Svarer på denne, selv om svaret er vel så mye et malapropos som et apropos til det du sier.
Helt enig. Optimalisering er jo per definisjon ekstremt, og ikke noe folk flest bør tilstrebe. Det smerter meg hver gang toppidrettsutøvere omtales som idealer og sunne forbilder, da det er stor avstand mellom toppidrett og sunnhet. Snarer tvert i mot, tror jeg at det å ikke ha det bra med seg selv, ofte er nøkkelen for å både ønske og klare å oppnå ting de fleste andre ikke får til. Jeg ser egentlig i mange tilfeller på ekstrem utholdenhetsidrett som sosialt akseptert selvskading, og at " høyt konkurranseinstikt" i mange tilfeller egentlig kan oversettes til enorme mindreverdighetskompleks. Tror knapt nok jeg har hørt om en ultra-maratoner som ikke har store issues hvor trening er det nye dopet, og etter å ha vært i kontakt med en del hundre klienter som personlig trener, merker man fort hvilket mørke som skaper prestasjonen hos mennesker som folk flest ser opp til.
For meg ligger mye av interessen min for trening og helse i hvordan jeg kan bruke kunnskap til å oppnå ønsket effekt. Å få noen til å gå ned i vekt eller bli sterke, er for meg et for “enkelt” mål, men om man der i mot kan gå ned i vekt uten å tenke kalorier eller bli sterke ved halvparten av innsatsen andre har, da snakker vi. Det første krever bare innsats, det andre presisjon og kunnskap. Dette betyr ikke at jeg anbefaler folk å være ekstreme på noen som helst måte, men det interessante ligger i å være litt mer ekstrem, da dette fjerner mye av “støyen” en normal tilnærming tilfører. Jeg har en veldig hypotesegenerende tilnærming til livet hvor jeg konstant analyser og tester ting, rett og slett for at jeg elsker kunnskap og å utvikle prinsipper og systemer, ikke pugge løshengende fakta.
Dette handler nok bare om min personlighet og mindreverdighetskomplekser (på godt og vondt). For min del finnes det ingenting interessant ved å være middelmådig og ikke forsøke å oppsøke perfeksjonisme, da perfeksjonisme definerer “rammene” for hva som er mulig å oppnå, mens middelmådighet gjør at man opererer med et svært snevert mulighetsrom innenfor rammen. Etter rammene er satt, må gjerne andre eller meg selv gjøre noe som er milevis unna det optimale, men da vel vitende om hva som er mulig å oppnå. Paradoksalt nok elsker jeg det ansvaret og friheten kunnskap gir. Kunnskap er forpliktende og man kan ikke ulære det man har lært, på godt og vondt. Der andre blir rammet av uflaks, sykdom, skader og tilfeldigheter, ser jeg bare en rekke enkeltfaktorer som personen i stor grad rår over selv, som akkumuleres til at uflaksen egentlig er et ganske sannsynlig utfall. Jeg er glad for at folk flest ikke tenker sånn, men den gjengse tilnærmingen driver ikke verden fremover og er veldig lite interessant (i mine øyne).
Mitt nåværende prosjekt er å se hvor mye jeg klarer å redusere halvmaraton-tiden min med på 7 uker, egentlig bare for at jeg har en mistanke om at det de fleste holder på med, selv de som trener mer enn meg og har lang erfaring, er lite optimal. Det er godt mulig jeg tar feil, men det finner jeg ikke ut uten å prøve.