Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

For all del, hvis Usa ønsker å regelrett erobre Grønland vil de klare det.

Var det ikke klimaendringer som ødelagte for bosetting på Øst-Grønland? De kalte det vel Vinland, og det var grønt og dyrkbar mark når de først etablerte seg der.

@Boms, vet ikke helt hva som fikk deg til himle med øyene. Men antar at du tror jeg troller om klimaendringer. Men det altså en (av flere) teorier at vinklingene måtte oppgi bosetningene sine på Øst-Grønlad pga klimaendringer

Det var ikke grønnland, men nord amerika

1 Like

Mange mener det. Og det er jo også litt i “vinden” å skylde på klimaet. Det er vel gjerne også bevist vitenskapelig at det ble kaldere i perioden, og dermed ble det mer marginalt å drive jordbruk på Grønland (som var vikingenes levemåte). Mener jeg leste i den Helge Ingstad-boka “Vesterveg til Vinland” at vikingene aldri tilpasset seg, eller begynte å drive jakt / fangst slik inuitene gjorde når det begynte å bli vanskelig for dem på Grønland. Nå skal det sies at den boka jo har blitt et par generasjoner, men gitt at Ingstad hadde passe grei kontroll på sagaene + arkeologien (kona var arkeolog), så må vi nok tenke at han er en helt ok kilde på dette.

Jeg tror det er mange årsaker til av vikingene dro / døde ut, den mest åpenbare snakker få om: Svartedauden. Vikingene dro til Grønland pga plassmangel der de kom fra. Og de norrøne bosetterne forlot (kanskje?) Grønland – som altså var helt på kanten av deres verden, og det meste var marginalt, i det øyeblikket det var ledig jord på Island eller i Europa? Hvem vet. Eller kanskje de døde ut. De var ikke mange.

Christian har helt rett. Og vi kan si med 99,99% sikkerhet av vikingene har vært der, fordi det ble funnet jernnagler (tenk klinkbygd båt) på land på Newfoundland. Var faktisk kona til Ingstad som ledet den utgravningen. De innfødte aka “skrælingene” var ikke i jernalderen, så åpenbart ikke deres etterlatenskaper.

4 Likes

De kalte det faktisk Grønland :joy:

2 Likes

Det vil de nok.

Men det vil koste de alt på sikt.

Grønland var som kjent Norsk, men siden Danmark-Norge i praksis ble slått i krig, og Norge ble skilt ut som krigsbytte til Sverige, så har vi ikke egentlig noe legitimt krav på Grønland lengre. Jemtland og Herjedalen derimot…

Men det er kun en løsning som kan sørge for å gjøre Norge relativt komplett igjen, bortsett fra Shetland og Orknøyene, og det er å gå i Union med både Sverige og Danmark, og gjerne Finland også. Og kanskje Island, og eventuelt Estland, og muligens Latvia og Litauen

Da vil vi bli en relativ stormakt, og hverken USA, russland, Kina,Storbritannia eller EU vil kunne dytte oss rundt som det passer dem lengre.

Spesielt i forhold til EU vil en slik kraftsamling kunne gi massiv påvirkningskraft. Slik at det nesten kunne være svelgbart å bli medlem…

5 Likes

Vikingene var ganske rett frem de.

Istanbul i dag, den gang Konstantinopel: Miklagard = Den store byen

Afrika: Blåland (etter det de mente var hudfargen på folkene)

Muslimske områder: Serkland (serk = nattskjorte) etter bekledningen

Vinland handler neppe om “vin” btw, men er nok mer “vin” som i Bjørgvin, Granvin, altså “gressmarker”

Må si jeg hadde foretrukket Bohuslän

Sry, nå er jeg (en del) off topic her

5 Likes

Jeg «himlet med øynene» over at du omtalte Grønland som Vinland. Det er jo feil slik jeg husker mine historietimer. At klimaet har forandret seg over tid er det vel ingen som benekter?

Beklager det lektor Tørrdal. Det skal ikke gjenta seg.

Ikke for å havne på siden av gruppens tema, men er det ikke på tide å rydde opp i gamle “synder” etter kolonialistisk landnåm fra mange land i Europa? Dette må IKKE leses som støtte til Trumps krumspring overfor Grønland!

Grønland og Færøyene dansk? er det egentlig det eller grabbet de dette til seg i kolonitiden akkurat som de forsøkte med Norge og Sverige?

Hva med England da, hva har de fortsatt av svin på skogen f.eks i Karibiske områder?

• Anguilla – Liten, rolig og luksuriøs øy kjent for strender og hotell for de rike
  • De britiske Jomfruøyene (British Virgin Islands / BVI) – Svært populær blant seilere, yacht-folk og kjendiser
  • Caymanøyene (Cayman Islands) – Verdenskjent skatteparadis, finanssenter og dykkerdestinasjon
  • Montserrat – Den “små vulkanøya” (har hatt store utbrudd, men fortsatt bebodd)
  • Turks- og Caicosøyene (Turks and Caicos Islands) – Fantastiske strender, ofte kalt “Karibias best bevarte hemmelighet”

Hva med Nederland og Frankrike da?

• Frankrike → Flere (Guadeloupe, Martinique, Saint-Barthélemy, Saint-Martin m.fl.)
  • Nederland → 6 karibiske områder (Aruba, Curaçao, Bonaire, Saba, Sint Eustatius, Sint Maarten)

Nok av gammel moro å rydde opp i, så det er ikke bare Danmark som må gå i seg selv :slight_smile: Grønland vil få selvstendighet tilbake men det vil nok ta tid (10-20 år). Dette vil nok også skje med de øvrige i listen ovenfor om kolonistatene selv ønsker å løsrive seg.

2 Likes

Storbritannia var villige til å gå til krig for Falklandsøyene i 1982, på motsatt side av jorda. Der bor det under 10% så mange som på Grønland.

2 Likes

Minner meg om den klassiske Eddie Izzard-linja om Falklandsøyene:

“We need them for strategic sheep breeding purposes”

Kan også være greit å huske at det var militærjunta-Argentina på andre siden og ikke USA.

Når det sagt: Thatchers valg var å sette seg i respekt. Og man kan mene hva pokker man vil om Falklandskrigen, men hvilken internasjonal aktør skulle Storbritannia vært om hun bare hadde latt det skje? Noen ganger er det bare “sette seg i respekt” som fungerer. Europa kanke kjempe konvensjonelt mot USA, men det finnes også plenty vi kan finne på for å “sette oss i respekt” hvis vi bare evner å samle oss om det da.

9 Likes

Blir off-topic men jeg har vært på flere av de britisk tilknyttede øyene du nevner.

Men erfaring er at de har så stor grad av selvstyre at de er happy med det lille som er. På Anguilla var de f eks svært stolte av å være selvstendige. De ser nok også at realiteten er at de er for små til å være 100% uavhengige, forsvar klarer man jo ikke som en mininasjon.

For de franske øyene er nok også folk overveiende positive og de har jo også representanter i nasjonalforsamlingen. Og inntrykket var at flertallet var happy med fordelene de har av samarbeid og økonomiske overføringer. Men de har sine problemer med kriminalitet og fattigdom, det var imidlertid helt klart enda verre på de øyene som ikke hadde noen europeisk «sponsor».

4 Likes

" Og hva har dere tenkt å gjøre med at dere mistet Skåne?

Kilden er den engelske The Telegraph, som er en betal artikkel. So poster bare denne:

God tanke, men trump ønsker seg jo bare «real estate» og naturressurser, så sikkerhet er jo bare en unnskyldning.

6 Likes

Nato (Europa) bør gjøre det de burde gjort i Ukraina før Putins invasjon i 2022 - opprette baser på Grønland før Trump kommer.

« Sosialdemokratenes leder Magdalena Andersson sier hun ikke er fremmed for økt militær tilstedeværelse på Grønland, inkludert svenske soldater.

– Jeg er ikke fremmed for økt militær tilstedeværelse på Grønland. Dette gjelder selvsagt også svenske soldater, sier Andersson til Dagens ETC under Folkets og Forsvarets landsmøte i Sälen.

Hun beskriver den internasjonale situasjonen som svært alvorlig, med henvisning til USAs president Donald Trump og hans siste uttalelser og handlinger rettet mot Venezuela og Grønland.

5 Likes

Europeisk initiativ for å stanse Trumps galskap ad Grønland:

3 Likes

Handler ikke om sikkerhet. Handler om å eie. Eie for å eie. Er ikke nok å bare låne. Eller ha tilgang.

Sakser inn deler her:

The Mad Stamp Collector

Our Foreign Policy as Fable

Timothy Snyder

Jan 11, 2026

The boy grew up in a happy neighborhood, among good friends. People shared what they had, and looked after one another. When a neighbor needed a hand with a chore, others were there to help. If someone wanted to borrow a tool, or anything else, it was readily provided. The boy never knew anything else.

The boy liked to greet the mailman, and he took an interest in stamps. One of his neighbors, a teenager, invited the boy to come look at his own collection. The boy was delighted. “Here,” said the teenager, handing the boy the album, “borrow for it as long as you like.” And so the boy took it home. He kept it for years, for decades. As the boy and the teenager grew into manhood, the borrowed stamp collection was a sign of friendship.

As the boy aged, however, his interest in stamps grew into an obsession. He ceased to enjoy the stamps, to think about their beauty and their history. He simply wanted to possess them. He began to say puzzling things to the neighbor about the collection. Rather than seeing the loan as a sign of friendship, he seemed resent that the neighbor had any claim on the stamps at all.

One night he broke into his neighbor’s house with a gun. When the neighbor awoke, he pointed the gun and said: “You see that I can invade your house. If the stamp collection had been here instead of in my house, I could have stolen it. From now on that stamp collection is mine, and you have to admit it.”

What had the mad stamp collector done? He has the stamp collection, but of course he had it before. He wants everyone to say that now it is his possession, but no one does, least of all his neighbor. He has lost the neighborhood, and all the more important forms of cooperation. He sits at home and turns pages of the album. He writes his name in big letters on its cover.

Though the stamp collector is too mad to see it, he has destroyed the foundations of his own life. Until the night of the break-in, he could have borrowed anything he wanted from that neighbor, or from anyone on the block. Now every house is closed to him, and he no longer has friends, nor will ever have any. He has nothing except for his madness."

[min uthevning]

12 Likes

"The Biggest Mistake Any President Has Made in the History of This Country.”

8 Likes

Ja plutselig trenger ikke grønland Danmark og vipps vil de ha sin egen nasjon. Altfor naivt og veikt. Av Danmark å gi de selvstyre. Samme med Finnmarks loven og Sametinget. Idioti.