Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

chatgpt anslå at jeg lå på 15-17% en tilfeldig dag jeg la inn alt. Men Chatgpt var ikke så bekymret fordi jeg fikk i meg så mye sunt

Men hvorfor reduserer på inntaket av mettet fett?

Hvis du gidder å lese det som er lagt ut, så viser jo nyere forskning at mettede fettsyrer kan være optimalt for hjertehelse. .

Litt enkelt så kan man egentlig snu den offisielle kostholdspyramiden på hodet, og DA får du et optimalt kosthold for kropp og helse.

4 Likes

Jeg frykter at rådet fra Helsedirektoratet om å spise mye fet fisk også kan være en potensiell katastrofe for folkehelsen.

Jeg tror dette rådet er påvirket av norske lobbyorganisasjoner som jobber for sjømatnæringen, som jo står sterkt i Norge.

3 Likes

Ja dessverre er nok kompetansen lav når det kommer til selve temaet idrett. Det jeg husker var at vi i blant skulle testes på forskjellige øvelser og det var alltid ting som vi aldri hadde gjort før. 60m, kaste kule og løpe lengre distanser f eks. Med null coaching på forhånd. Det er jo akkurat som om man i matten plutselig bestemte at nå skal dere testes i brøkregning, uten at man har gått igjennom eller øvet på dette. Vet ikke hvordan det har utviklet seg, det kanskje er bedre i dag.

Miljøgifter er en ting man må vurdere men finnes jo i mye (dessverre) og det må vurderes opp mot gevinst. Tallene dine fra AI er helt på jordet da. Her er fra Helsedirektoratets egne sider:
“Helsedirektoratets kostråd er anbefalt inntak av fisk 300–450 gram hver uke. Minst 200 gram bør være fet fisk som laks, ørret, makrell og sild. Mengdene gjelder spiseklart produkt. Sjømat som skalldyr og skjell kan gjerne inngå i et sunt og variert kosthold, selv om det ikke inngår i mengdeanbefalingen for fisk.”

1 Like

Stammer nok fra den artikkelen her, tallet altså. Men poenget står seg anyway. Anbefalingen om å spise fet fisk kan vise seg å være direkte skadelig.

Og som jeg påpekte over, det er sterke interessekonflikter i Norge mellom vitenskap og økonomi da vi eksporterer enorme mengder sjømat.

Toksikolog ved Universitetet i Bergen, Anders Goksøyr er enig. Han frykter at vi har fått i oss for mye miljøgifter allerede før det første ukentlige fiskemåltidet er inntatt.

– Norske helsemyndigheter har vært for skråsikre. Det virker som de er mer opptatt av å ikke skremme folk fra å spise laks enn de er av risikoer og usikkerheten bak tallene.

https://tidsskriftet.no/en/2023/08/perspectives/should-we-eat-more-fish-or-less

The NSCFE’s report contains several references to studies that are funded by industry. One example is the Fish Intervention Studies (FINS), where the Norwegian Seafood Research Fund (FHF) provided NOK 45 million in funding and various other seafood industry stakeholders also gave several million in support (24).

Det er en vanskelig og fin balansegang, å få i seg nok omega 3 fettsyrer er utrolig viktig samtidig som man må passe på å ikke få i seg for mye miljøgifter. DHA som er den omega fettsyren man først og fremst er ute etter finnes i alger og fet fisk.

1 Like

Lammekjøtt er i hvert fall den kjøttypen med mest omega 3. I Norge lever de hovedsakelig på gress osv, bare litt på våren de får litt kraftfôr.

3 Likes

Jeg hørte Merete Eggesbø, professor ved NTNU og seniorforsker på Folkehelseinstituttet (FHI) i en eller annen podcast. Hun har selv nesten stoppet helt å spise fisk.

4 Likes

Les innlegget over.

Sitata: « Miljøgifter finnes i all mat. Men fet fisk er verstingen, mener forskerne.»

«– Vi har forsøkt å si ifra lenge, men helsemyndighetene vil ikke lytte, sier overlege Anne-Lise Bjørke Monsen,»

Min hypotese er at Helsedirektoratet i for stor grad er politisert og tar hensyn til mange andre faktorer enn bare helse når de lager sine råd.

4 Likes

Mye rett, men du klarer ikke få i deg nok omega 3 fra

Men barn må jo ha omega 3?

De lærde strides, men Omega 3 fettsyrer finnes i valnøtter, linfrø, rapsolje, linfrøolje, og olivenolje.

Disse kildene som nevnes har formen ALA. Og effektivt sett er det bare 10% som vil bli omgjort til en nyttig form dvs EPA og DHA

Og nei de lærde strides ikke om at vi trenger omega 3

Men det er stor forskjell på miljøgifter du får i deg med 2-3 fiskemiddager versus 1-2 per uke, og da gjerne fra litt varierte kilder.

Ingestion of omega-3 fatty acids increases learning, memory, cognitive well-being, and blood flow in the brain.

2 Likes

Ja @RogRak får antageligvis i seg mest omega 3 av alle oss her :sweat_smile:

1 Like

Trente styrke på torsdag og var ikke helt på 100% i dag, men fikk fint å kjøre intervalltrening, så da må det være greit.

Kjørte litt roligere enn jeg har gjort før, så fikk neppe max utbytte, men tipper det ble bra for det. Kjørte 3 min intervaller og endte på 13-14 min aktiv tid. Kom meg 300 høydemeter opp. Det tok lang tid ned, for alt var såpeglatt etter plaskregn. Det regnet litt mens jeg var på vei opp, men må si at 15 grader og lett regn er perfekt temp til den type trening :joy:

2 Likes

Har lest litt angående kolesterol, og trening i forkant kan faktisk øke LDL kolesterolet ditt.

Artig at jeg hadde meg en treningsøkt rett før jeg for til legen og tok blodprøver :joy::+1: som da viste forhøyet LDL…

2 Likes

LDL rr vel det som hjelper kroppen med å frakte fett til der vi trenger det? Rett etter trening, så er vel behovet ekstra høyt?

While dietary fat does raise LDL cholesterol, there are two different kinds.

One, known as large buoyant LDL, is unrelated to heart disease, while small dense LDL cholesterol is the “true atherogenic particle.”

Carbohydrates, not fats, raise the small dense LDL cholesterolTrusted Source. Another byproduct of carbohydrates, sugar specifically, are triglycerides, which correlate better and predict heart disease, Lustig said.

1 Like

Feilslåtte råd fra departementene igjen, for se om det blir samme retrett på kostholdsrådene (tviler dessverre på det)

2 Likes

Første uke gjennomført med mitt nye treningsprogram, så får vi se om 4 økter blir den nye normalen eller om jeg karrer meg opp på 5. i tillegg har jeg syklet 33km og til og fra jobb, men det er bare bonus

Øktnr Aktivitet Fokus Dato Varighet Kommentar
1 Styrke Armer / rygg 09/08/2025
2 Løpe Teknikk / sprint 12/09/2025 35 min 11 min oppvarming (2,14 km), teknikkdrills (høye kneløft, spark bak, A-skipping, B-skipping gående), 4 × 60 m sprint (90–95 %), 2 × 120 m strides (85 %), 4 min nedjogg med noen lette drag på slutten.
3 Svømme Langkjøring 12/09/2025 27 min 1600 m kontinuerlig, fraspark ved voltvendinger ga kramper i leggene, avsluttet før 35 min på grunn av leggkramper.
4 Styrke Bein / kjerne 14/09/2025 ca. 30–32 min Uteversjon: Step-ups 3×10, Bulgarske utfall 3×8, Planke 3×30 sek, Hengende benhev/hollow hold 3×5. Ingen glute bridge eller Nordic hamstring pga. vått underlag. Avsluttet med 3–5 min rolig gange.
5 Likes

Hadde forresten en latterlig enkel og god middag i går:

Brunet 500g høyrygg i jerngryte med masse smør, tok ut kjøttet, hadde oppi 3-4dl vann og kjøttbuljong og lot det koke opp. Hadde oppi hakket 3xgulerot og 1xpurre, la kjøttet oppå og så 0,25x kål. Lot det være i gryta i ca 1,5 timer. Serverte med kokte poteter og smør.

Man skulle jo kanskje tro at det smakte litt lite, men det smakte herlig av kjøtt, med en deilig avrundet smak fra grønnsakene.

Billig og ekstremt godt 10/10.Perfekt for en litt våt og kald høstdag :sweat_smile:

7 Likes