Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Buskapet her minner vel mest om gangster metoden «an offer you can’t refuse»

3 Likes

Det er total galskap dette. Dessverre er det lite man kan gjøre hvis USA bestemmer seg for å annektere Grønland.

Fyren er fullstendig stormannsgal og rabiat, og jeg tror dette kun handler om personlig prestisje, at Trump har lyst å være den presidenten siden James Polk som mest økte USAs landmasse.

2 Likes

True seg til eller ta med makt. Være seg olje eller land.
Ingen forskjell på venn eller fi.

NATO hvor USA er i førersetet med en slik politikk er steindødt, men ingen vil si det høyt (enda).

2 Likes

Så nå sier han at det skal skje i løpet av hans periode. Så utålmodig han er så betyr det at de egentlig ser at det ikke kan bli noe av annektering ?

Det viktigste er vel hva Putin tror. Han kan ikke være sikker på hva USA gjør.
Russland blør og er kraftig svekket av krigen. NATO ex USA ruster opp og har fått med Sverige og Finland.
Canada har allerede undertegnet avtale med Europa om å samordne opprustning og investeringer. Japan, NZ, Australia og S.Korea har søkt om å delta.
Jeg er optimist. Trump er en crazy motherf…. men han har kickstartet opprustning i Europa som ellers ikke ville skjedd. Europa under Angela var vel, sett i ettertid, en katastrofe.

Hvis Trump ønsker å kjøpe Grønland og resten av vesten ruster opp,- kan vi være i starten av en vekstperiode når vi også tar med AI, selv om «alt» er dyrt?

https://www.consilium.europa.eu/en/press/press-releases/2025/12/19/safe-member-states-endorse-agreement-on-the-participation-of-canada/

3 Likes

Ja akkurat det jeg beskriver over. Grønland er en utgiftspost for Danmark. Ett svært landområde de ikke har utnytta eller utviklet. Bare en utgiftspost. Om danskene får starten på ett oljefond tror jeg de takker ja. Europa er jo helt krakilske og livredde for Trump. Trump ler av Europa. Det syntes jo på forum som dette også sant media og den gjengse befolkning. Han har balletak på alle. Det er utrolig åssen vanlige folk sluker vg nett sine opphausede overskrifter. Folk på jobben er plutselig mer redd for Trump enn diktatorer og terror regimer.

Det blir jo helt latterlig å tro at usa skal invadere grønland. De har jo baser der

1 Like

Trump fillerister Nato med dette Grønnland-opplegget. Da Nato ryker vil det være en så stor triumf for Putin som jeg tror vi kke kan kan forestille oss.

4 Likes

Det jeg personlig (samt Colombias president) har lagt merke til er at ingen bryr seg om Epstein-filene lengre…

14 Likes

Befolkning i EU, EØS, UK, Canada = 564 mill
Befolkning i Russland = 144 mill

Hva er problemet?
Trenger vi USA for å hamle opp med 144mill alkiser?

4 Likes

Nei.

Russlands fremste våpen er offerviljen. Dvs. Kremls vilje til å ofre det som trengs, både soldater, materiell og sivile, antagelig også ta i bruk taktiske atomvåpen om det kniper.

Rest-Nato er ikke i nærheten. Her vil hver eneste soldat kjempe med HMS- manualen i baklomma.

Får å sette det på spissen, hvor mange soldater er Spania og Portugal villige til å ofre i Litauen?

7 Likes

Når det er alvor tror jeg innbyggere i demokratier føler de har mer å kjempe for enn innbyggere i kleptokratier.

5 Likes

Modifiseringen er i gang, De får nok push back internt også. De kan heller ikke bare ture frem som de vil mot sine egne/allierte. Trump jobber for de rikeste og de vil tape på dette, hvis resten av vesten begynner å tvile på USA

1 Like

Siden de har mellomvalg i år, blir det veldig spennende hvordan velgerne reagerer på Trumps mange innfall og utfall. Antar meningsmålingene fremover vil kunne påvirke hvordan Trump og Rubio forholder seg til blant annet Grønland.

Amerikanere flest er mest opptatt av hvordan det går i hverdagen i USA. I tillegg stemmer de på Trump for der tror de sjansen er større for at det skjer noe greier enn hvis en traust kjedelig demokrat sitter ved makten.
Tror ikke de er så opptatt av de samme tingene vi er opptatt av.

Pr dags dato, så ser det ut som amerikanerne synes Trump gjør en ræva jobb på de fleste områder. (Litt bedre nå enn i slutten av november da)
image

6 Likes

Er jo helt hinsides hvilket verdensbilde det republikanske partiet har (hvert fall en hel del av de) :cold_face:

Vi må være forberedt på alt mulig når det gjelder :greenland:

Bare litt bakgrunnsinfo.

I 1916 ønsket USA kontroll over St Croix (også kjent som The Danish West-Indies) i Karibia. Det ble da inngått en avtale om salg av øya til USA til en pris av 25 mill USD + en avtale om at Danmark skulle få full kontroll over Grønland.

https://history.state.gov/historicaldocuments/frus1917/d881
Her står det blant annet i avtalen følgende med min uthevning:
DECLARATION

In proceeding this day to the signature of the Convention respecting the cession of the Danish West-Indian Islands to the United States of America, the undersigned Secretary of State of the United States of America, duly authorized by his Government, has the honor to declare that the Government of the United States of America will not object to the Danish Government extending their political and economic interests to the whole of Greenland.

image
PS @pdx flere bilder vil ikke lastes inn i min browser, jeg forsøkte likevel å lime inn ett bilde her ettersom jeg usikker på om det er ett lokalt problem med min sære Opera-browser, eller et generelt problem.

9 Likes

Moderatorene, ønsket at vi skulle ha en børsrelevant vinkling på tråden.

Her er ett lite bidrag den veien også:

Dette selskapet ble nevnt på Bloomberg nettopp, de driver med utvinning av sjeldne metaller på Grønland og er altså amerikansk :eyes:

3 Likes

Husker ikke hvor jeg leste dette, men alt som finnes på Grønland av ressurser (ihvertfall typ rare earth metals) + diverse annet kan man få tak i andre steder til betydelig lavere utvinningskostnad. Unntaket er kanskje reketrål + eventuelt selkjøtt lizm.

Så økonomisk er dette neppe.

5 Likes