Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Selvsagt enig i alt her. En liten sidenote:

Landegrenser på kart gjenfinnes ikke i naturen som tilsvarende røde streker. Sånn sett kan man argumentere for at landegrenser (og “menneskerettigheter”, “valuta”, “verdi”, “lover”…i grunnen alt som er er et resultat av menneskelig forestillingsevne) er resultat av “tankeeksperimenter” og fungerer i praksis så lenge 2 eller flere individer er enige om dem og har felles tolkningsforståelse.

Problemene oppstår i det, la oss si en oransje galning på andre siden av atlanteren, begynner å utfordre denne status quo som enigheten har innebåret. Det er dette MAGA-bevegelsen, som jeg opplever det, daglig utfordrer resten av verden med. “Vi driter i sedvaner og rett, og gjør heller som vi vil. Vi bryr oss ikke om å prøve ting først for rettssystemet eller inngåtte allianser, og tar heller det som passer oss fordi vi er sterkere enn motparten.”

Det må være forstemmende som jurist å se dette utspille seg i praksis nå.

6 Likes

Ja det er litt av en situasjon danskene har satt seg i. de kan ikke klage på så mye som har gitt så store rettigheter.

Jeg skjønner ikke hva du mener de gjorde galt? Hvilken situasjon har Danmark har satt seg i? At Grønland er et selvstyrt og suverent område under Danske stat?

9 Likes

Solvik Olsen på Facebook:

Året har startet med et brak. Nå viser det seg at landet vårt ikke bare har flust av USA-eksperter. Jammen meg har vi ikke nesten like mange Venezuela- og Folkerettseksperter også. Vår Herre har vært rause med Norge i hans utdeling av nådegaver.

Jeg ser mange tegner et dommedagsbilde av nåsituasjon og fremtiden i sine vurderinger. Jeg får ofte følelsen av at media elsker å hente frem folk som i hovedsak baserer sine analyser på at 1) Trump skal tolkes bokstavelig, at 2) USAs institusjoner og analytiske miljøer ikke lenger fungerer, at 3) Russland og Kina i stor grad har respektert folkeretten og internasjonale spilleregler inntil nå, at 4) diktatorer kan fjernes gjennom frie valg og dialogmøter, og/eller at 5) Folkeretten har funnet sin optimale form.

Jeg sitter ikke her uten bekymringer for det som skjer rundt oss. Trumps uforutsigbare adferd og ufordragelige forhandlingsmåte gir grunnlag for uro, selv om jeg tidvis synes det er bra at han ikke pakker inn synspunktene i diplomatisk fjas. Det er fair at USA er utålmodig med Europa, som har sviktet i forsvarssatsingen over tiår. Men det er destruktivt for USAs egen strategi å uttrykke sin vrede på en måte som svekker den samlede blokken som den frie, liberale verden består av. Handelskrigen mot Kina gir mening i et “kald krig” scenario, men Trumps handelskrig mot USAs egne allierte er direkte skadelig for USAs egne mål.

Men verden er mer enn bare Trump. Man bør ikke lukke øynene for at millioner av Venezuelanere i dag jubler over at det endelig ble tatt grep mot landets diktator og urettmessige leder. I Iran ser man store folkemasser som igjen forsøker å vise sin misnøye mot landets autoritære regime - og tilsynelatende med større kraft enn før. I Europa viser europeiske statsledere at de sakte men sikkert tar mer ansvar for egen sikkerhet og påtar seg mer ansvar for å støtte Ukraina i sin frihetskamp. Det gleder meg inderlig.

Ja, jeg skulle ønske det skjedde på en måte som fremstod mer koordinert og tryggere ledet. Hvor den sterkeste makten hadde en leder som kommuniserte på en måte som Reagan eller Obama, hvor man følge at det var en gjennomtenkt plan og et ønsket om samarbeid for å oppnå større mål sammen, selv om man ikke måtte være enig i alle dens elementer.

I stedet sitter jeg her og hører en amerikansk President som igjen snakker om at han “need Greenland”, noe som de fleste av oss tolker som at han ønsker overta øya. La det være klart - dette er helt uakseptabelt.

Jeg har ofte sagt vi ikke kan ta Trump bokstavelig, fordi han alltid er i forhandlingsmodus. Han argumenterer ikke utfra et moralsk kompass eller med et samlende budskap. Hans forhandlingstaktikk handler tvert imot om å sjokkere motparten, oversvømme landskapet med utspill, holde alle muligheter åpne, skape forvirring og uro i omgivelsene og så navigere deretter. Derfor har jeg ofte trukket litt på skuldrene der andre går rett i skyttergraven av frykt/sinne. Ikke fordi jeg liker hans væremåte (jeg misliker den sterkt), men fordi jeg leser det inn i en prosess. Men denne gang er også jeg i gang med å grave min skyttergrav.

Trumps tilnærming til Grønland er ekstremt skadelig for USA og for vestlig samarbeidsånd. Det bør samtidig være sterkt mobiliserende for Europeisk forsvarssamarbeid, og det trenger vi. Jeg har forsøkt å forstå fra venner i DC hvor dypt dette stikker. Jeg er ikke ferdig med å nøste. Men jeg har fått flere tilbakemeldinger hvor det internt uttrykkes stille frustrasjon over Trumps Grønland-retorikk, fordi det ikke gjenspeiler det som er planen. Og de forstår godt at vi i Europa reagerer kraftig. Men Trump er Trump - han sier det han sier når han møter media eller et tastatur.

Det er ikke slik USA bør være. Det er ikke et slikt USA jeg er glad i. Selv om man anser seg selv som verdens beste forhandler, så har man et ansvar i å bidra til tillit og samarbeidsånd i laget. Der svikter Trump grovt.

Jeg kommer til å skrive mer om dette senere. Men foreløpig sover jeg likevel rimelig godt. Mest fordi jeg opplever at Marco Rubio har den avgjørende hånden på rattet i utenrikspolitikken. Intervjuene med han gir tyngde og har gjennomtenkt analyser. Håndteringen av Venezuela så langt vitner om at “gameplan” som er langt mer raffinert enn hva Trumps uttalelser har indikert.

Hører gjerne hva dere tenker.
Er svært åpen for alternative tolkninger, men la det være et nyttårsforsett at vi diskuterer med innestemme :slight_smile:

7 Likes

Solvik Olsen sover godt fordi blant hyenene er det også en labrador.

Jeg tenker man kan snu det hele på hodet og si: Hva om den labradoren blir avskjediget? Eller hva om den labradoren ikke har hånda på rattet like mye som KSO tror? Hva om [fyll inn årsak selv]?

Jeg føler ikke at “man bør forholde seg rolig fordi det kan gå bra” er spes. overbevisende argumentasjon ass.

Tenker man heller bør agere som det verste kan skje. Og så være glad som f om det ikke gjør det. Det betyr ikke at man skal springe rundt som en nyttårskalkun med hjulvisper på beina. Men det er like greit å bare forbederede seg på det mest begredelige utfallet, og ha alt av virkemidler klart til den dagen det eventuelt/potensielt skjer. Ingen grunn til å ikke fylle den geopolitiske verktøykassa med de redskapene man kan / har råd til. Bedre med en dor man ikke trenger enn å ikke ha en dor når man trenger det.

5 Likes

Det er mulig “labradoren” Rubio er en modererende kraft. Men i løpet at hans knapt ene år som utenriksminister har USA bombet mål i sju land, bidratt til Israels grusing av Gaza, truer daglig Iran med enda mer juling, har satt Colombia under press og presser Grønland med overtagelse, som nå utfordrer hele NATO-samarbeidet.
Det kan tyde på at labradorer har sin styrke på verbal innpakning. På den annen side vet vi jo ikke hva Rubio har greid å forhindre.
Men tiden med Trump som TACO synes i alle fall over.

7 Likes

Vi har blitt kvitt enorme terror trusler og israel usa har tatt dritt jobben som ikke EU makta å ta i. Houti, hisbollah, Hamas, iranske generaler og atomkraft verk. Ja det er sikkert bittert for en del. Men for vesten og for frihet er det ganske fantastisk. Hvor mange tank skip har blitt sprengt siste månedene? hvor mange raketter har blitt sendt fra hutiene og iran? Visst man ikke ser to sider av det der forstår jeg ingenting. og husk på dette, Biden gjorde ingenting med disse tingene. Det var fritt fra, Eu gjorde ingenting. Man bør være mer takknemlig for at usa tar det ansvaret svake europeiske ledere ikke tar tak i.

2 Likes

Dette er akkurat den typen resonnement som gjør meg oppriktig bekymret. Du blander resultat med rett, makt med legitimitet og kaller det «frihet». Langt ifra en analyse spør du meg.
At USA og Israel har kapasitet til å bombe Houthier, Hamas, Hizbollah og iranske mål betyr ikke at de automatisk har rett til å gjøre det eller at verden blir tryggere av at én stat tar seg til rette etter eget forgodtbefinnende. Når du applauderer at USA «gjør jobben EU ikke makter» opplever jeg du applauderer samtidig at folkeretten settes til side. Det er ikke et lite poeng du broderer her, men hele fundamentet for vestlig orden.
Du spør hvor mange tankskip som er sprengt i det siste. Greit nok! Motspørsmål. Hvor mange nye fiender er skapt? Hvor mange regionale konflikter er eskalert? Hvor mange stater sitter nå og trekker konklusjonen om at makt slår regler? For det er det egentlige resultatet av denne linja.
Og la oss ta Grønland nå da siden det er det dette egentlig handler om. Du kan ikke på den ene siden si «USA tar ansvar for vesten» og på den andre siden forsvare at samme USA truer et alliert land og setter spørsmålstegn ved et suverent territorium. Det er full kollaps i logikken mister. NATO er ikke et sexleketøy for Washington. Det er en traktat. Hvis USA kan presse Danmark i «frihetens navn» så er er hele alliansen verdiløs.
Å trekke Biden inn er også irrelevant. Dette handler ikke om tempo eller handlekraft. Det handler om prinsipp. Biden holdt seg innenfor rammene av allianser og institusjoner. Trump bryter dem åpent. Det er en kvalitativ forskjell og ikke et spørsmål om «styrke». Og dette med «to sider av saken». Ja det finnes alltid flere sider, men det finnes også røde linjer. Å bombe sju land på ett år, true Iran daglig, presse Colombia og samtidig åpne for annektering av Grønland er ikke «ansvar». Det er stormakt som har sluttet å late som den spiller etter regler. Hvis dette er «fantastisk for vesten» ja da bør folk være ærlige og si det høyt at de ikke lenger her tro på rettsorden, men bare på rå makt og da kan man heller ikke klage den dagen samme logikk brukes mot oss.

20 Likes

Hvis jeg kommer å tar huset ditt, “bare for det bor noen få mennesker i hele det store huset”, for så å fylle det med leietakere som betaler husleie til meg så er det helt greit?

Nice to know - bare send adressen på pm

:exploding_head:

11 Likes

USA har selv inngått en avtale med Danmark om Grønland, og den er fremdeles bindende. Sjekk tidligere innlegg og avtalen fra 1916.

Alternativt så kan vi jo i denne diskusjonen bare bytte ut navnet “Grønland” med “Svalbard”, og tenke etter om at det er OK at trump skulle true med militær intervensjon der.

Og det er altså vi, som lever i små nasjoner, som har mest å tape på at folkeretten settes til side.

PS ruzzland har jo for øvrig mange av de samme argumentene som trump bruker om Grønland om det norske eierskapet til Svalbard.

6 Likes

Hvis man tenker/agerer som om det verste skal skje, kan du ubevisst påvirke/overbevise dine nærmeste om at det faktisk kommer til å skje (påvirke til mye større frykt enn nødvendig). Eller: Hvis du forbereder seg på at et samarbeid skal feile ved å holde tilbake informasjon eller være defensiv, så øker du sannsynligheten for at samarbeidet nettopp feiler på grunn av manglende tillit. Overdreven planlegging for en type tragisk utfall kan også gjøre deg dårligere rustet til å håndtere en krise som ser helt annerledes ut enn det du så for deg.

Jeg skal ikke påstå at det er slik Solvik Olsen tenker, men det er slik jeg tolker det :+1:

4 Likes

Må innrømme at jeg håper for verdens sikkerhet at USA «tar en Maduro» med Ayatollahen i Iran. Verden ville blitt et sikrere sted for alle om presteskapet dro til Allah.
NRK TV nyhetene hadde et innslag i dag om at USA har noe på gang der. De har nettopp flydd store styrker til UK.
Kanskje det må opprettes en Iran-tråd snart?

Grønland spørsmålet håper og tror jeg er overdrevet. Republikanerne vil nok tøyle Trumpen i den saken.

Og børsene durer videre :thinking:

2 Likes

Her er en artikkel fra januar 2022 (beklager hvis den er lagt inn tidligere) - interessant sett opp mot dagens geopolitiske situasjon.
https://www.aftenposteninnsikt.no/europa/gr-nlands-nye-geopolitiske-rolle

Jeg husker en film fra 90-tallet som het noe sånt som “Wag the dog”, som føles skremmende relevant her.

6 Likes

Igaliku-avtalen (forsvarsavtale mellom USA, Danmark og Grønland).

Igaliku-avtalen fungerer som et rettslig vern. Den fastslår at alt amerikansk militært nærvær må skje i forståelse med både Nuuk og København.

I praksis betyr Igaliku-avtalen at Grønland har vetorett over utvidelsen av USAs militære aktivitet på øya.

USA inngikk i 2025 en ny forsvarsavtale med Danmark som gir tilgang til tre baser på dansk fastland (Karup, Skrydstrup og Aalborg), men ikke på Grønland (ref. Igaliku-avtalen). Noen som tror at avtalen fra 2025 kan bli revidert til også gjelde Grønland? Tja, hvis Nuuk, København og USA/Trump finner det opportunt - hvorfor ikke.

https://2009-2017.state.gov/documents/organization/170358.pdf

Var ikke klar over denne avtalen som ble underskrevet av en republikansk regjering i 2004.

Og jeg tror at amerikanerne kunne fått opprettet baser tilnærmet fritt og om ønskelig kanskje så mange som de 15 de hadde tidligere. Greia er vel at ved trump sin fremferd, som mest ligner en elefant i en porselensbutikk, så er jo ikke klimaet for samarbeid det samme lenger.

Dessuten er vel realiteten at behovet for militær tilstedeværelse ikke lenger tilsier ett sånt antall baser og mannskap. Moderne monitorering skjer vel med satellitter, fly og radarer med mye lengre rekkevidde enn tidligere. Så da koker det vel ned til at begrunnelsen er at de vil ha tilgang til naturressurser, og da burde jo kommersielle avtaler være mulig å inngå på frivillige termer.

Men det passer vel ikke inn i dagens Uncle Sam sitt verdensbilde av hvem som har rett til hva?

1 Like

Litt på siden men meget aktuelt da han har hatt mye rett.

Nevnt tidligere i tråden, naturressursene på land er ikke egentlig drivverdige, finnes mye billigere steder å drive sånt enn på Grønland :stuck_out_tongue:

Jeg har også lest det, men har den oransje mannen lest og forstått det? Neppe!

1 Like