+/- 2 måneder med “sommer” er ikke så bra for business. Longyearbyen er jo sentralt i forhold til mange av stedene på Grønland. Så det er vel egentlig bare en fix idé som først blir lønnsom etter at de har fyrt opp verden med tungolje i 100 år til - så det er kanskje connection til Venezuela???
Kanskje fra denne artikkelen?
På Grønland utgjør sjeldne jordarter under 1 prosent av malmen, mot 5–10 prosent eller mer i ledende produsentland som USA, Kina og Australia.
Ja, spesielt om man tenker å lete under iskappen i innlandet… 
Grønland er vel egentlig kun et av de siste eksempler på koloniveldet, som mange land har vært skyldig i? Det er jo Grønlenderne selv som eier landet. Problemet er derimot at befolkningen er så liten i forhold til arealet, at det er problematisk å fungere som et eget land?
Jeg får heller ikke opp noen bilder i min ios 26.2 safari browser eller safari på mac
Hadde samme problem i dag, fungerte ikke på WiFi på hjemme-nettverket men fungerte når jeg brukte 5G fra telefonen. Er noe sikkerhets-greier som blokkerer det på WiFi hjemme plutselig
Ja det er det som er. Skal disse innfødte som bodde på grønland eie hele grønland bare fordi noen få mennesker bodde på den øya? Skal aborigineren eie hele Australia fordi de bodde noen få folk der når cook kom? Usa?
Unnskyld meg, men er dette en rant eller er det faktisk ment seriøst? For nå blander du historieløs synsing, magefølelse og ren ignoranse om hvordan verden faktisk fungerer rettslig i 2026. Argumentet om at «det bodde få mennesker der» er fullstendig irrelevant. Helt ubrukelig. Det er ikke slik suverenitet fungerer og det har det ikke gjort på mange tiår. Hvis folketall eller «hvem som var der først» skulle avgjøre eierskap i dag så rakner hele den internasjonale rettsordenen på fem minutter. Da er det fritt fram for hvem som helst med militærmakt til å peke på kartet og si «den tar vi». Grønland er ikke et historisk tankeksperiment. Det er en del av Kongeriket Danmark som er forankret i grunnlov, selvstyrelov og folkerett, anerkjent av FN og resten av verden og det vet du også. Det finnes ikke noe juridisk tomrom her. Det finnes ingen diskusjon. Dette er avklart. Å dra inn aboriginere, USA på 1700 tallet eller «innfødte som bodde der først» er bare intellektuelt slurv. Det er å late som vi fortsatt lever i seilskutetida. Den logikken døde i ruinene etter to verdenskriger. Det er nettopp derfor vi har FN pakten og prinsippet om territoriell integritet. Grønland kan ikke «tas» «kjøpes» eller «overtas» fordi noen synes det bor få folk der eller fordi USA er stor og sterk. Hvis man faktisk vil delta seriøst i diskusjonen må man forholde seg til lov, traktater og realpolitikk og ikke historiske fantasier og stormaktsromantikk. Det vet du også godt så innlegget ditt opplever jeg som ren rant og støy.
Jeg er enig med deg. Jeg bare stiller spørsmål. Men det er jo dette som er argumentet for alle slike grupper som krever sitt eget land. Men at Danmark har gitt grønland en slags gp ahead for å avgjøre ting selv er ubegripelig for meg.
Grønland er en del av en stat som frivillig har valgt å gi omfattende selvstyre innenfor rammen av kongeriket. Det er ikke kolonial løsrivelse, men konstitusjonell delegering av makt. Stor forskjell.
At Danmark har gitt grønlenderne rett til å bestemme mer selv er ikke svakhet, men styrke og det er akkurat derfor Danmark har legitimitet internasjonalt. Alternativet hadde vært tvang, sentralstyring og konflikt og da hadde man gitt Trump og andre rovstater et faktisk argument å gripe tak i. Nå har de ingenting. Null nada og dette med at det er «uforståelig» at Danmark gir grønlenderne handlingsrom. Nei!! Det er det eneste rasjonelle. Suvereniteten ligger fortsatt hos Danmark. Utenrikspolitikk, forsvar og territorielt eierskap er ikke delegert bort. Grønland kan ikke selge seg selv. De kan ikke invitere fremmede makter og de kan heller ikke rive seg løs uten en prosess Danmark selv har definert. Det er full kontroll vi snakker om. bare uten å være autoritær. De gruppene du sammenligner med mangler anerkjent statstilknytning, rettslig rammeverk og internasjonal legitimitet. Grønland har alt. Derfor er sammenligningen feil så dette er ikke «slippery slope», men voksen statskunst. Og akkurat nå er det det som står mellom Danmark og et geopolitisk ran i fullt dagslys så vi får bare folde.
Her er en god påminnelse om at USA på eget initativ har redusert sine stasjonerte styrker på Grønland fra ca 15.000 til 150 i dag.
Og en takk til @Bearded_Bastard for gode innlegg rett ovenfor.
Kan jo legge til at de som tenker på at det er en «god deal» å bare selge Grønland i dag minner meg om den norske regjeringen som på 90-tallet ville selge «halve Nordsjøen» i bytte mot Volvo aksjer 
Jeg tror alt Trump holder på med, er ett desperat forsøk på å berike USA. Hele landet er i ferd med å gå konkurs sakte men sikkert.
Her er en fin oppsummering fra DR om Grønlands posisjon og viktighet.
Edit: Kan legge til denne artikkelen på listen over anbefalt lesning:
tror du ser feil årsakssammenheng, det er nok et praktisk eksempel på å gjenyte tjenester og berike seg selv og sine kumpaner. Landet går til hundene som en årsak av nepotisme og klepto styret som nå er i full blomst (sier seg selv hvordan ting henger sammen, når måten å vinne et president valg på er å ha størst antall miliarder dollar i valgkampbidrag)
Bare for å oppsummere de to vanlige hovedargumentene
- Militært har de avtale om å benytte grønnland, så bullshit.
- Rare earth minerals, de er (retter sagt var verdens største produsent) når kina dumpet prisen så ordnet kapitalismen opp så US ikke utnytter ressursene lenger., så bullshit
sånn kan vi fortsette med de fleste argumentene til trump
Trumps ultimate drøm var å innlemme Canada som delstat. Alaska, som USA kjøpte for 7,2 millioner dollar av Russland i 1867, har jo geografisk vært avskåret fra resten av USA. Hadde Trump i tillegg kunne legge til Grønland, ville han ha sikret seg et ettermæle i amerikansk historie på linje med Lincoln - personlighet da holdt utenfor.
For et år siden forsøkte han seg med noen plumpe tilnærmelser overfor Canada som falt på stengrunn.
For av en eller annen grunn har Trump usvikelig tro på fornærmelsens fortreffelighet. Som når han dengang konsekvent tiltalte Canadas daværende statsminister Trudeau for guvernør.
Fornærmelsene overfor Danmark og Grønland har foreløpig i praksis vist seg like lite fortreffelige.
Det er synd at alle voksne synes å ha forlatt Det ovale kontor. Og vil man se hvor liten en statsleder kan gjøre seg, bør finne fram det klippet fra en nylig pressekonferanse der Trump fornærmer og fornedrer Frankrikes president Macron på det mest infantile vis rundt temaet straffetoll.
Optimismen på verdens børser, og især de amerikanske, står i grell kontrast til stemningen hos styrende og styrte nær verden rundt. Flere land, ikke bare europeiske forsøker nå å distandere seg litt fra USA, i håp om å gjøre seg mindre sårbare og utsatte for Trumps sinnelags-politikk. Kan det være i spillet om Grønland at Trump vil tryne på glatta?
Går fullstendig off topic nå, men aboriginerne i australia fikk altså stemmerett i 1967.
19-føkkings-67. Smak litt på den, folkens.
De siste aboriginerne som “kom inn fra ørkenen” var de såkalte “Pintupi nine”. Året var 1984. De hadde altså levd på sitt opprinnelige vis som jeger-sankere frem til da. Sykt å tenke på.
Og nei, aboriginerne har aldri vært i nærheten av å få “sitt eget land” eller noe sånt. Men litt mer anerkjennelse for statusen som “de første” har de vel fått, om ikke annet:
"The time has come
To say fair’s fair
To pay the rent
To pay our share
The time has come
A fact’s a fact
It belongs to them
Let’s give it back"
Oppspillet til refrenget på monster-hit’en “Beds are Burning” – Midnight Oil, 1987.
Finnes forresten en veldig fin NGO som heter “Survival International”, som bl. a jobber for at verdens ukontaktede stammer skal få lov til å forbli ukontaktede. Det synes jeg er er jævlig bra sak. Man får dessverre ikke skattefradrag i Norge for å donere til dem 
Kan også tipse om Bruce Chatwins fantastiske bok “The Songlines” (1988) som riktignok har betydelig fiksjonelle elementer, men også er faen så bra skrevet.
Sry opptopic her.
Kanskje greit å understreke at det bokstavelig talt var snakk om en gruppe på ni (9) mennesker? Isolert sett synes jeg ikke at det er/var så sykt at en gruppe på ni kan holde seg skjult/for seg selv i Australia.
Da blir det utrolig merkelig at ledere på Grønland sier at Grønlands fremtid skal bestemmes av Grønlendere og ingen andre. De sier jo at de skal bestemme om de vil gå til usa eller danmark eller være selvstendig.
De skyter seg jo litt i foten danskene med sånne uttalelser,
Hva er det hun sier som er kontroversielt/dumt?
Du ser vel også at artikkelen er 363 dager gammel?