Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Mål er et veldig bra verktøy, men for meg har det fungert å ikke stresse det fram siden jeg tenker at det kan føre til feil fokus og overtrening i begynnelsen. Det er så klart individuelt og kan være en god motivator så lenge man ikke lar seg demotivere av dem eller la målene styre trening mer enn optimal intensitet for å gi langsiktig framgang uten skader og overtrening. Ofte kan det ta lang tid å få resultater og plutselig går man nesten opp en hel etasje på kort tid.

Der jeg er nå er at jeg har jobbet uten mål ca et år, men har så smått begynt å samle inn datapunkter. Hvor fort svømmer jeg 100m, 400m, 800m osv opp till 2000 og 3000m samme med løping og styrke etterhvert.

Denne kartleggingen i seg selv tar tid, og spesielt siden man gjerne har variasjon på dagsform og andre parametre.

Så tenker jeg at det kan være relevant med mål når jeg har fått et bra grunnlag for å i hele tatt evaluere hva et mål kan være. Men da tenker jeg at det er langsiktige mål f eks per halvår eller år, jeg vil unngå at hver trening blir et konkurranseløp

Det er uansett ikke hovedmotivator for meg. Jeg gleder meg til hver økt i seg selv.

2 Likes

Hvorfor er det ironisk? Følger du de norske kostholdsrådene og trener, så vil jeg tro du får over snittet god helse.

Litt interessant at du nevner “jeg vil unngå at hver trening blir et konkurranseløp”, for jeg vil påstå at det er nevnt flere ganger her i tråden at det nok er kontraproduktivt:

Synes disse to innleggene dekker essensen:

Utenom det, så må jeg jo si at jeg vel kjører det mye mer low-key enn resten her. Sliter endel med søvn, så merker jeg må være forsiktig for å ikke fucke til ting for meg selv. Prøver meg på 1x styrketrening + 1x intervall + 1x løping i rykk og napp (orientering med 8-åringen) + litt hverdagslig bevegelse. Gå en tur i (den bratte) åsen over huset, sykle til jobb osv.

Jeg tenker da mest på kostholdsråd som å holde seg til magre meieriprodukter, unngå for mye salt o l. Sikkert lurt hvis du veier 130kg og sitter hele dagen men ikke så aktuelt for oss andre

Friske voksne anbefales et inntak under 6 gram salt per dag

Det anbefales å begrense inntaket av mettet fett til under 10 prosent av det totale kaloriinntaket

Begrens inntaket av meieriprodukter med mye mettet fett, som smør, fløte, fet ost, rømme og helmelk

1 Like

Tatt på kornet for min del. Har vært plaget av konkurranseinstinkt hele livet og ville alltid forbi noen.
Jeg lærte av å jogge sammen med en kamerat. Det gikk «flaut sakte».
Nå koser jeg meg på tur i vakker natur, og ingenting er bedre enn å bli forbiløpt av ei snerten, ung berte.
Så kan man heller dra på med skikkelige drag noen ganger.

2 Likes

Jeg tenker de rådene har litt for seg for de aller fleste. Kanskje spesielt de to første.
Er vel mye forskning som støtter at følging av disse rådene kan gi helsegevinst for de aller fleste.

1 Like

Dette med mettet fett og økt risiko for hjerte og kar sykdom begynner å bli en høyst tvilsom hypotese.

Denne her synes jeg var fin. Har fulgt Sunnanå i flere år, og synes han har veldig gode resonnemneter.

3 Likes

Over the past 12 years, however, there has been a major shift in scholarly understanding of these fats, with now >20 review papers, by independent teams of scientists, on the whole concluding that saturated fats have no effect on major cardiovascular outcomes, including heart attacks, strokes or cardiovascular mortality, or total mortality.

2 Likes

Den eneste vinklingen som gjør at “mettet og kolesterol = farlig” gir mening, er om man glemmer all evolusjon, overser mekanistisk fysiologi og biologi og generell logikk, for så å stole blindt på dagens praksis.

Jeg skjønner virkelig ikke at noe som omtrent har funnes i all mat vi noen gang har omgitt oss med, plutselig skal være farlig, mens det vi fant opp for et øyeblikk siden (i et evolusjonær perspektiv) skal være løsningen(?).

4 Likes

10% får faktisk lavere blodtrykk av salt, 33% prosent får høyere og resten påvirkes ikke nevneverdig

But on an individual basis, people respond differently to sodium. About a third of healthy people — and about 60% of people with high blood pressure — are salt sensitive, meaning they have a strong response to dietary sodium. Their blood pressure rises by 5 points or more if they switch from a low-salt to a high-salt diet. However, an estimated one in 10 people have what’s called inverse salt sensitivity: their blood pressure goes up when they eat less salt.

Japan er et av landene som spiser mest salt :man_shrugging:

Japan er det landet i verden som har minst hjertesykdom

5 Likes

Noen som har erfaringer med «tabata» eller «geriljakardio» intervaller?

Og det kommer fra Harvard som mener at man får SUKKERsyken av å spise fett, så de ikke mye i min retning i utgangspunktet.

2 Likes

Og lengst forventet levealder

1 Like

List of countries by body mass index - Wikipedia og er også det 169. tyngste landet målt med BMI. Landene under dem på lista sliter med sult.

Det var også mitt poeng i utganspunktet, er man overvektig og sliter med høyt blodtrykk, ja test og se om du får lavere blodtrykk ved lavt saltinntak. Men nå er det masse kjernesunne folk som går rundt og er redd for salt

2 Likes

Hva spiser du for å komme under 10 % mettet fett av kalori inntaket. Karbonadedeig som folk tenker på som slankemat har ca 50% av kalorier fra mettet fett.

Han mener at det er et råd man kan ignorere :wink:

2 Likes

Det er feil.

Typisk karbonadedeig f.eks Gilde har 2,3 gr mettet fett pr 100gr. Og 20gr protein.

Fett er ca 9kcal pr gram.
Protein er ca 4 kcal pr gram.

Pr 100 gram vare vil du da få ca.

2,3×9=20,7 kcal fra mettet fett.
20x4=80 kcal fra proteiner.

Som tilsvarer ca 16%…

Jeg spiser mye mettet fett fra 10% yoghurt, ost, kjøtt, mørk sjokolade, cashew nøtter, melk, smør, kokos osv

Norske bønder og kjøttbransje arbeider også med å redusere mengden mettet fett tidlig i verdikjeden, gjennom blant annet avl og optimalisering av fôr til dyrene

:persevere:

Kjøtt og mettet fett | Artikkel - Matprat

2 Likes

Er spent på hvor mye jeg klarer å få ned tiden på halv maraton til 8. november. Nå estimerer klokka at jeg kommer til å bruke 2:00:03. Egentlig var målet mitt 1:38, men jeg skjønner at det kan bli vel optimistisk å redusere tiden med 22 minutter på mindre enn 8 uker :joy: Har allikevel ikke helt gitt opp målet.

2 Likes

Jeg løper aldri utendørs så klokken min gir meg bedre tall den enn deg med halve formen :rofl: hatt samme form og vo2 i alle år ifølge Garmin.

Tenker å ta noen løp for å teste meg skikkelig uten å være begrenset til en plan og en mølle etterhvert.
Men siden jeg begynte mer seriøst med løping for en måned siden har jeg stort sett holdt meg til mølle.

2 Likes