Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Over the past 12 years, however, there has been a major shift in scholarly understanding of these fats, with now >20 review papers, by independent teams of scientists, on the whole concluding that saturated fats have no effect on major cardiovascular outcomes, including heart attacks, strokes or cardiovascular mortality, or total mortality.

2 Likes

Den eneste vinklingen som gjør at “mettet og kolesterol = farlig” gir mening, er om man glemmer all evolusjon, overser mekanistisk fysiologi og biologi og generell logikk, for så å stole blindt på dagens praksis.

Jeg skjønner virkelig ikke at noe som omtrent har funnes i all mat vi noen gang har omgitt oss med, plutselig skal være farlig, mens det vi fant opp for et øyeblikk siden (i et evolusjonær perspektiv) skal være løsningen(?).

4 Likes

10% får faktisk lavere blodtrykk av salt, 33% prosent får høyere og resten påvirkes ikke nevneverdig

But on an individual basis, people respond differently to sodium. About a third of healthy people — and about 60% of people with high blood pressure — are salt sensitive, meaning they have a strong response to dietary sodium. Their blood pressure rises by 5 points or more if they switch from a low-salt to a high-salt diet. However, an estimated one in 10 people have what’s called inverse salt sensitivity: their blood pressure goes up when they eat less salt.

Japan er et av landene som spiser mest salt :man_shrugging:

Japan er det landet i verden som har minst hjertesykdom

5 Likes

Noen som har erfaringer med «tabata» eller «geriljakardio» intervaller?

Og det kommer fra Harvard som mener at man får SUKKERsyken av å spise fett, så de ikke mye i min retning i utgangspunktet.

2 Likes

Og lengst forventet levealder

1 Like

List of countries by body mass index - Wikipedia og er også det 169. tyngste landet målt med BMI. Landene under dem på lista sliter med sult.

Det var også mitt poeng i utganspunktet, er man overvektig og sliter med høyt blodtrykk, ja test og se om du får lavere blodtrykk ved lavt saltinntak. Men nå er det masse kjernesunne folk som går rundt og er redd for salt

2 Likes

Hva spiser du for å komme under 10 % mettet fett av kalori inntaket. Karbonadedeig som folk tenker på som slankemat har ca 50% av kalorier fra mettet fett.

Han mener at det er et råd man kan ignorere :wink:

2 Likes

Det er feil.

Typisk karbonadedeig f.eks Gilde har 2,3 gr mettet fett pr 100gr. Og 20gr protein.

Fett er ca 9kcal pr gram.
Protein er ca 4 kcal pr gram.

Pr 100 gram vare vil du da få ca.

2,3×9=20,7 kcal fra mettet fett.
20x4=80 kcal fra proteiner.

Som tilsvarer ca 16%…

Jeg spiser mye mettet fett fra 10% yoghurt, ost, kjøtt, mørk sjokolade, cashew nøtter, melk, smør, kokos osv

Norske bønder og kjøttbransje arbeider også med å redusere mengden mettet fett tidlig i verdikjeden, gjennom blant annet avl og optimalisering av fôr til dyrene

:persevere:

Kjøtt og mettet fett | Artikkel - Matprat

2 Likes

Er spent på hvor mye jeg klarer å få ned tiden på halv maraton til 8. november. Nå estimerer klokka at jeg kommer til å bruke 2:00:03. Egentlig var målet mitt 1:38, men jeg skjønner at det kan bli vel optimistisk å redusere tiden med 22 minutter på mindre enn 8 uker :joy: Har allikevel ikke helt gitt opp målet.

1 Like

Jeg løper aldri utendørs så klokken min gir meg bedre tall den enn deg med halve formen :rofl: hatt samme form og vo2 i alle år ifølge Garmin.

Tenker å ta noen løp for å teste meg skikkelig uten å være begrenset til en plan og en mølle etterhvert.
Men siden jeg begynte mer seriøst med løping for en måned siden har jeg stort sett holdt meg til mølle.

1 Like

Oppdatering fra min tidligere video angående LDL og ApoB.

Studien fikk en del kritikere som ikke var så begeistret og sådde tvil om resultatet.

Ferske data, og oppdatering. Med 2 nye uavhengige analyser av rådataen hvor begge bekrefter tidligere funn enda tydeligere.

Enkelte hadde faktisk regresjon av plakk i blodet over tid.

2 Likes

Jeg kunne tenkt meg å ta en CT calcium score for å sjekke stoda. Jeg har fått hørt hele livet “greit nok at du har god helse nå, men bare vent til du blir eldre”. Nå har jeg levd i strid med “alle” kostholdsanbefalinger og blitt kjeftet på av leger i ca 15 år, så det må jo snart begynne å skje noe.

Sånn jeg forstår problemet med tolkningen av LDL, er at man vil finne LDL på “åstedet” ved hjerteproblemer, men at dette blir som å beskylde brannmenn for å forårsake branner pga de alltid befinner seg der ulykken har skjedd.

1 Like

Bare litt real world data etter 5 år fra 95kg til 76,5kg nå.
Jeg begynte å føle meg lubben på 90kg ish for 6 år siden. Tok 5 kg i økning til før jeg fant en løsning.
Jeg prøvde trening, PT osv. uten at det gjorde noe spesielt (var ikke spesielt motivert for trening, så innsatsen var dårlig.)
For meg var den endelige løsningen rimelig enkel. Ingen trening, ingen stress med noe.
Bare spiste en brødskive mindre til lunsj og holdt alt annet likt som før. Fra 3 til 2 skiver.

Gikk ned til rundt 85kg, som er rundt der jeg liker å være over 2 år med det.

Så kom en tur til Japan i 3 uker, hvor vi gikk 15-25000 skritt per dag. Der gikk jeg ned 2kg, selv om vi spiste og koste oss masse.

Så fikk jeg barn og da gikk skrittene opp igjen til 15-20000 skritt per dag + masse løfting. Har gått ned de siste 6-7kg i løpet av første året med barn. Mest i pappapermen som nå er ferdig.

Konklusjon: Gå mye eller spis litt mindre over lang tid. Er ikke rocket science å gå ned i vekt om det er ønskelig. Men man får ikke kondisjon osv. av dette, så hvis man ønsker det i tillegg må man få opp pulsen og løpe i stedet for å gå. Hva man spiser har lite å si for vekt, bare hvor mye. Så spis noe du liker, men bare pass på mengden. Bli behagelig mett, men ikke overmett. Spis sakte om du ofte blir overmett, så du rekker å bli mett før du har spist mer enn du trenger. :slight_smile: Skal man bli sunn/frisk i tillegg, må man spise sunt og trene litt også, men bare for å gå ned i vekt er energiinntaket det som må justeres litt så man får litt mindre enn man bruker over lang tid.

6 Likes

Jeg blir jo jævlig usikker på hvordan jeg skal gripe an min egen tilstand.

Jeg trener flere ganger i uken, og gjort dette siden tenårene. Vi snakker over 20 år.

Jeg spiser rent, ikke planteoljer, bortsett fra oliven.
Fokuserer på råvarer, kjøtt, egg, grønnsaker, unngår brød, men spiser havregryn, osv osv. Selvfølgelig unner jeg meg en sjokolade i ny og ne, men foretrekker 70% da. Vi har ikke brus i hus, da ingen av oss drikker det noe særlig. Guttungen liker ikke kullsyre :joy::ok_hand:.

Vil si jeg er over snittet interessert i kosthold trening osv.

Supplere med sink, magnesium, D-vitamin og K2. Og nå etter lave B12, også dette.

Når da blodprøvene kommer tilbake med forhøyet LDL, og det blir fokus, og man ikke reagerer på at B12 min nærmer seg mangelområdet, begynner jeg å tvile på om legene i det hele tatt ser det større bildet.

Hadde jeg bare fulgt en leges råd blindt å kuttet hva dem sier er driveren til LDL, hadde jeg jo kjørt min egen B12 enda mer i dass. Hadde følt meg som søppel over tid sikkert. Men hey! LDL er gått ned så da er det bra.

3 Likes

Hvis forholdstallene her er “riktige”, så er forholdet mellom LDL og HDL innafor. Har sett flere studier som sier at LDL i seg selv er en dårligere indikator enn LDL/HDL ratio.

image

Gikk fra 15 min til 10:30 på 3000 meter i førstegangstjenesten på ca. 8 uker. Ble med på frivillig morgentrening hver dag fra 5:30, som egentlig var for de som lå veldig langt bak fysisk og vi hadde full rekruttskole hele dagen etterpå. Alt er mulig hvis man gidder :slight_smile: Men i det vanlige liv har man ikke tid til 8-12 timer trening/dag :stuck_out_tongue: Ble ganske bitter til slutt når jeg skjønte at det var myyyyyyye lettere å løpe 3000 meter for de med god form enn de med dårlig form. 15 min helvete var mye hardere enn 10:30 min med moro. All respekt til de som fullfører løp med dårlig kondisjon :stuck_out_tongue:

5 Likes