Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

klovn

1 Like

Haha! Morsomt, men du har nå i to innlegg på rad ilagt meg meninger jeg ikke har. Hva er vitsen? Jeg har bare påpekt at de store landene sitter med nøkkelen her. Er du uenig i det?

4 Likes

Så du sier egentlig at ipcc vet litt, men at du vet enda mer?

2 Likes

Dersom symbolsk klimapolitikk her i landet er ment for å “vise vei” til de store forurenserne, så bør folk flest vite hvordan det vil ende opp.

Kina er en bølle, og gjør hva f… de selv vil.

1 Like

Er ikke det jeg sier.

Men kjekt du forteller meg hva jeg mener.

Jeg sier det er flere teorier en at Co2 er hovedårsaken.

Og min PERSONLIGE mening er at jeg tror solen (som er vår største energikilde i dette solsystem) har større påvirkning på vårt klima, en en enkelt komponent i vår atmosfære som utgjør 0,04% av alle gasser.

2 Likes

Mens vi venter på det så kan vi jo gå tilbake i tid og se hva de spådde tidligere? Denne artikkelen er fra 2012, så det er nesten ti år siden. Du kan jo sammenligne resultatene der med hvordan situasjonen er idag. Men hvis ikke du gidder, så kan jeg jo nevne at de er veldig spot-on.

“The 1990 report’s “best estimate” was that the world would warm by about 1.1 degrees celsius between 1990 and 2030, meaning that the halfway prediction would be about 0.55 degrees celsius by 2010.”

Eller her, en litt nyere sak: Analysis: How well have climate models projected global warming? | Carbon Brief

De har truffet skremmende bra.

Så jeg vet ikke jeg, om 10-15 år. Kanskje de endelig bommer totalt? Hadde vært fint det.

3 Likes

"
Og min PERSONLIGE mening er at jeg tror solen (som er vår største energikilde i dette solsystem) har større påvirkning på vårt klima, en en enkelt komponent i vår atmosfære som utgjør 0,04% av alle gasser."

2 Likes

Enig. Mange av disse har ikke slått til som den om ozonhullet. Men det skyldes jo at verden har iverksatt kraftige mottiltak. Og det har ikke ødelagt vår velferdsstat. Det samme tror jeg skjer igjen med klima. Vi løser problemene og selvpiskerne blir litt skuffet.

1 Like

Har du ikke fått med deg at vi faktisk klarte å fikse det? Hullet i ozonlaget er mindre og påvirker klimaet – NRK Viten – Nyheter innen vitenskap og forskning

" Menneskeheten hadde lenge sluppet store mengder klorfluorkarboner ut i atmosfæren. Disse såkalte KFK-gassene ble blant annet brukt i kjøleskap og skumplast. De ble også brukt som drivgass i spraybokser.

Gassene ødela det tynne laget med ozon i stratosfæren i en skremmende fart. Dette var en stor trussel for mye av livet på jorda.

Med FNs Montreal-protokoll fra 1987 gikk verdens sammen om å løse problemet. Gassene ble forbudt å bruke. Det har snudd utviklinga."

Dette virker nok som veldig science fiction for noen, for vi mennesker klarer vel ikke å gjøre endringer i planetens systemer? Eller?

Nei!!! :joy: Men svaret var uansett like mye til de som ikke tror vi har makt til å endre noe. Så jeg gidder ikke redigere.

1 Like

Jeg skrev jo tydelig om at vi fikset dette som følge av kraftige tiltak verden iverksatte. Så du det?

1 Like

Man kan også ha en forsvinnende liten mengde cyanid i maten, men det vil ha store konsekvenser likevel. At det er relativt lite CO2 i forhold til andre gasser spiller jo ikke så stor rolle når den har den rollen den har.
Blir jo litt som «the straw that broke the camels back»

4 Likes

For den som måtte være interessert i argumenter hvorvidt Norge og nordmenn (individ-nivå) har et ansvar, moralsk eller juridisk, knyttet til reduksjon av klimagasser, så anbefales Verden på vippepunktet av Dag Hessen. Han skriver veldig godt og balansert, men kaller også en spade for en spade.

1 Like

Verden trenger kull, heldigvis finnes det mer tilgjengelig kapasitet enn behov.

Kull er den kjipeste saken vi kan brenne for å lage strøm, men verden kommer til å fortsette å brenne kull. Spørsmålet er da. Bør verden ha tilgang på det kullet som forurenser minst. Eller det kullet som forurenser mest.

Det samme gjelder for Olje og Gass. Verden kommer ikke til å plutselig stoppe bruken selv om vi skrur av kranen.

Logikken til venstresiden er dersom vi struper tilgang til Norsk kull ( som er renere enn tysk brunkull). Norsk Olje som er mye renere enn svovelvannet de pumper opp i venezuela. Eller Norsk gass. Så synker automatisk verdens co2 utslipp.

Virkeligheten er jo desverre ikke sånn.

5 Likes

Det er fortsatt hull i Ozon laget. Australienere må forvente å få hudkreft pga av det. Men det er ikke så nøye det som skjer på sørlige halvkule. Som kulderekorder og sånn. Det blir totalt ignorert at det snør i Brasil. Når dette ikke kan ignoreres lengre vil de vel skylde kulderekordene på den globale oppvarmingen også :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

Men altså. Klimaforandringene er jo ikke «det blir varmere overalt hele tiden»
Det er heftigere og mere intenst vær på begge endene av skalaen.
Mener du det er en konflikt mellom snø i Brasil og klimaforandringene…?

Funfact, i den store klimarapporten fra FN som alle har hentet data fra. Så har de også skrevet endel om det faktum at temperaturøkning ikke trenger å være krise.

Men det kapittelet er det ingen som vil referere fra fordi det ødelegger gjeldene narrativ.

5 Likes

Så du er egentlig enig i at hva vi gjør fremover i Norge kan ha en betydning?
Tror vi skal ha et edruelig forhold til hvor mye vi kan oppnå men jeg tror Norge har potensiale til å være en relativt sett viktig bidragsyter.

Men jeg tror heller ikke at det å fase ut norsk olje og gass raskt har noen miljøeffekt. Poenget er jo at det må finnes langt bedre alternativer. Enten alternativ rene energikilder eller alternativer som reduserer energibehovet. Enda, og i lang tid enda vil utfasing av norsk olje og gass bare erstattes av enda mer ugunstige kilder og da oppnår man i hvertfall ingenting. Jeg tror ikke de som vil overta Norges andel av produksjonen kommer til å bruke pengene bedre enn Norge (i miljøhensyn) så jeg tror det er langt bedre om vi prøver å bruke de til noe fornuftig på denne fronten.

Da tror jeg heller Norge må benytte inntektene til å være med på å utvikle gode alternativer. Dette har jo stort potensiale til å bli lukrativt også.

2 Likes

At det regner mer kan også være en stor fordel. I områdene ved den Øvre Nilen har nedbøren i snitt økt de siste 15-20 årene. Dette er manna fra himmelen i de knusktørr områdene langs elva nordover mot Sudan og Egypt. Les siste boka fra Terje Tvedt og ferskere rapporter fra universiteter i Øst Afrika. Dessverre er folketallet samtidig økt såpass at vinningen har gått opp i spinningen.

Kina og India kommer til å velge billigste energi kilden de får for å løfte befolkningene sine ut av fattigdom. Vi burde brukt kull og oljepenger til å utvikle billig energi. Men det er ikke kortsiktig nok for miljøbevegelsen

1 Like

Dagens rapport var den første av 3. Konsekvensene av det naturvitenskaplige grunnlaget som ble lagt frem i dag ventes i delrapport 2, men den kommer ikke før i 2022.