«Han fokuserer på såkaldte mellemkædede fedtsyrer, der er til stede i kokosolie og mælk. Disse fedtsyrer kan nemlig vise sig at være en optimal fedtkilde for hjertet og forbedre hjertefunktionen i hjertesvigtspatienter »
Divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Linda Granlund, sier at det fortsatt er godt grunnlag for å si at mettet fett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, og sender et lite stikk til kritikerne.
– Forskningen er ganske tydelig på at det er en sammenheng. Men man kan alltid finne enkeltstudier som sier noe annet, hvis man driver med «cherry picking», uttalte hun til Nettavisen i etter kritikken fra Lindberg og Dankel
Linda Granlund har doktorgrad i ernæring fra Universitetet i Oslo, bakgrunn som forsker og kommer fra stillingen som direktør for helse og ernæring i Mills DA.
Hun har lang erfaring fra frivillig sektor og har vært nestleder i Diabetesforbundet.
Mørk sjokolade er jo sunt👌 Jeg hadde egentlig bare vært ærlig med meg selv om jeg spiser sunt eller ikke. Det gjør jo du, og da ville jeg ikke tenkt på LDL i det hele. LDL øker jo med behovet for å transportere fett.
Jeg er mer skeptisk til tilfeller som med min mor, hvor hun skyr fett som pesten - hun er både redd for det og liker ikke konsistensen- men har allikevel 2-3 ganger høyere LDL-nivåer enn meg som spiser 80% fett. Men hun har jo en helse som er en metabolsk tikkende bombe.
Det er lenge siden jeg har lest om det, men om jeg skulle sagt noe generelt hadde det vært at grad av inflammasjon i kroppen er avgjørende for om man skal ta «helseindikatorene» som legene messer om seriøst. Jeg scorer lavt på alle betennelsesmarkører, kan omtrent ikke huske forrige gang jeg var syk eller tok smertestillende, så jeg føler meg 100% trygg, selv om LDL skulle ha steget over referanseverdiene.
Jeg hørte debatten mellom henne og Marit Kolby der de diskuterte blant annet dette. På samme måten som i debatten mellom Haakenstad og Kreftforeningen, var beviset på at motdebattanten hadde feil, bare at hun stolte på at de som gir rådene har gjort en god jobb i arbeidet med å anbefale det de gjør. Med en gang de skulle gå inn i materien ble det bare sagt at «… dette blir for teknisk og kjedelig for lytterne», så gikk hun tilbake på at man må stole på fagfolk og at lytterne måtte bare være klar over at det er omtrent kun Marit Kolby som stiller seg skeptisk til dette.
Jeg har hørt om denne skremselspropagandaen i sikkert 20år, og det er ekstremt mye mer allment akseptert å mene at mettet fett ikke er farlig nå enn da, så jeg tror faktisk at det skjer en endring. Og da mener jeg en fornuftig endring, ikke at folk skal anbefales å spise sånn som jeg gjør.
Leste du denne @Christian ?
Etter krigen var mettet fett fortsatt den store stygge ulven fra offisinelt hold.
Men hva var det som var skyld i hjerteinfarkt epidemien? Jo, margarin med transfett.
« “ Aldersstandardisert dødelighet på grunn av akutt hjerteinfarkt har blitt redusert med 90 prosent siden 1973, og utviklingen er tilsvarende for hjerneslag. Dersom den lineære utviklingen mellom 2010 og 2019 skulle fortsette, ville dødeligheten bli negativ i 2027 for akutt hjerteinfarkt og i 2031 for karsykdommer i hjernen ”, skriver Folkehelseinstituttet i rapporten “Dødsårsaker i Norge i 2023”.
Epidemien som ga oss advarsler mot fett - og moderne kostholdsråd - er altså over.»»
Likevel fortsetter altså myndighetene å messe om at vi må spise mindre mettet fett…?! Kostrådene fremstår jo som direkte BS i lys av dette.
Jeg mistet både farfar og morfar til hjerte/karsykdommer tidlig på 80-tallet. Vil tro at transfett var mye av problemet. Dette er jo ikke akkurat hemmelig info hvis du trodde det?
Nei, men det var jo ikke poenget heller.
Btw, det er fascinerende å se hvordan mengden hjerteinfarkt faller kraftig i krigsårene. Det var dårlig med mat, så få muligheter til overspising og tilgangen på f.eks. sukker var nok rimelig dårlig. Også har du mangelen på margarin da.
Jepp, forbruket sank nærmere 50%.
Tilgangen på tobakk var vel begrenset også.