Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

  1. Korrekt

  2. Korrekt

  3. Nei, klimaforskere må få forske og publisere det dem vil. Men media og politikere må slutte å dra ting ut av kontekst. Peer reviewed tror jeg vil gå under en form for dialog.

  4. Denne ser jeg blir brukt ganske mye. Vitenskapelig konsensus.
    Lite utsnitt fra NASA:

the vast majority of actively publishing climate scientists – 97 percent – agree that humans are causing global warming and climate change.

Hvem blir kalt klimaforsker? Nå har jeg lest en del rundt dette temaet, og jeg har fremdeles til gode å se en forsker som ikke er enig med IPCC bli kalt en klimaforsker…

Den andre biten er, hva er de enige i? At man har klimaendring? Det er det vel ingen som kan motsi. Vi har hatt klimaendringer siden jorden ble til. Hvor mye påvirker vi? 1%, 2% 20%??
Man kan godt være skeptisk til de ekstreme spådommene, men være enig i at man har klimaendring men ha en teori at vi påvirker i mindre grad en IPCC påstår. Man vil jo da per definisjon være blandt de 97%, selv om man ikke er enig i IPCC sin konklusjon.

  1. Det er vel her den store uengiheten ligger. Hvor mye påvirker CO2 temperaturen? Skeptikerne har modeller og målinger som ikke samsvarer med IPCC sine funn og modeller. Men dette blir stort sett oversett eller bagatellisert. Etterhvert som modellene feiler, justeres dem slik at dem ser flotte ute når man backtester, men ettersom tiden går sklir dem ut, og man justerer modellen igjen. Rinse and repeat.

Du spurte tidligere om hva vi kunne gjort.

I mine øyne burde vi hatt mye større fokus på plast, avskoging, kjemikalier, osv. Men dette er ikke big business hvis man ser kapitalistisk på det. Den dagen det er store penger å tjene på dette, da skal du se fokuset skifter. Inntil da, er det “the green deal”, subsidier i milliard klassen, avgifter og skatter, krismaksimering og rasering av natur på “klimaets alter”.

Vi raserer kystområdene med vindmøller for “grønn kraft”. Midt i trekkrutene til diverse fuglearter. Store områder blir forbudt å bevege seg i pga. isavkast på vinteren. Bladene blir renset og coatet med kjemikalier for å bli resistent mot vind og vær. Ikke går vindmøllene i pluss heller. Hvor jeg bor har ikke møllene gått i pluss siden dem ble bygd. De har blitt subsidiert av staten. Men til tross for dette klarer de utenlandske eierene å sende flere 100-millioner i utbytte til utlandet. Forstå det den som kan.

Og siden vindmøllene ikke går i pluss, lager man en kunstig etterspørsel ved å bygge utenlandskabler, legger ned kraftindustri i europa pga CO2 eller atom. Plutselig har man underskudd. Eksporten øker, prisene går opp, og vioala, man har vindmøller som går i pluss.

Man skal elektrifisere sokkelen for å få ned CO2 avtrykket. Men gassen blir kjørt igjennom en turbin nedi europa en plass, for så å bli fraktet via høyspentlinjer opp igjen til oss.

Europa skal ned med utslippene sine, mens andre land har på papiret at dem skal opp. Samtidig som GDP skal opp.
Med andre ord kan man flytte verdiskapaningen over til disse landene sammen med utslippene. Og man følger Paris avtalen til punkt og prikke.

3 Likes

13% per tiår.

Her er en ekstremt god artikkel som ikke vil bli lest av de som har aller mest godt av å lese den.

“Today, atmospheric CO2 sits at 410 parts per million, a higher level than at any point in more than 3 million years.” Sug litt på den. Hvordan så planeten ut for 3 millioner år siden?

For de som tror på evolusjon og ikke fantasihistorier så lå forholdene en gang tilrette for at det skulle oppstå mennesker på planeten vår, og atmosfæren var ikke slik den er idag. Sånn som planeten ser ut idag så ville vi nok ikke fått mennesker her i det hele tatt, hadde det ikke vært for at vi allerede er her.

Endringene nå skjer så fort at arter klarer ikke å tilpasse seg. Vanligvis er dette noe som skjer over mange tusen år, men vi har klart det på knapt 150 på egenhånd.

I det store perspektivet så er menneskenes tid på planeten ikke engang synlig i en tidslinje, så at vi kommer og går vil ikke ha så store konsekvenser om noen hundre tusen år uansett. Jeg tror vi mennesker er borte om 100-200 år eller er i ferd med å utryddes fullstendig, sammen med 70% av alt annet liv her. Det vi er vitne til nå er nok begynnelsen på slutten. Men den går såpass “sakte” at folk flest ikke bryr seg om det.

3 Likes

Her trikser han med tallene for å få Norge til å se værre ut, når vi omtrent er verdensledende.

Jeg ser et lite bilde av han idet jeg skulle trykke på linken, og rekker å avbryte.

Setningen over er så positivt jeg klarer å formidle mitt syn på han.

En som studerer og forstår vitenskapen om klima, herunder meteorologi, oceanografi, fysikk, kjemi og annet, oppsummert i analyse av observasjoner og modell-beregning av fysiske lover som påvirker klimaet. Eksempel på fagfelt er paleoklimatologi.

De nevnte 97-98% er relatert til studier (av aktivt publiserende klimaforskere) som viser en sammenheng mellom menneskeskapte utslipp og global temperaturstigning. De resterende 2-3% inneholder enten feil eller lar seg ikke gjenskape. Det er altså klimaforskere som også står bak de resterende 2-3%.

I denne sammenheng: at menneskeskapte utslipp er den primære driveren bak den pågående oppvarmingen av jordens klima. Hvis du orker å scrolle langt nok opp, så vil du finne kildehenvisning til de fleste akademiske og vitenskapelige foreninger som stiller seg bak dette.

Av f eks den oppvarming som er pågått siden 1950: i praksis 100% (www.climatechange2013.org/images/report/WG1AR5_TS_FINAL.pdf), tilsvarende ca 1 grad i perioden.

Nei, se 2 punkter over.

Nei, men isolert sett enig. Med denne selvmotsigelsen mener jeg da at mye forskning sentrerer rundt nettopp co2-intensitet og modeller for klima-påvirkning og fremtidig temperatur-utvikling. Viktig å understreke her at forskningen er langt, langt forbi det stadium hvor man stilte spørsmål om co2 påvirker global temperatur, nå handler det om i hvilket tempo temperaturen vil stige.

Hvis det er de 2-3% nevnt over, så har det sin forklaring 5 punkter over. For øvrig så er “skepsis” en naturlig del av forskning, en enkeltstående obersvasjon tillegges sjelden vekt hvis den ikke kan gjenskapes.

En bestemt modell eller alle modeller?

3 Likes
2 Likes

Hvis støvsuging av CO2 skulle ta av, så må det være irriterende for noen. Blir man da fratatt flyskam? Kan man da ikke lenger klage på politikere som fortsatt vil sikre arbeidsplasser i oljeindustrien? Hele klimadebatten blir jo ødelagt av denne teknologien!

Basert på tallene i artikkelen, pris pr år for å kompensere til 0-utslipp (dagens):

Norge - 105mrd
Globalt - 73.500mrd

Det er nok mer enn bare klimadebatten som ville blitt ødelagt.

Gitt at man tror konsentrasjonen av CO2 i atmosfæren er et problem, så må det bare koste det det koster. Konkurransen er heldigvis sterk om å få ned prisen på fangst og lagring👏.

1 Like

Konkurranse som at de endelig, etter 20 år får bruk for anlegget på Kolsnes?

1 Like

Klimaforsker er vel også en klimaekspert, eller kanskje en reveforsker ?
- Klimaeksperten er en reveforsker – NRK Troms og Finnmark – Lokale nyheter, TV og radio

1 Like

Ble en trist og ettertenksom start på dagen dette for min del. Kudos til NRK for en lang og virkningsfull reportasje. Jeg fikk noe å tenke på!

2 Likes

Solberg viser til at det i februar i fjor var svært få land som meldte inn nye nasjonale utslippsmål til FN.

– Norge var ett av få, og kanskje det eneste vestlige landet, som gjorde det, og forsterket sine mål i tråd med Parisavtalen, sier Solberg.

Nettavisen

Rasisme gir visst global oppvarming.

https://www.youtube.com/watch?v=XMm1SMM-J5Q

1 Like

Tucker Carlson er jo helt idiot. Er dette en fyr du hører på?

Tucker Carlson er en av de beste på TV. Og jeg har fulgt han i åresvis ja.

1 Like

Og du ser selvfølgelig ikke hvordan han lever av å ta ting ut av kontekst og overdriver noe helt voldsomt i absolutt alt han sier? Såpass at det har ingenting å gjøre med virkeligheten lenger. Han har aldri kommet med fakta i hele sitt liv. Isteden vrir han ting og fremstiller de på en helt bisarr måte. Og dette tror du på. Da skjønner jeg mer hva som ligger bak argumentasjonen din. Dette er omtrent sånn som Frp holder på, med samme type forskrudd retorikk.

Har du noen andre journalister du hater? Kanskje jeg finner tips til noen flinke og fornuftige å følge?

3 Likes

Jeg synes ihvertfall det er utrolig trist at AOC, som jo har enorm påvirking i det demokratiske partiet skal dytte inn dustete identitetspolitikk inn i den debatten. Det fører bare til mye mer splittelse, og tar fokuset fra der problemet virkelig ligger; vi har et groteskt stort forbruk, ødelegger habitat i en vanvittig fart, og det blir bare fler og flere av oss mennesker.