Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Global oppvarming og klimaendringer

Får vel bare fortsette å lukke øynene her hjemme. Velferden vår trumfer jo alt annet.

1 Like

Er ikke helt fan av retorikken din.

Forårsaker velferden vår hetebølger i Spania?

Ja. Nesten alt vi gjør i hvordan vi lever i rike vestlige land bidrar til at det der skjer oftere og oftere. Men det gjør vel ingenting.

3 Likes

Her mener jeg man ser mye av problemet med å overbevise Kina og India om at de må slutte å øke sitt co2 avtrykk. Så lenge de ligger langt under mange industrialiserte land i utslipp pr. person tror jeg det er vanskelig å nå igjennom. Derfor tror jeg det er viktig å ikke vente på at de skal ta sin del av ansvaret men gå foran og få ned eget utslipp til et akseptabelt nivå.

5 Likes

Problemet er at Kina har en sosial kontrakt med befolknigen sin om økt velstand.
India har lovet å løfte folk ut av fattigdom. Det er vanskelig å overbevise dem om å la folk være fattige fordi vi slipper ut co2.

1 Like

I serien “ting norske aviser ikke skriver om”.

Frost Bites Brazilian Sugar Crop As Prices Zoom Higher | ZeroHedge

Brazil skulle gjerne hatt litt av denne globale oppvarmingen.

2 Likes

Tingen er , problemet er mye mer kompleks enn det Norsk media og andre pøser ut.

Men KODE RØD!!! og bilder av masse røde ting selger aviser og dytter velgere mot MDG fremfor å belyse hele utfordringen.

2 Likes

Kinserne slipper nå ut mer co2 per person enn Nordmenn. Og de planlegger å øke utslippene kraftig.

2 Likes

Vel, vi ble lovet mer ekstremvær med mer energi i systemet, både mer kaldt og varmt, og mer vind, tørke, stormer osv.osv. Det har vi fått, så det er jo for så vidt ikke noe motargument mot global oppvarming. Blir dog kanskje litt for nyansert for å generere klikk. Sentralt i artikkelen om vi skal snakke om klima her er vel: “In addition to the frost, most of the sugar-cane fields in the Center-South have faced soil water levels of below 10%, compared with the 60% minimum required for crop development” Greit å lese kilden til saken du linker til, siden det er en copy paste hvor de har fjernet relevant info: https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-08-10/sugar-ceo-says-wild-weather-will-extend-sweetener-s-price-boom. Forøvrig, er du overrasket over at det er vinter på sørsiden av ekvator når det er sommer på nord-siden?

2 Likes

Lurer alltid på tallgrunnlaget for slike oversikter, hvor sannferdig er tallene man får fra visse regimer?

Tror de fleste land er relativt gode på å måle utslipp og forsøker å gi nøyaktige data, og er uansett håpløst å ikke bruke det tallgrunnlaget man får pga. tvil på legitimiteten til landene. Når Kina sier de står for 25,3% av verdens utslipp lurer jeg på hvor løgnen skulle vært :stuck_out_tongue:

Det jeg er mest irritert over er at man ikke snakker om effekten av slike skogbranner. De forårsaker enorme utslipp og kunne i mange tilfeller blitt redusert om landene tok mer ansvar for å forvalte skogområdene sine bedre.

Det er domino-effekten jeg ikke liker. Mer tørke->mer skogbranner-> mer utslipp → mer tørke → mer skogbranner → mer utslipp. På toppen av det mennesker allerede står for selv. ‘Off the chart’: CO2 from California fires dwarf state’s fossil fuel emissions

2 Likes

Dette er produksjon. Konsumering er vel litt mer interessant mtp. hvor det må kuttes i forbruk? Produksjonen vil jo stanse om forbruket går ned.

1 Like

Effekten av en skogbrann vil jo også bli mindre om området er forvaltet. Man kan dele skogen inn i mindre soner, og man kan rydde bort kratt og andre ting som brenner bra.

Men det koster penger, og det vinner ikke velgere.

3 Likes

Derfor jeg håper de kan snakke om det, reelt tiltak som kan gjøre relativt store forskjeller i utslipp per krone sammenliknet med mye annet. Bør kunne skape engasjement om alle er klar over hvilken forskjell det ville utgjort for utslippene å unngå en skogbrann.

Det syke med Cali brannene. En av de store brannene i 2019 skjedde jo pga dårligvedlikehold i el nettet. Og et selskap gikk konk.

samtidig ble det laget et fond for å ha middler til å bekjempe branner.

Massive Dixie Wildfire To Strain California Fire Fund | ZeroHedge

Det fondet skal være tilnærmet tomt, og det hadde 10milliarder! Jeg tenker.

Bruk 10% på vedlikehold i skogen. Det må jo være mer lønnsomt enn skogbrannen de sliter med nå.

2 Likes
  1. Det er ingenting nytt i AR6, i den forstand at kildematerialet for rapporten er tidligere publiserte studier av klima. Den kan leses som en en naturvitenskapelig forklaring på hva som vil skje med temperatur, havnivå, vær, havstrømmer, isbreer osv i ulike utslipps-simuleringer. Noe av det viktigste i rapporten - på kort sikt - er at en temperaturøkning på 1.5gr er uunngåelig, og vil trolig inntreffe i løpet av neste tiår.
  2. Det er ingenting galt i å skrive om eller fokusere på en eller flere av de beskrevne utslipps-simuleringene og konsekvensene av disse (så lenge det refereres korrekt). Alle er like riktige beskrivelser, gitt scenariet de følger. Hvilken av disse “pathways” som kommer til å være fasiten i år 2100 er umulig å konkludere med i dag da det bl.a. avhenger av menneskehetens kollektive valg og innsats fremover. Men så lenge ingenting gjøres, så går det an å vurdere sannsynligheten for hvilken pathway vi vil følge, og det er ihvertfall ikke 1.5gr-målet.
  3. Konsekvensene for verden slik vi kjenner den i dag ved 1.5 eller 2gr oppvarming er dramatiske, og det må betydelige endringer og teknologiske fremskritt til for å stanse der. Så lenge lite eller ingenting gjøres, er det ikke noe galt i å sette seg inn i konsekvensene av et worst-case scenario. Ikke at det gjelder oss som lever nå, nødvendigvis, men for våre barn og barnebarn. Derav “code red”.
8 Likes

Regjeringen har foreslått å tredoble CO2-avgiften fram mot 2030. Det vil gjøre vondt og vil tvinge fram endringer. Problemet er at AP vil verne bensinprisen i distriktene.

Andre effektive tiltak trenger ikke å gjøre så vondt; karbonfangst og lagring og at også vogntog og større kjøretogn går over fra diesel til annengenerasjon biodiesel og/eller batteri.

Det er heller ikke så umulig å endre de større byggene til å bli karbonnegative fra at de i dag avgir masse klimagasser.

Ja og jeg sier ikke at det ikke er problematisk. Men det er holdningen om at det vi eventuelt foretar oss betyr ingenting og at ingenting nytter så lenge Kina og India fortsetter å øke jeg blir så oppgitt over. Man må se på hva man kan gjøre selv også og hvordan vi kan bidra. Alt hjelper og vi må se på hvordan vi best kan bidra. Det er holdningen man må ha og så må man kjempe for å få alle med på å kutte utslippene.

1 Like

Krafer - det var en svært informativ diagram du postet over her. Jeg ble overrasket over at Kina allerede har et CO2-utslipp per innbygger på norsk nivå og ellers høyere enn de fleste land i Vest-Europa. Mens India bare ligger på en fjerdedel av dette nivået per innbygger.