Eksklusivt intervju med en av @WernerVonHaussenberg sine heltinner i DN:
https://www.dn.no/politikk/anne-applebaum/donald-trump/gronland/anne-applebaum-trump-mener-det-han-sier-om-a-ta-gronland/2-1-1926445?abtest=b
"
– Hva med Svalbard dersom USA tar Grønland? Bør vi være bekymret?
– Jeg vet bare at Trump har en greie i hodet med Grønland og har hatt det lenge. Og jeg mistenker sterkt at det rett og slett er fordi Grønland ser så stort ut på kartet. Jeg vet ikke hvor eller hvem han har fått ideen fra, for det finnes ingen sikkerhetspolitiske argumenter for at USA må eie den øya. Men jeg har aldri hørt Trump snakke om Svalbard.
– Hva gjør Europa om han tar Grønland og trekker USA ut av Nato?
– Jeg håper vi ikke kommer dit. Det er også mange sentrale aktører i USA, inkludert den militære toppledelsen, som ser hvor viktig Nato er. Det jeg argumenterer for er at Europa bør ha en plan b. Det er fullt mulig å reformere Nato uten USA. Du må ikke glemme at Europas økonomi er ti ganger så stor som den russiske, sier hun.
[…]
– Men det er også muligheter for en positiv fremtid. Med Europa som en oase for fornuft, stabilitet og lovlydighet. Et slikt Europa kan tiltrekke seg både investeringer og talent. Særlig om en pusher hardere på utvikling av egen informasjonsteknologi og kunstig intelligens. Jeg kan se et slik Europa, med allianser med Canada, Latin-Amerika og demokratiske land i Asia – og kanskje også med den delen av USA som ser viktigheten av disse verdiene. Det er valget Europa har. Vil dere tillate disse autokratikreftene å spre seg og splitte dere, eller ser dere at dette er en mulighet til å bygge noe som er enda sterkere enn dere har i dag? Det er det store spørsmålet for Europa nå, sier Applebaum.
"