Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Narrativet til den historiske vaskehjelpen Jeff Laundry minner meg om den gamle sovjetiske vitsen:

“The future is certain; it’s the past that is unpredictable”

Men hvis vi skal følge samme logikken så har da britene et legit claim til Island og Færøyene (som begge ble okkupert av britene i ww2 for å unngå at aksemakter tok seg til rette).

9 Likes

Det er vel også et stort paradoks at de argumenterer med at “det kom jo noen dit med båt for 500 år siden, og de behandlet ikke de innfødte godt”, og ingen stusser over at de burde se seg godt i speilet. Så kan man begynne å telle hvor mange år det er siden Mayflower (eller hva man definerer som starten på masseinvandringen) kom og så se på hvor godt og skånsomt man ivaretok “indianerne” som allerede bodde der. :flushed:

15 Likes

Donald ser for seg å ta Grønland, sånn at han i etterkant kan si at Canada “har USA rundt seg på alle kanter. De har ikke sjanse til å være selvstendig. De må bli en del av USA”.
Han har siktet seg inn mot å gjøre om hele nordlige Amerika til USA. Blir ikke overrasket om han har tenkt noe i retning ekspansjon sørover også.

12 Likes

Vance vil være med, kanskje han kjenner til historien om Per Hækkerup, og byr på en liten dram?

1 Like

Må huske dette: “It was the whiskey talking”-Hækkis forhandlet med Mr. Havrett himself, Jens Evensen.

Evensen var ikke bare en racer på trekkspill, men fiksa også at havområder tilsvarende 6x fastlands-Norge falt inn under norsk jurisdiksjon. Og han forhandla frem avtaler med diverse oljeselskaper som fra dagens ståsted fremstår som helt insane bra for Norge.

Vance har et stykke igjen før han kan påberope seg å være en statsmann av kaliberet Evensen var.

9 Likes

Tenker at Nato soldater på Grønland er det eneste som kan stoppe Trump.
Ikke fordi at han gir opp Grønland, men støttespillere eller egen administrasjon endelig kommer til å se galskapen.

Trump kommer 100% til å invadere Grønland hvis Europa ikke tar det på alvor.
Denne artikkelen sier alt om Trump. Følger sitt eget moralske kompass.

8 Likes
2 Likes

Leiv Eriksson m.bandet Vikingarna kom til Amerika ca 500 år før den geografisk utfordrede Colombus, som trodde han var i India… (:rofl:)
Derfor må jo Støre og co kreve USA inn som norsk koloni, Støre og sin posse har vel ryggrad til det? :stuck_out_tongue_winking_eye::rofl:

1 Like

Men… vil vi ha det?...:nauseated_face:

3 Likes

Lawmakers meet Danish officials to rebuke Trump’s Greenland grab

https://www.politico.com/live-updates/2026/01/13/congress/lawmakers-meet-danish-officials-rebuke-trump-greenland-00726166

Kan sette det ROBEK lista sammen med Gamvik, Froland, Stad, og andre norske kommuner som trenger litt hjelp i administrasjonen?

5 Likes

Eksklusivt intervju med en av @WernerVonHaussenberg sine heltinner i DN:

https://www.dn.no/politikk/anne-applebaum/donald-trump/gronland/anne-applebaum-trump-mener-det-han-sier-om-a-ta-gronland/2-1-1926445?abtest=b

"
– Hva med Svalbard dersom USA tar Grønland? Bør vi være bekymret?

– Jeg vet bare at Trump har en greie i hodet med Grønland og har hatt det lenge. Og jeg mistenker sterkt at det rett og slett er fordi Grønland ser så stort ut på kartet. Jeg vet ikke hvor eller hvem han har fått ideen fra, for det finnes ingen sikkerhetspolitiske argumenter for at USA må eie den øya. Men jeg har aldri hørt Trump snakke om Svalbard.

– Hva gjør Europa om han tar Grønland og trekker USA ut av Nato?

– Jeg håper vi ikke kommer dit. Det er også mange sentrale aktører i USA, inkludert den militære toppledelsen, som ser hvor viktig Nato er. Det jeg argumenterer for er at Europa bør ha en plan b. Det er fullt mulig å reformere Nato uten USA. Du må ikke glemme at Europas økonomi er ti ganger så stor som den russiske, sier hun.

[…]

– Men det er også muligheter for en positiv fremtid. Med Europa som en oase for fornuft, stabilitet og lovlydighet. Et slikt Europa kan tiltrekke seg både investeringer og talent. Særlig om en pusher hardere på utvikling av egen informasjonsteknologi og kunstig intelligens. Jeg kan se et slik Europa, med allianser med Canada, Latin-Amerika og demokratiske land i Asia – og kanskje også med den delen av USA som ser viktigheten av disse verdiene. Det er valget Europa har. Vil dere tillate disse autokratikreftene å spre seg og splitte dere, eller ser dere at dette er en mulighet til å bygge noe som er enda sterkere enn dere har i dag? Det er det store spørsmålet for Europa nå, sier Applebaum.
"

7 Likes

Er det bare meg, men trakk ikke Mette F på smilebåndet da Trump ville kjøpe Grønland i Trump 1?

Kan det være tidenes grudge? Må si Trump husker jævla godt hvem som har begått ham urett (i hans hode, that is) til å være så dement som han er.

Altså, man kan jo lure på det er hele motivasjonsmekanikken til mannen:

Obama vitser om Trump på en eller annen greie ------> Trump blir grinete og bestemmer seg for å hevne seg ved å bli president selv.

Og sånn fortsetter det egentlig bare helt frem til i dag. Hvis det er en rød tråd i hele Trump siden da, så er det nag, hevn, gjengjeldelse.

9 Likes

Dette var nytt for meg:

"
På slutten av Trumps første periode dukket det nemlig opp et brev på selvstyremyndighetenes brevpapir med senator Tom Cotton som mottager og Grønlands minister for utenrikssaker Ane Lone Bagger som avsender. Brevet, som ble gjengitt i sosiale medier, handlet blant annet om mulighetene for økt økonomisk støtte til arbeidet for Grønlands uavhengighet fra Danmark.

Cotton var en troverdig mottager. Senatoren vedgikk at han i august 2019 diskuterte Grønland med Trump. Senatoren var opptatt av at Kina hadde gjort gjentatte forsøk på å etablere tilstedeværelse der. Å kjøpe Grønland ville holde både kinesere og russere unna, mente han.

Den danske avisen Politiken avslørte at brevet ikke var ekte. Senere slo også dansk etterretning fast at brevet var fabrikkert, og at Russland var sannsynlig avsender. Delingen på internett skjedde gjennom russiske påvirkningsagenter. Hensikten var sannsynligvis å skape strid mellom Danmark, USA og Grønland, mente etterretningen. Dette kan vanskelig verifiseres. Men drama og farlig splid er det blitt til gagns, ikke minst til dansk fortvilelse.
"

https://www.dn.no/kommentar/gronland/danmark/donald-trump/gronland-stuntet-som-sjokkerte/2-1-1926335

Genialt av Russland da

13 Likes

så, nok engang, ser det ut til at trump danser til russisk balalaikaorkester? lettspilt instrument? (trump altså)

8 Likes

Etter så mye geopolitisk uro fra autokratiske stater så er det kanskje “a dog with a bone”(kanskje ikke helt nøyaktig) det verden trenger.

Når trusler har stått på dørstokken har vesten svart med inkluderende retorikk og bevegelser - samt bokstavelig talt ledd av trusselbildet som ble presentert.

Å gå fra en base, til å ville annektere hele landet, er søkt. Ikke godt å vite, men pleier ikke Trump gå ut høyt og ende på kompromiss. Om dette tvinger andre Nato stater til å øke tilstedeværelsen i området så har uansett Trump oppnådd ‘sikkerheten’ som nevnes.

USA har ikke anledning å kjempe over alt i verden til enhver tid, et slikt eksempel var det som tildels tippet andre verdenskrig i favør allierte, og deretter nazismens fall.

Trusselbildet for Europa burde vertfall vekke politikere og få dem til å forstå at de siste 10-15årene ikke er representative for en god samfunnsutvikling. Det som må stå øverst er sikkerhet, uansett nivå av geopolitisk uro.

2 Likes

Det er en trøst her:
gå til angrep på allierte, faktisk ikke er i el presidentes makt, her kan det tenkes at noen senatorer har noen meninger og at det må “snartur” innom innom det øvrige statsapparatet…

Og jeg ser for meg at noen militæretopper evner å hale godt ut når det kommer til å utarbeide planer for noe som aldri var et tenkt scenario.

4 Likes

Kanskje Putin og Trump har forhandlet dette ferdig allerede.

Hadde vært fint om ett stort flertall i kongressen sa dette høyt, og også gjorde ett formelt vedtak som militæret måtte forholde seg til :crossed_fingers: :greenland: :greenland:
image
Edit:
Det var jo akkurat denne typen vedtak jeg ønsket meg, så får vi håpe det går i gjennom med stort flertall:
image
Link til forslaget:

15 Likes

Danmark styrker sin stilling litt

1 Like