkerhet om man ser bort ifra rust og div lamper som alltid lyser :smiley:

Feilfylling av drivstoff er dyrt ja, men samtidig så er det i mitt hode en tidvis oppskruert myte at det skal være så sabla dyrt og vanskelig å fikse.

Jeg ser på XC 70’n jeg har nå. Mest trolig skal den få bli gammel med meg. 2014 modell som snart bikker 70k. Ufattelig lettskrudd den også. Tok 60* service i garasjen her hjemme en lørdag i høst uten nevneverdige problemer.

Er man avhengig av verksted til alt så blir det dyrt, på samme måte som de som ikke klarer å slå en spiker i et panelbord uten å måtte leie inn en snekker.

2 Likes

Gti er vel på mange måter sammenlignbar med en eGolf når en tenker tech, ikke som kjøremaskin.
Tenk bare på hva et sett med airbager koster til en hvilken som helst bil.
Når det gjelder service så bytter jeg selv viskere, dekk og fyller spylervæske.
Det er også det jeg har utført av service på Model 3 siden august -19 og 25000 km.
Skal ta en bremseservice og bytte luftfilter på klima i løpet av året…

1 Like

Vil ikke dette gjelde mer for fossilbiler også? Med all den elektronikken og kompleksiteten i nyere biler generellt, vil det vel kanskje være økning på vraking av alle typer biler?

1 Like