Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Er friidrettsklubben der så kan du gjøre 100*10 på motsatt side av hva de trener, frem og tilbake, og bruker de hele banen så er det lenger strekk slik at de ikke bruker alle banene. Denne økten er super for du kan gjøre den på en kunstgressbane om vinteren, enten langsidene, eller diagonalen, in fact trenger du bare en gress-slett eller en kort grusvei, for å gjøre en kvalitetsøkt.

PÅ denne type økter trenger du bare stoppeklokke, som du holder i hånda (slik alle sprinter gjør på trening).

1 Like

Planen min er å sirkulere sprint lignende snøffelens opplegg, 4x4 og langkjøring. Alle gir deg forskjellig «gevinst»

3 Likes

I grunnen er stoppeklokka din beste venn, for den disiplinerer deg, selv om du er alene, og har intet oppmålt. Eksempelhvis kan du jo gjøre 2020 økten i skogen, og man kan start lettere feks justere fra 1010 via 1510, 1015, 1520 og opp til 2020.

Når du trykker start er du i gang, klokka går, du løper antall sekunder, stopper og resetter klokka starter pause-tiden, osv. Stoppeklokka displinerer deg til ikke å ta ekstra pauser, og det er viktig, fordi det du skal justere på er fart og fly. Kjennes pausene for korte ut, senk farten litt, kjenne pausene for lange ut, øk farten.

Detter viktig for det lærer deg fartsfølelse. Når jeg feks har kjørt 8 stk 200 meter med 3 minutters pause så klarer jeg å sette alle likt innen for 2 tidels sekund. Og det er ikke særlig uvanlig å klare.

Nyttig når du skal løpe noe, slik at du får det korrekt iht en eventuell målsetting.

Fornuftig!
Jeg driver med så mye annet i tillegg at jeg må prioritere. Ellers blir det for mye og jeg bygger meg ned istedenfor opp. Hvile er viktig.

Prøvde meg på 1 minutts «spurter» (max) oppover bratt alpinbakke, lett jogg ned og repeat.
Men måtte gi meg. Har aldri vært så sliten. Måtte bare legge meg ned for å unngå å besvime.
Hodet vil gjerne mer enn kroppen :sweat_smile:

Etter at jeg fikk pulsklokke (Fenix7) med klare beskjeder om hvile og anbefalinger for dagens økt har jeg skjønt at jeg drev meg for hardt. Nå nyter jeg naturen i rolig fart og har bedre form.

4 Likes

Ha ha, høres ut som en “nybegynnerfeil”, all out og alt for høy intensitet. Den økta der tilsvarer selve konkurransen. Og faktisk ganske så likt som at Karsten Warholm skulle prøve å sette verdensrekord på hver økt, i alle draga…, det funker dårlig, og vil også ende i skade.

For øvrig er bakkeløp veldig lite belastende for alt i beina, bortsett fra akillesen.

Du har rett når du sier hvile er viktig, men gjelder ikke bare mellom treningsøktene, men faktisk også i øktene du gjør.

70% intensitet kan du gjøre 4-5 km, eks en 20*20 eller 400 m *100 med pauser fra 10 sek og oppt til 1 minutt.

Er du på 80% kan pausene være på 2-3 minutter, feks 200 m * 8

Er du på 90% nivå kan pausene være 5 -8 minutter feks 150m 3 * 3 med serie pause 8 min.

Og 95% pluss kan det være 12 -15 minutters pause, feks 300 m* 3, som er kanskje det siste man gjør før en 400 m konkurranse. Ekvivalenten for en langdistanseløper er feks 8-10 stk 300 m på konkurransfart.

2 Likes

Det er uavhengig av hverandre og faktisk litt mindre belastning om du kjører forskjellig type økter. De belaster på forskjellige måter. Jeg har laget et skjema der jeg bestemt rekkefølge men ikke satt det opp på ukedager, da kan jeg hele tiden bevege meg fremover i treningsprogrammet uten at jeg haker meg opp i at sprint skal være tirsdager osv. Når jeg føler meg bra kan jeg sjekke av en etter en hver dag, og andre ganger trenger jeg en langhelg med mindre aktivitet for å hente meg inn igjen.

Når det er sagt så deler jeg bare min nåværende strategi jeg har ikke nok erfaring til å gi råd, men jeg merker allerede at variasjonen gir meg mer enn bare 4x4 som jeg holdt på med tidligere. I hodet blir det så klart mer å holde styr på og å sette seg inn i, men det synes jeg er ganske moro.

2 Likes

For å vise at det aldri er for seint å starte med trening:

Jeg begynte å løpe for to og et halvt år siden i en alder 58 år etter å ikke ha gjort noe særlig trening på 30 år. Startet med et 12 ukers løpe program som het fra sofa til 5 K. Brukte 15 uker før jeg klarte å løpe sammenhengende i 5 km, det gikk ikke fort.
Har forsatt med løping det går fremdeles ikke fort men løper ca 3 ganger i uken, 1 intervall med løpegruppe, 1 langtur på 15 - 20 km og en fri tur. Løper et 5 - 6 løp i året fra 5 km til halvmaraton

Min anbefaling for alle som starter å løpe er starte så sakte at nesten er flaut. Sener og ligamenter trenger lengre tid for å styrke seg

15 Likes

Godt skrevet. Man starter gjerne toppmotivert nå man skal begynne. Setter opp mange økter, man skal også spise sundt. Akkurat som en toppidrettsutøver. Problemet er at man ikke har disiplin eller viljestyrte som en toppidrettsutøver. Hva skjer på de dagene man ikke er motivert? Jo man tenker at man trener «i morgen». Så trener man kanskje i morgen. Så kommer det en dag hvor man har sovet dårlig, hard dag på jobb osv. Man tenker igjen at man trene i morgen. Problemet nå er at man ikke trener i morgen heller, og ikke neste dag. Det var hardere enn man hadde trodd. Mister motivasjonen. Gir opp.
Start rolig. Om det er 2-3 ganger i uken, hvor du tar på deg skoene og går 100 meter, så er det en start. Poenget er at man skal starte med noe man kan og skal gjennomføre. Alt handler om å få inn en rutine som er varig. Ikke en rutine som varer i 3-4 uker, og så innser man at man har gjort altfor mye. Når rutinen er etablert, bygg på. Lengre varighet/flere økter.
Mye av nøkkelen til helsegevinst når det gjelder trening og kosthold er hva gjør du når motivasjonen ikke er der. Hva gjør du på de dagene du ikke føler deg helt på topp. Tenker du «i morgen», eller tenker du jeg trener i dag uavhengig av hvordan jeg føler meg. De beste øktene er gjerne de hvor man ikke hadde lyst, men gjennomførte likevel.
Husker Michael Phelps var kjent for sitatet: «the greats do things when they don’t always want to. Mye sant I det.

3 Likes

Helt enig. Man skal heller ikke undervurdere hvilken effekt et liv i balanse har på “motivasjonen”; På dager jeg sover godt, våkner jeg ofte tidligere og er topp motivert for å trene. Jeg sitter nesten og tripper og gleder meg. Men, på dager jeg ikke sover godt er trening det siste som frister og jeg har nok med å komme meg gjennom dagen. Jeg har omtrent null konkurranseinstinkt, viljestyrke eller generelt ønske om å gjøre ting jeg ikke må, men likevel kommer det meste gratis når jeg gjør ting riktig.

4 Likes

Jeg begynte også å trene for ca et år siden etter mange år med småbarnsliv og livets puslespill som skulle gå opp. Første året handler mye om å bare møte opp. Det er først nå at jeg er kommet ditt at jeg er sulten på neste økt, og at jeg heller må passe på å holde tilbake hvis kroppen ikke er helt klar, og at jeg kan jobbe mer systematisk og målrettet. Så skal det så klart også fortsatt passe inn i et tidsskjema. Fortsatt i startgropa.

3 Likes

Et tips er å ikke måle så mye mer enn innsats første året. Ikke tenk resultater, fremgang, vekt, muskler osv

2 Likes

TL:DR

Høy ApoB og LDL gir ingen økt risiko for plakk i blodårer hvis man er metabolisk frisk, lean mass og lav inflamasjon.

3 Likes

Veldig mange helseråd er laget for folk i risikogrupper som lider av fedme/ ekstrem overvekt og er veldig lite aktive. Men de fremstilles som at det er noe vi alle må følge

Ironisk nok er det mange som lever ganske sunt og trener som er de som prøver å følge rådene, ikke de som lever av Mac Donalds mat og øl. De gir jo f

Det er nok ulike. Før meg er det viktig å ha et mål. Det trenger ikke å vare avancert. Nå er målet at klemme meg inn under timen på 10km løpning.
Akkurat nå har jeg varit førkjølet så det har ikke blitt noen trening als siste 2 ukene. Og kommende uke skall jeg til Alpene på fottur.
Så etter det må jeg liksom begynne litt på ny med 5km + 7,5 km 3-4 uker før jeg på nytt begynner med 10k. Får se også hvilket skick jeg er i etter alpe-turen…

Men samme sak med klatring: Setter som mål at klare alle blå ruter på høyt & lavt i Tønsberg. Ikke noe knallhart mål, men det er fullt mulig å klare og bidrar til økt motivasjon.
Men det er jeg det. En del kan nok klare seg fint uten noen mål alls. Men jeg er i grunnen lat og trenger noen form av drivere.

3 Likes

Mål er et veldig bra verktøy, men for meg har det fungert å ikke stresse det fram siden jeg tenker at det kan føre til feil fokus og overtrening i begynnelsen. Det er så klart individuelt og kan være en god motivator så lenge man ikke lar seg demotivere av dem eller la målene styre trening mer enn optimal intensitet for å gi langsiktig framgang uten skader og overtrening. Ofte kan det ta lang tid å få resultater og plutselig går man nesten opp en hel etasje på kort tid.

Der jeg er nå er at jeg har jobbet uten mål ca et år, men har så smått begynt å samle inn datapunkter. Hvor fort svømmer jeg 100m, 400m, 800m osv opp till 2000 og 3000m samme med løping og styrke etterhvert.

Denne kartleggingen i seg selv tar tid, og spesielt siden man gjerne har variasjon på dagsform og andre parametre.

Så tenker jeg at det kan være relevant med mål når jeg har fått et bra grunnlag for å i hele tatt evaluere hva et mål kan være. Men da tenker jeg at det er langsiktige mål f eks per halvår eller år, jeg vil unngå at hver trening blir et konkurranseløp

Det er uansett ikke hovedmotivator for meg. Jeg gleder meg til hver økt i seg selv.

2 Likes

Hvorfor er det ironisk? Følger du de norske kostholdsrådene og trener, så vil jeg tro du får over snittet god helse.

Litt interessant at du nevner “jeg vil unngå at hver trening blir et konkurranseløp”, for jeg vil påstå at det er nevnt flere ganger her i tråden at det nok er kontraproduktivt:

Synes disse to innleggene dekker essensen:

Utenom det, så må jeg jo si at jeg vel kjører det mye mer low-key enn resten her. Sliter endel med søvn, så merker jeg må være forsiktig for å ikke fucke til ting for meg selv. Prøver meg på 1x styrketrening + 1x intervall + 1x løping i rykk og napp (orientering med 8-åringen) + litt hverdagslig bevegelse. Gå en tur i (den bratte) åsen over huset, sykle til jobb osv.

Jeg tenker da mest på kostholdsråd som å holde seg til magre meieriprodukter, unngå for mye salt o l. Sikkert lurt hvis du veier 130kg og sitter hele dagen men ikke så aktuelt for oss andre

Friske voksne anbefales et inntak under 6 gram salt per dag

Det anbefales å begrense inntaket av mettet fett til under 10 prosent av det totale kaloriinntaket

Begrens inntaket av meieriprodukter med mye mettet fett, som smør, fløte, fet ost, rømme og helmelk

1 Like

Tatt på kornet for min del. Har vært plaget av konkurranseinstinkt hele livet og ville alltid forbi noen.
Jeg lærte av å jogge sammen med en kamerat. Det gikk «flaut sakte».
Nå koser jeg meg på tur i vakker natur, og ingenting er bedre enn å bli forbiløpt av ei snerten, ung berte.
Så kan man heller dra på med skikkelige drag noen ganger.

2 Likes

Jeg tenker de rådene har litt for seg for de aller fleste. Kanskje spesielt de to første.
Er vel mye forskning som støtter at følging av disse rådene kan gi helsegevinst for de aller fleste.

1 Like

Dette med mettet fett og økt risiko for hjerte og kar sykdom begynner å bli en høyst tvilsom hypotese.

Denne her synes jeg var fin. Har fulgt Sunnanå i flere år, og synes han har veldig gode resonnemneter.

3 Likes