Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

:worried: :earth_americas:

Ethereum fikser dette med Proof-of-Stake :blush:

1 Like

Jeg kjøpte en stående elektrisk ovn på Elkjøp til min mor. Den var hun fornøyd med, men det varte et år før den var kaputt. Jeg gikk og byttet den og så gikk det et år til før den tok kvelden.

Tredje gang gikk jeg for den du nevner der, den er elegant, men til hennes bruk (stue og kjøkken) ble den litt for beskjeden i effekten.

Da ble det bytte tilbake igjen til den klassiske hvite med to klosser og termostat.

Så får vi se om den varer lengre enn et år denne gangen…

Kan ikke forstå at det ikke er nok effekt om man velger riktig effekt for rommet man skal varme opp. Med mindre det er enda dårligere isolert enn her, men det tviler jeg sterkt på fordi jeg har en veldig dårlig isolert leilighet. :stuck_out_tongue: Man kan alltids sette den varmere eller endre hvor den står om man skulle få for dårlig varme. Om det er trekk i leiligheten må man vel kutte det med ovnen får å slippe det.

Dette vil jeg vi skal fortsette med.

4 Likes

Hvor mange av vindturbinenes produksjon som er satt opp går til Johan Sverdrupfeltet (indirekte)?

Interessant hvordan dette dekkes. Fox news kjører dette øverst på siden, som førstesidesak. Mens cnn har det langt langt nede på siden sin, etter masse annet fjas…

2 Likes

Det er nok for tidlig å avvise ekstreme meteorologiske variasjoner… :slightly_smiling_face:

Nesten 3 mill husstander uten strøm iflg dette kartet.
De er vel ikke så vant med kulde heller.

1 Like

930 millioner mennesker permanent uten strøm i følge dette kartet Access to Energy - Our World in Data

Vinterstormer av denne intensiteten er sjeldent i Texas, men jetstrømmens årlige, og ikke minst 2.hvert-årlige buktninger har vært kjent lenge. National Geographic hadde en artikkel allerede 12. januar i år om at årets “polar vortex” kom til å bli av den heftige sorten, grunnet en massiv oppvarming i høyereliggende luftlag over Sibir som ville treffe både nord-amerika og europa med 2 “ben”: https://www.nationalgeographic.com/environment/article/the-polar-vortex-is-coming-raising-odds-for-intense-winter-weather

NRK hadde en tilsvarende god, forklarende artikkel for 2-3 år siden. Den gangen ble det gjort politiske poeng av fenomenet, hvor enkeltpersoner med oransje-farget hud hadde vanskeligheter med å akseptere konseptet “global oppvarming” samtidig som deler av den amerikanske østkysten var uvanlig kald for årstiden.

Selv om det ikke er bekreftet, så er det mye som tyder på en klar sammenheng mellom global oppvarming, svekket jetstrøm og vær-fenomen av dette slaget.

1 Like

Men det er jo ikkje snø! :rofl:

Noen folk er blitt heilt idioter. Hvilken verden vi lever i.

1 Like

Den polare vortex sin svekkelse og diverse polare utbrudd av kald luft nordfra er årlige fenomener. Enkelte år rammes Norge hardt, andre år Sibir eller Canada / USA.

Enkelte år er det grunne utbrudd som holder seg i nordområdene, andre år siger den kalde lufta som en elv sørover i Europa, eller som i år, helt ned til Texas.

Til og med Florida har blitt rammet enkelte år.

Jeg har til gode å se forskning på metoder som konsistent kan forutse størrelse og retning på slike utbrudd, slik du antyder.

Det finnes hypoteser om at global oppvarming vil svekke den polare vortex og dermed gi hyppigere utbrudd av kald arktisk luft i den nordlige halvkules vinter. Men tendensen siste 30 år er mildere vintre med færre kuldeperioder.

Nåjo, sier da oppvarmingsdogmatikerne - det er generelt mildere, men med lengre eller kortere perioder med EKSTRA kaldt!

Ok.

Man har altså bygd seg en hypotese som aldri kan motbevises, hvor ethvert værfenomen eller enhver klimatisk tendens, uansett retnimg eller magnitude, er prov på hypotesen om den nært forestående menneskeskapte klimakatastrofe.

Varmt, kaldt, varmebølge, kuldebølge, for mye regn, for mye tørke, hyppigere flom, for sjelden flom! Eller rett og slett en skjebnetung mangel på variasjon!!!

Alt bekrefter hypotesen!

Ingen endring kan motbevise!

Det er som Jehovas Vitner - jordskjelv, flom, eller skogbrann - det er endetiden som nærmer seg.

Man ser nye beviser hver dag på nyhetene!

8 Likes

Interessane påstander, og jeg tviler ikke på at du opplever det på den måten. Det gir imidlertid et lite fruktbart grunnlag for en videre diskusjon, men jeg ønsker deg en riktig god dag! :slight_smile:

Fagre nye verden jeg er fan bøf af luft hvordan mon den smager…?

Det er godt skrevet og poengtert. Genialt egentlig å lage en bevegelse ut av noe slikt, helt uangripelig!

I tillegg så har en argumentene om føre var prinsippet… da spiller det liksom ingen rolle om hvor urealistisk eller skrullete en fare eller en ide er, fordi en uansett bare må være “føre var”!

Som jeg har understreket mange ganger på tråden her. Det kommer til å bli svært seigt å få tatt livet av klimamyten. Og dessverre så ser en omtrent daglige bevis på hvordan jakten på CO2-spøkelset ødelegger for ekte miljøvern og gjør at en mange andre viktigere og unasett mer prekære saker blir nedprioritet :pensive:

6 Likes

Slike saker som denne er ikke så farlig. Er ikke klimaproblem så da gir vi beng.

3 Likes

Om du har! :slight_smile: og hver gang uten substans eller begrunnelse. Untz untz.

Og poenget ditt er? At vi i Norge bare kan gi faen, det flyter av søppel i Bosnia?

Nei. At hele verden med kun fokus på CO2 er og blir vår bane istedenfor å ta tak i de virkelige problemene

3 Likes

Det kan jo være din opplevelse at fokuset kun er på CO2. Det er jo klart det mest synlige. Nå følger ikke jeg ekstremt godt med, men plast i havene, mikroplast og kfk-gasser er eksempler på andre miljøsaker jeg har sett i mediene nylig. Reguleringene strammes til over hele fjøla, ikke bekymre deg :ok_hand:t2:

2 Likes