Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Grønland 🇬🇱, Svalbard og sikkerhet i Arktis

Ser filmen Affeksjonsverdi har blitt nominert til 9 x oscar elns.

Så vi får nesten bare håpe at den ikke vinner noen, og at Jonas Gahr Støre sender en beskjed til US. myndigheter om hvor skuffa han er over at de har forhindret Norge fra å vinne prisene, og deretter krever at Norge får kjøpe Newfoundland.

8 Likes

Trump gir oss sikkert den, for den tilhører nok Mark Carney og hans Canada :wink:

Det er jo poenget :wink:

At han bitcher om at Norge ikke ga ham fredsprisen og krever kompensasjon av Danmark.

Er jo som å gå på jernvareforretninga og klage over at man ikke får rekesmørbrød der.

Hele opplegget er jo bare forbi hovedsinnsykt.

3 Likes

Litt på siden kanskje, men det viser jo hvor hul trusselen om at ruzzland nå skal komme og “ta” Grønland.
image

2 Likes

Exclusive on Bloomberg: The Greenland ‘deal’

— changes to the 1951 Treaty to guarantee US military base requirements

— strengthened NATO role on Arctic / High North security. Will include a multinational NATO command in Greenland under US command

— an economic component to be negotiated, including mining rights

— measures to stop Russian and Chinese economic and military presence on Greenland

— the US stops threatening tariffs on Europe

1 Like
7 Likes

Litt rart å straffe amerikanske selskaper fordi landet har en president som gjør tufsete ting kanskje?

Mye er vel produsert i Europa og på lisens, som feks Cola, så da straffer vel man de europeiske selskapene og i samme slengen.

Ellers er jo ironien stor her da når appen ikke finnes til Android enda, kun iPhone. Kanskje steg 1 burde vært app til telefoner produsert av ikke amerikanske land?

1 Like

Den er på vej til Android.
Vi gik allerede sidste år over til dansk cola frem for licens udgangen.
Heinz blev droppet også videre imo jo mindre penge usa tjener på os jo tættere er vi på et magtskifte i usa.
Plus vi trænger til at styrke Europa økonomisk så lad os købe af vores naboer og holde sammen mod de store bøller i skolegården.

10 Likes

Cola drikker ikke jeg fra før, og alle vet beste ketchup er Idun, så sånn sett er jeg med jeg og :grinning:

Men min Mac og iPhone beholder jeg nok uansett hvor gale det blir der borte.

iPhone er også mit svage punkt men den er self heller ikke lavet i usa :stuck_out_tongue:
Køber så aldrig de nye modeller men enten brugt eller gamle modeller nye

Livet er for kort til at skifte styresystem.

2 Likes

Ja og nei. Hvis de som har stemt inn Trump mister jobbene pga ham og alle sprellene hans, så kan det jo være at de stemmer på noen andre neste gang? Hvis det blir en neste gang da. Og la oss si at f.eks et eller annet US selskap plutselig mister 30-40% av salget sitt i Europa pga utenrikspolitikken (hvis man kan kalle denne farsen for det da) som føres? Tror du de blir vennligere innstilt til sin egen president? Støtter ham med penger i neste valg?

Poenget her at nå må vi hjelpe 77 millioner amerikanerne å velge bedre (ev. å ikke velge i det hele tatt). På alle de måtene vi kan.

Og så kan vi jo pynte oss med de moralsk gode valgene vi gjør i mellomtiden (slik mange liker her til lands).

5 Likes

Landet er strengt tatt mye mer enn kun en president som gjør tufsete ting. Den som tier samtykker og der har du mer eller mindre hele det republikanske partiet. Som muliggjør at Trump river ned allianser og en regelstyrt verden som har tjent USA ekstremt godt siden andre verdenskrig. Uten å oppnå annet enn å pleie sitt eget ego.

7 Likes

Blir litt som å lage en “hvordan boikotte USA” facebook-gruppe ? Så har man brandet seg selv som en anti-usa forbruker som meta kan tjene på å videreselge… Heinz er en gjenganger, men det er vel ikke så mange produkter vi kjøper i butikken som faktisk er produsert i USA. Mange amerikanske selskaper såklart som er vanskelig å unngå. Johnson & Johnson, Visa boeing +++. Det er jo dette handelsunderskuddet som irriterer Trump. Veldig mange av plattformselskapene inkl sosiale medier er amerikanske. De dominerer internett og hvis det er gratis er det du selv som er produktet i form av de digitale sporene man etterlater seg. Og her ligger det mye større verdiskaping enn i industriarbeidsplassene Trump mimrer om. Og nettopp disse Ceo’ene, Bezos, Zuckerberg osv har vist seg helt uten integritet etter min mening, rett ut med Pride-flaggene og inn med smisking og donasjon /korrupsjon ettersom hvilken vei vinden blåser. Om disse selskapene fikk merke litt motstand ville et slikt stemningsskifte sette spor etter seg, så kan heller New Balance fortsette å selge joggesko for min del. Klarer man i det hele tatt å konsumere mindre amerikansk kultur og sosiale medier vil man rett og slett få mer tid og et bedre liv.

11 Likes

Det verste er jo at inntektene de får fra å selge produkter og tjenester til Europa kan brukes til å angripe europeiske land på et eller annet tidspunkt. For å unngå dette må man ramme USA’s økonomi - og da vil det naturligvis også gå ut over befolkningen deres.

4 Likes

Nye sitater:

:cold_face:

Jeg finner påstanden om at «premissene for avtalen er endret» spesielt, avtalen ble fornyet i 2024, og det som er forandret (premissene) er at i 2024 var Joe Biden president, mens i 2026 er Donald Trump president.

Burde ikke Norge tenkt på at suverenitetsavståelse er et no-no, absolutt ikke, nei. Selv om demokratene er koselige.

Hvordan vet Norge hvordan våre allierte ser ut i 2060, ikke bare USA, men også Sverige, Frankrike, Tyskland eller Tyrkia.

Har med Norges sikkerhet og suverenitet å gjøre.

Danskene har det enda vanskeligere, for Grønland er langt borte, og med få folk. Og i tillegg fikk grønlendere muligheten for løsrivelse i 2009. Selv om det prinsipielt var riktig at grønlendere skal bestemme over egen skjebne og over Grønland, så var det ikke et godt strategisk trekk for at øverste leder på Grønland fortsatt skal være en dansk konge, også i 2060.

Da er det andre, f.eks. USA som etter hvert får større fotavtrykk, og påvirkes.

I dag er 89% av befolkningen på Grønland inuitter, og de lærer 3 språk; morsmålet, engelsk og dansk!

Om 10 år så lærer de kanskje bare morsmålet sitt og engelsk.

If you do not use it you loose it.

Kanskje noe å tenke på, i det lange strekket for Norge også. Alle politiske beslutninger i Nord-Troms, Finnmark og på Svalbard som gjør bosetting vanskeligere og mindre attraktivt øker sannsynligheten for disputer og konflikter i fremtiden.

Å legge ned godt betalte jobber og kullgruver på Svalbard var idiotisk, her burde sikkerhetspolitikk overstyrt «global oppvarming».

Og i Finnmark er det dårlig politikk med elektrifisering som gjør strøm dyrt for innbyggerne, samme med datasentere, det er ikke bare en måte å få profitten fra billig strøm ut av Norge når eksportkabler blir for vanskelig, det gjør at noe av det som kunne vært veldig attraktivt med å bo i Nord-Troms og Finnmark forsvinner, og bidrar til avfolkning.

4 Likes

Danske soldater hadde fått sin «Visst faen, skal det skytes med skarpt» ordre!

Ikke fordi nogen bildte sig ind, at Danmark kunne matche USA militært.

Og ikke fordi regeringen eller oppositionspartier anså det for at være et sandsynligt scenarie, at det ville komme helt derud.

Men analysen var, at man var nødt til at have en plan for et sådant scenarie, og at man ønskede at hæve den politiske pris for den amerikanske præsident, hvis han skulle vælge den militære vej.

Som statsminister Mette Frederiksen (S) udtrykte det så sent som tirsdag i denne uge:

- Det er jo rigtigt, at den amerikanske præsident desværre ikke har udelukket brug af militær magt. Derfor kan vi andre så heller ikke udelukke det.

13 Likes

Tenker det sier litt om alvoret når det faktisk gis en ordre om å være klar til å skyte med skarpt mot egne allierte, selv om de fleste regnet med det ikke ble nødvendig.

Skaden som allerede er gjort er ikke noe som kan bortforklares eller bare glemmes.

Administrasjonen rundt Trump som støtter han i alt han foretar seg fordi de mangler ryggrad burde skjemmes!

12 Likes

Jeg synes ikke det. Trump straffer europeiske selskaper med sine tariffer som er begrunnet i handelsunderskudd, straff for ett eller annet, nasjonal sikkerhet, at han ikke liker trynet/tonen til motparten og andre rariteter. En ting hadde vært om de var velbegrunnet men dette er bare hersing med andre fordi han er størst.

Dette er måten vi forbrukere kan protestere mot bøllekulturen og Trumps ødeleggende oppførsel på. At man ikke boikotter alt og til og med bruker amerikanske plattformer for å spre budskapet er faktisk greit i mine øyne. Vi behøver ikke å kutte alt for å få frem et poeng. Poenget blir godt synlig om mange nok bare gjør en del.
Signaleffekten er kanskje størst men noe økonomisk effekt har det også.
Alle står fritt til å ta egne valg men selv kutter jeg der det er enkelt å erstatte amerikanskje produkter (kjøper ikke noe amerikansk på polet, kvittet meg med Netflix, unngår i stor grad amerikanske produkter i dagligvaren).
Noen går selvsagt langt lengre men alt bidrar. Danskene har vært mye flinkere. Håper det kommer bedre merking på opphavsland også i norge.

12 Likes
5 Likes