Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Aldersjustert kreftbyrde per land

Løsning: vi må bli bedre på å smøre oss inn med solkrem :upside_down_face:

1 Like

Women with 25(OH)D concentrations of 40 ng/ml or greater had a 67 percent lower risk of cancer than women with levels of 20 ng/ml or less

reduced cancer risk becomes measurable at 40 ng/ml, with additional benefit at higher levels.

3 Likes

15km/t på mølla
Klarte 800m
Det var sykt intenst :muscle:t3:

12 vs 15 er natt og dag

Nytt forsøk på NATO i morgen. Tilbake til 12km/t

3 Likes

Jeg synes bare det er forferdelig å løpe på tredemølle. :smiley:

Det hadde jo vært litt gøy å teste hvor fort jeg kunne løpt 3000m, løp det på 12:55 på rekrutten, men med 15kg ekstra å drasse på nå, så tviler jeg på at det hadde gått like fort for å si det sånn.

2 Likes

Du må ha vært syltynn

Jepp, minnet nok mye om 10.000m løpere, kun muskler i beina, veldig lite på overkroppen. I militæret, så la jeg på meg 3kg med muskler. Det var første året jeg ikke vokste i høyden :sweat_smile:

1 Like

En stat som ofte tas frem i den forbindelse, er noe sånt som at opp mot 95% av mennesker over 30 aldri kommer til å sprinte maks igjen i livet sitt.

Det er nok overdrevet, men så tenkte jeg meg om. Jeg er 33 år, og kan ikke huske sist gang jeg sprintet 100% maks. Får jo revnet hamstringen bare av tanken i disse dager…

3 Likes

Du har rett, skal du sprinte må du ta deg tid til å trene slik at du tåler det, og nøkkelen er intensitet. Og basically er det litt annerledes en vektløfting der å løfte 90 kg hvis du maks klarer 100 kg er 90% intensitet.

Intensitet i sprint er fart. Er din høyeste fart f.eks. 25 km/t så er 90% intensitet 22,5 km/t.

I sprint kompliserer det litt at på en 60 m så er en relativ stor andel av de 60 meterne en akselerasjonsfase, slik at 90% slutt-tid ikke er det samme som 90% toppfart.

Så til poenget:

For en totalt nybegynner så er det ikke langt unna:

100% fart = 100% sannsynlighet for skade

95% =20%

90% =5%
85%=1%

80=0,1%

Og 70% =one in a million

Kanskje litt satt på spissen, men er det 20 år siden du har løpt og går all out uoppvarmet er garantert anger, men man skal ikke mye ned fra all out før stats er adskillig bedre.

6 Likes

Jeg tørr ikke selv å trene full spurt, har trent veldig mye styrke før, så er både på godt og vondt. Mye potensiell kraft til å rive i sønder ting samtidig som jeg er bedre vedlikeholdt enn snittet.
Tenker uansett at jeg begynner med jogging og gradvis tar opp farten, samtidig som jeg driver bra vedlikehold med dynamiske bevegelser og noe uttøying (mest dynamisk).
Men må nok ha inn litt mer rygghev, rumensk markløft og Nordic hamstring før jeg tar noe full spurt.

Tanken er å ta det gradvis, jobbe meg først opp en ok kondisjon på 3-5 ish km så jobbe nedover i fart og få meg noen perser på lavere distanser.
Rent egoistisk tenker jo jeg at lengre distanser fører til mer muskeltap, så det bør være enklere å kombinere en viss fysikk med mellomdistanser fremfor langdistanse.
Så nå trener jeg opp legger, føtter, hofter osv med mye trening rundt terskel, litt over på 4*4 samt litt intervall i motbakke for variasjon.

Men vil tro å kunne trene oppmot spurt selv om det ikke er 100% er veldig gunstig, samtidig som man skal respektere kreftene. Jeg tenker også at alle bør være i stand til å ha nok kondisjon til å løpe rolig uten å bli helt knust. Noe jeg ikke klarer om jeg ikke trener kondisjon, sånn blir det når man kun trener styrketrening i åresvis og blir veldig tung.

3 Likes

Et prinsipp er stigningsløp der akselerasjonsfasen får ta lengere tid - mindre skaderisiko enn maks sprint fra start

Ellers så gjelder det å bygge seg opp gradvis og trene variert og med oppvarming. Styrke kan være skadeforebyggende. Det handler også om å ikke pushe seg selv mer enn planlagt.

3 Likes

Akkurat hva jeg gjør, uten å vite at det var en «vitenskap» :sweat_smile:
Stigningsløp når man er god og varm går helt fint for min del. Kan ikke huske skader pga det. Håper å kunne holde på med det omtrent til jeg logger ut for siste gang

2 Likes

– Jeg tror ikke jeg tuller hvis jeg sier at jeg har blitt spurt sikkert 100 ganger i min karriere om jeg har trengt rullestol etter jeg har løpt, for jeg blir så sliten og ville egentlig bare ligge nede og komme meg, men tydeligvis er de ikke vant med at utøvere trenger å hente seg inn. Men det er bare å svare nei, sier hun.

Snakk om å gi 100%! :smiley:

1 Like

:man_shrugging:

1 Like

Jeg tipper at synet og anbefalingene rundt ultraprosessert mat og fett vil sakte men sikkert vris over til det fornuftige, men at dette tar tid sånn at ingen trenger å innrømme at de har tatt feil. Litt på samme måten som helsemyndighetene ikke har forståelse for at folk opplever at de noen gang har anbefalt å spise frokost og mange og små måltid.

4 Likes

Har de anbefalt dette?

Og hva anbefaler de nå?

Det vet jeg ikke, jeg har aldri lest kostholdsrådene sett bort fra det siste året. Omtrent hver eneste artikkel jeg har lest av ernæringsfysiologer blir dette nevnt, vektklubben nevner det hele tiden, alle jeg har diskutert kosthold med har dette som utgangspunkt og sagt at de har “lært” det motsatte. Men hvordan de har fått den ideen fra og hvorvidt det har blitt uttrykt sort på hvitt vet jeg ikke.

Kommentaren min var basert på en debatten fra NRK hvor kosthold ble diskutert. Der var den eneste som mente at myndighetene ikke anbefalte små og hyppige måltider, fra myndighetene, og de andre syntes det var rart han nektet for det.

1 Like

Kostholdsrådene og kampen for frokost som dagens viktigste måltid har vel sitt utspring i matpyramiden.

Matpyramiden som er/var utsatt for heftig lobbyvirksomhet fra dagligvarebransjen. Frokost ble vel også pushet av samme bransje som en markedsføringsgreie. Mye som man har tatt for gitt av ernæringsråd har blitt påvirket av matvaregigantene fremfor ernæringseksperter.

Idag legger jo klimalobbyen føringen for kostholdsrådene våre. Spesielt hele opplegget.

5 Likes

Frokost er muligens dagens viktigste måltid.

Men det er en grov misforståelse eller villedning at frokost må inntas tidlig på dag. Jeg spiser ikke frokost før 11-12 :wink::nerd_face:

4 Likes

Touché :sunglasses:

På engelsk, så heter jo frokost “Breakfast” eller “bryt fasten”, så det er jo dagens første måltid. Jeg har en samboer som ofte føler seg dårlig hvis hun spiser frokost rett etter å ha stått opp. Jeg har det motsatt, jeg bør ha i meg mat innen rundt 1-2 timer etter å ha våknet.