Om du her sikter til å bruke papirpose på butikken, pante flasker, kjøre elbil eller kildesortere er jeg helt uenig. Da snakker man ikke om klima, men miljø. Og for miljøet er det flotte tiltak som har god effekt, men for klima har det 0 og niks å si.
For klima er det to ting man kan gjøre: Stemme på et parti som vil satse på å bygge opp kompetansen og utviklingen av atomkraft, å fly mindre (og dra mindre på cruise).
Kun atomkraft kan løse problemene vi har nå, og det har jeg sagt i 13 år for døve ører. Atomkraft tar lang tid og etableringskostnaden er høy, ser man det i et samfunnsøkonomisk perspektiv med høyde for eksternaliteter er kull, olje og gass mye dyrere. Jeg ga så og si opp den kampen for lenge siden. Fikk A på presentasjonen om dette på NTNU i 2012 og 6 på to presentasjoner om det på VGS. Det var noe jeg brydde meg om før jeg skjønte at den kampen er fortapt. Vi har ingen mulighet til å unngå økte utslipp og konsekvensene av økt energi i systemet vi kaller jorda. Vi får bare gjøre det beste ut av det. På den positive siden får vi i hvert fall bevist eller avkreftet alle påstander som har kommet de siste årene fra alle kanter, siden resultatet blir noe vi må leve med uansett hva som var rett og galt.