Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

https://www.msn.com/nb-no/nyheter/norge/forsker-med-oppsiktsvekkende-funn-fundamentalt-feil/ar-AA1MosXJ?ocid=entnewsntp&pc=LCTS&cvid=68c3d331fe89466f9cf28fc103104f60&ei=32

«Han fokuserer på såkaldte mellemkædede fedtsyrer, der er til stede i kokosolie og mælk. Disse fedtsyrer kan nemlig vise sig at være en optimal fedtkilde for hjertet og forbedre hjertefunktionen i hjertesvigtspatienter :point_down:»

3 Likes

Divisjonsdirektør i Helsedirektoratet, Linda Granlund, sier at det fortsatt er godt grunnlag for å si at mettet fett øker risikoen for hjerte- og karsykdommer, og sender et lite stikk til kritikerne.

– Forskningen er ganske tydelig på at det er en sammenheng. Men man kan alltid finne enkeltstudier som sier noe annet, hvis man driver med «cherry picking», uttalte hun til Nettavisen i etter kritikken fra Lindberg og Dankel

Linda Granlund har doktorgrad i ernæring fra Universitetet i Oslo, bakgrunn som forsker og kommer fra stillingen som direktør for helse og ernæring i Mills DA.
Hun har lang erfaring fra frivillig sektor og har vært nestleder i Diabetesforbundet.

Mørk sjokolade er jo sunt👌 Jeg hadde egentlig bare vært ærlig med meg selv om jeg spiser sunt eller ikke. Det gjør jo du, og da ville jeg ikke tenkt på LDL i det hele. LDL øker jo med behovet for å transportere fett.

Jeg er mer skeptisk til tilfeller som med min mor, hvor hun skyr fett som pesten - hun er både redd for det og liker ikke konsistensen- men har allikevel 2-3 ganger høyere LDL-nivåer enn meg som spiser 80% fett. Men hun har jo en helse som er en metabolsk tikkende bombe.

Det er lenge siden jeg har lest om det, men om jeg skulle sagt noe generelt hadde det vært at grad av inflammasjon i kroppen er avgjørende for om man skal ta «helseindikatorene» som legene messer om seriøst. Jeg scorer lavt på alle betennelsesmarkører, kan omtrent ikke huske forrige gang jeg var syk eller tok smertestillende, så jeg føler meg 100% trygg, selv om LDL skulle ha steget over referanseverdiene.

1 Like

Jeg hørte debatten mellom henne og Marit Kolby der de diskuterte blant annet dette. På samme måten som i debatten mellom Haakenstad og Kreftforeningen, var beviset på at motdebattanten hadde feil, bare at hun stolte på at de som gir rådene har gjort en god jobb i arbeidet med å anbefale det de gjør. Med en gang de skulle gå inn i materien ble det bare sagt at «… dette blir for teknisk og kjedelig for lytterne», så gikk hun tilbake på at man må stole på fagfolk og at lytterne måtte bare være klar over at det er omtrent kun Marit Kolby som stiller seg skeptisk til dette.

Jeg har hørt om denne skremselspropagandaen i sikkert 20år, og det er ekstremt mye mer allment akseptert å mene at mettet fett ikke er farlig nå enn da, så jeg tror faktisk at det skjer en endring. Og da mener jeg en fornuftig endring, ikke at folk skal anbefales å spise sånn som jeg gjør.

6 Likes

Leste du denne @Christian ?

Etter krigen var mettet fett fortsatt den store stygge ulven fra offisinelt hold.

Men hva var det som var skyld i hjerteinfarkt epidemien? Jo, margarin med transfett.

« “ Aldersstandardisert dødelighet på grunn av akutt hjerteinfarkt har blitt redusert med 90 prosent siden 1973, og utviklingen er tilsvarende for hjerneslag. Dersom den lineære utviklingen mellom 2010 og 2019 skulle fortsette, ville dødeligheten bli negativ i 2027 for akutt hjerteinfarkt og i 2031 for karsykdommer i hjernen ”, skriver Folkehelseinstituttet i rapporten “Dødsårsaker i Norge i 2023”.

Epidemien som ga oss advarsler mot fett - og moderne kostholdsråd - er altså over.»»

Likevel fortsetter altså myndighetene å messe om at vi må spise mindre mettet fett…?! :man_shrugging: Kostrådene fremstår jo som direkte BS i lys av dette.

2 Likes

Jeg mistet både farfar og morfar til hjerte/karsykdommer tidlig på 80-tallet. Vil tro at transfett var mye av problemet. Dette er jo ikke akkurat hemmelig info hvis du trodde det? :thinking:

Nei, men det var jo ikke poenget heller.

1 Like

Btw, det er fascinerende å se hvordan mengden hjerteinfarkt faller kraftig i krigsårene. Det var dårlig med mat, så få muligheter til overspising og tilgangen på f.eks. sukker var nok rimelig dårlig. Også har du mangelen på margarin da.

1 Like

Jepp, forbruket sank nærmere 50%.

Tilgangen på tobakk var vel begrenset også.

Men din trening, ren kost og regner med at du ikke røyker og at har en noenlunde normal fettprosent så er egentlig alle forutsetninger der for gode helse, så kan jo alle være uheldige så klart

2 Likes

Myndighetene er jo ikke veldig flink til å minne oss om at kostholdsrådene deres ofte har vært katastrofale

Jeg har ikke gått ned i vekt med treningen, jeg spiser så mye jeg kan/orker, men jeg ble nødt til å kjøpe et nytt belte og må stadig stramme inn selv det nye litt, så vekten har nok flyttet på seg til områder der den trengs mer

Jeg fikk endelig til sprint og teknikk løpeøkt i dag. Veldig moro og følte meg skikkelig bra etter på. Ikke runners high men en eller annen form for “high” var det. Hang sikkert sammen med at jeg rundet av med et bad i badekaret med det kaldeste vannet i springen.

Tok en lang oppvarming 11 minutter rolig jogging, og så forskjellige teknikk drills, sprint løp serier på 80m og 150m og så nedjogging 4minutter, så jeg ikke risikerer noen skader ved å gå rett på sprint.

For meg er ikke dette en utholdenhetsøkt jeg tar pauser mellom hvert drag, men pulsen kommer så klart opp under selve løpene.

2 Likes

Å løpe så fort du kan trigger ganske godt, er ikke ofte man gjør det som voksen.

2 Likes

Det er egentlig utrolig at man har null fokus på teknikk på gymtimene, jeg merket at med de enkle drills som jeg tok satte jeg stegene mye bedre. Men jeg forstår det også på en måte, det er en stor gruppe barn som kanskje ikke har tålmodighet til å tenke på så mye mer enn bare å løpe.

Samme med svømmingen, jeg har begynt å lære mer om teknikk om det gir utrolig mye. Og da har jeg trent i en svømmeklubb som ung, men jeg var sikkert ikke bra nok for å få den teknikktreningen.

Har du prøvd å få barn til å terpe på ting? Ikke verdens morsomste oppgave. Jeg vil jo også tro at barn løper ganske mye mer riktig enn vi gamle stive voksne med for lite styrke vs kroppsvekt. :stuck_out_tongue:

Når det kommer til svømming så var det komisk å se hvor sykt mye bedre Magnus Midtbø ble til å svømme av å trene to uker før Norseman.

1 Like

Ja derfor forstår jeg at det er vanskelig, men jeg som var bedre på matte enn gym kanskje hadde fått noe ut av det :wink: Men kanskje greit at de andre fikk være best på noe

1 Like

Vet ikke hvilken aldersgruppe du tenker på men nå er vel veldig mye gym leksbasert og mye teknikk vil nok drepe gleden og innsatsen til en del. Men enig i at man i det minste burde gjort barn oppmerksom på hva som er god løpsteknikk, og gjentar det en del ganger uten at de nødvendigvis skal terpe på det. Da kan i hvertfall de som ønsker å løpe fort ta til seg dette. Men litt usikker på kompetansen til en del gymlærere også. Men skal jo lite til for å heve den.
Når jeg så teknikkvideoene jeg postet for noen dager siden slo det meg at jeg mener gymlæreren sa man skulle lande litt på hælen og “rulle” på foten når man løp. Helt stikk i strid med det de sa i videoen.

Litt nyssgjerrig på hvilke råd du mener har vært katastrofale?

Når det gjelder kostholdsråd så må man huske på at disse nødvendigvis må tilpasses slik at de er gode for de fleste. Så er jo kropper rimelig forskjellige og alt passer ikke alle perfekt.

Når det gjelder mettet fett er vel snittet at folk får i seg 13% av kalloriene fra dette. Det er ikke veldig mye som skal til for å komme ned på 10% så det er ikke ekstreme råd det er snakk om.
Har du regnet på hva du selv ligger på?
Litt lyst til å lage et regenstykke selv :slight_smile:
En fare jeg mener man må ta med i betraktningen med å få i seg mye kallorier fra mettet fett er jo at man fort får i seg for mye kallorier og legger på seg. Jeg ville garantert lagt fort på meg om jeg hadde tillatt meg å spise mye nøtter og mørk sjokkolade. Spiser begge deler men i begrenset mengde. Vi bruker feks. å kjøpe nøtter med skall da det er langt enklere å begrense seg litt da. Mørk sjokkolade er kun forbeholdt helg.

Jeg snakker om at de har tatt feil historisk som å anbefale margarin som et sunnere alternativ enn smør den gangen margarin inneholdt transfett, satt på spissen hvor mange døde av det rådet?

Men slike feilsteg kan jo bare feies under teppet.

2 Likes

Du legger på deg like mye av andre kalorier, antageligvis mer fordi blodsukkeret gjør deg fortere sulten igjen fra karbohydrater

1 Like