Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Jeg synes da vi har rimelig stort fokus også på mikroplast i Norge.
Søppelberget i Bosnia kan vel ikke kalles mikroplast…
Vi har vel aldri hatt samme mengdene i Norge, men vi har idioter som forsøpler her også. Bildene under er fra søndagens tur, over en strekning på ca 5 meter.
Hver og en kan begynne med seg selv, jeg kan ikke bidra med noe i Bosnia eller Sør Amerika.
Ut fra artikkelen så har også Tyskland bidratt med et fartøy for å hjelpe til med opprenskning.

1 Like

Heldigvis så har det de siste par årene blitt et økt fokus på mikroplast og plastavfall i havene. Men det er jo fortsatt bare promiller av ressursene som blir brukt på å ta tak i dette kontra CO2 og klima… tragisk!

Og her som ellers så gjøres det idiotiske ting som å kutte ut sugerør av plast. Som om det var et problem i Norge. Så klapper enkelte seg på skuldrene og tenker gid så flinke vi er her i Norge, mens elver i India spyr ut tonnevis med plast i havet hver dag.

Vi flytter problemet fra oss til tredje verden, akkurat som med CO2 idiotien. Vi strever etter å bli klimanøytrale her i landet mens folkerike land som India og Kina hverken kan eller vil la være å gi f…

Og poenget ditt er at vi skal drite i å feks kutte ut plastsugerør i Norge siden vi ikke er så store miljøsvin når det gjelder akkurat plast?
McDonalds kuttet ikke ut plast bare i Norge, hvis det betyr noe for deg.
Nå vet ikke jeg hvor du bor, men i Stavanger sentrum flyter det tidvis med søppel fra feks McDonalds.
Det er vel bla samme folka som tømmer snusboksen for brukte poser i naturen.

Kan ikke fordra slike folk. Snusboksen kommer jo med et oppbevaringsrom for brukte poser. Bare å tømme i boss når man kan.

Tipper det var noen som var “uheldige”.
Tenkte å tipse lokalavisa, greit at folk våkner.

Det tragikomiske oppi alt dette er at India, Kina og Vietnam alene vil øke utslippene sine ca 5 ganger hva europa skal redusere med.

Mens lille Norge virker til å gjøre alt for å skyte seg selv i foten. Andre land har f.eks skogens bidrag til CO2 absorbsjon med i regnskapet. Av en eller annen grunn har ikke vi det.

Og mens lille Norge streber etter å være “best” i klassen og avgiftslegger alt av industri med CO2 avgifter, sitter Asia med åpne armer og bukker og takker for alt av verdiskapning som blir flyttet over. Et muppetshow uten like.

5 Likes

Siden vi er så få og slipper ut så lite i det store bildet så mener du vi skal gi balla?

Se hva utslippet er per innbygger:

Ja, det er helt idiotisk og meningsløst å kutte ut plastsugerør i Norge. Særlig når det erstattes av ubrukelige pappsugerør som til alt overmål ikke kan resirkuleres (som plastsugerørene jo kunne…).

Lokal forsøpling som eksempelvis i sentrum Stavanger er et mikroskopisk problem skapt av et fåtall lett tilbakestående individer.

1 Like

Kost målt opp mot nytte.

Hjelper ikke at vi skal redusere med 50% utifra et allerede lavt tall sammenlignet med andre land. Når India alene skal øke sitt utslipp noe i nærheten av 100X av hva vi skal redusere med.

CO2 utslipp målt opp mot innbyggertall er en meget enkel måte å se det på. Vil tro at det er en ganske nær korrelasjon mellom CO2 utslipp og verdiskapningen som skjer i landet og.

Du kan f.eks ta en kikk på den kreative måtene andre lands CO2 “reduksjon” er utformet. Det er ikke snakk om CO2 reduksjon. Men en reduksjon i CO2 intensitet…

Med andre ord skal dem øke CO2 utslippene, men vediskapningen skal økes i tillegg. Men i forhold til verdiskapning er målet at CO2 utslippene ikke skal øke proporsjonalt.

Tada!!!

Man har økt utslippene, men siden verdiskapningen har økt mer, har men fått en redusert CO2 instensitet.

Er det samme som om man hadde økt innbyggertallet vårt med 10% uten å øke CO2 utslippene. Hadde ikke redusert klimautslippene. Men hadde slått fint ut på CO2 utslipp per innbygger.

2 Likes

Når man skal inngå internasjonale avtaler må det være vilkår som er til å leve med for alle parter. Vesten, og Norge spesielt, har råd til å gå foran. Å ikke inngå klimaavtaler er ikke et bedre alternativ.

Så tror jeg at det vil kaste vanvittig av seg økonomisk med karbonfangst og grønn teknologi for de som går først, og da vil resten følge etter.

Så da mener du vi bare skal drite i både klima og miljø i Norge.
Lov å mene det, men jeg synes det er helt idiotisk.
Jeg antar at papirsugerørene da går til forbrenning.
Men hva er verst å få på avveie, plast- eller papirsugerør?

Men skal en gjøre et bidrag for både miljø og klima så bør en droppe MacDonalds og Burgerking, da vil en også kunne få bedre helse.

Men poenget er jo at tallene i klimaavtalen i totalen ikke gir mening.

3 land alene øker utlippene rundt 5 ganger i forhold til hele Europa skal redusere.

Hvis man da avgiftsbelegger industri (verdiskapning) med mål å redusere utslipp, vil man enten flytte kostnadene over på sluttbruker (oss). Eller konkuranse og pris fører til flytting av produksjon til østen, hvor man har rom for å øke utslipp.

Dette er også ett reelt problem som er diskutert i EU, da det har vært oppe om det kan være mulig å pålegge en “CO2 import avgift” på ting som kommer fra slike plasser. Men dette igjen vil komme i konflikt med andre avtaler.

På toppen av dette er det helt opp til hvert enkelt land om dem vil følge opp avtalene. Ingenting er bindende.

Havner i samme båsen som dem som tror å legge ned oljenæringen i Norge vil redusere globale utslipp. Man har et globalt forbruk. Det vil bli dekket uavhengig om Norge vil produsere eller ikke.

3 Likes

Fasinerende at det går an å ha så diametralsk forskjelle syn.

Jo, å ikke inngå disse avtalene hadde vært mye mye bedre for Norge, Europa og vesten i det hele! Vi taper terreng til Kina og Co for hver dag som går og det kommer ikke til å ende pent om den trenden ikke snus…

Karbonfangst og grønn teknologi er trendy og fancy, men det er ikke noe som kommer til å kaste av seg en dritt… det er ikke økonomi som går i hop i 90% av casene. Du får liksom ikke subsidiert deg ut av fysikk og naturlovene…

1 Like

Tvert i mot. Da mangler du leseforståelse. Jeg mener vi SKAL bry oss om miljøet i Norge. Ved å drite i å pepre den flotte unike naturen vår med vindmøller, ved å regulere oppdrettsnæringen mye strengere, ved å drite i å elektrifisere sokkelen, ved å jobbe internasjonalt for å redusere plast og giftutslipp i havene som direkte også påvirker oss, etc etc

2 Likes

Hvis de klimamodellene vi lager politikk eter slår til vil det få en høy økonomisk verdi å fjerne CO2.

Mener mye du, men “global oppvarming og klimaendringer” påvirkes ikke av meninger.

1 Like

Det jeg leser mellom linjene er at alt skal skje andre steder. Det er «de andre» som skal være de utførende, på meg virker det som om du mener AS Norge skal diktere resten av verden.
I stedet for å elektrifisere sokkelen så må vi feks unngå å lete etter olje i nordområdene.
Vindkraft er det stadig færre som ønsker uansett.

Gi meg et godt argument for hvorfor sokkelen må elektrifiseres. Litt nysgjerrig på å høre hvorfor dette må gjøres, og hva slags gevinst dette vil ha for milijøet.

2 Likes

Oljen blir visst mye renere da, hevder Equinor.
Det jeg lurer på er hvor mange vindturbiner som må til for å forsyne Johan Sverdrup feltet. Jeg lurer på hvem som ønsker å ha vindturbinene i sin hage.

Tidlig om morgenen. Eg “skjønte” ikkje svaret ditt med det førsta, så eg måtte lesa posten din til Cagey2 ein gang til, trodde i første omgang du var Pro elektrifisering av sokkel :joy: Men ser no du er kritisk til elektrifisering.

1 Like