Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

En ting som ikke fanges opp i tabellen er underlag og høyde-variasjon, jeg løper ganske mye fortere på bane enn i skogen. Og fortere på tørr bane enn våt bane osv

1 Like

Det er nok tall fra bane. Selv løp jeg langs flystripe. Først 1,5 km en vei og så tilbake. :sweat_smile:

1 Like

Jeg har ikke akkurat løpt mye enda, men merker forbedring allerede, spesielt merker jeg det på at jeg ikke blir like satt ut av en løpeøkt. Siste uke var høyere en normalt i antall km mest pga mitt rullende skjema som gjør at visse uker får to økter med henholdsvis løping, svømming og styrke med 4 økter per uke totalt.

Jeg har aldri holdt på med løping som aktivitet før så det tar nok litt tid å bygge opp, men jeg ser helt klart at det gir noe unikt mot andre treningsformer der man i større grad må presse på, mens på løpebanen føler jeg at det mer handler om å holde litt tilbake

4 Likes

Gjennomførte et ministyrkeprogram i stua i går:

• 2x10 strake markløft (2x15kg manualer, har ikke tyngre)
  • 2x10 frontbøy (?) (2x15kg manualer, har ikke tyngre)
  • 10 arnoldpress med 2x10kg manualer
  • 10 enhånds roing med 15kg manual i sofa
  • Endel tåhev i trapp
  • Noen minutter med ett bein på balansepute
  • Pushups

Merker jeg er passe støl bakpå lårene, litt i rumpa og godt mellom skulderbladene. Ikke verre enn at jeg burde være klar til å trene på onsdag eller torsdag.

@RogRak noen øvelser du hadde lagt til? Har ikke benk e.l., bare manualer som kan justeres fra 2,5-15kg

2 Likes

Reverse lunge.

Mindre belastning på knær en vanlig utfall.

Pullups :muscle:

2 Likes

Pullups (eller en annen vertikal ryggøvelse) som allerede er nevnt, og kanskje startet med en “dead bug”-variant.

2 Likes

Planke og situps er noe jeg bruker.
Når det gjelder situps/mage så ligger jeg på rygg og først bare ruller hode/skuldre opp så jeg får tatt øvre del av magemusklene og så ligger flatt og hever strake føtter så jeg får tatt nedre del.

1 Like

Bulgarsk utfall. Perfekt med dine manualer. Tar HELE beinet i en øvelse.

1 Like

Tenkte på det selv, må bare få kjøpt meg litt mer utstyr da, så XXL hadde en pullupbar til 400kr, så er greit det. Er dog ikke sterk nok til å ta pullups i dag, så blir vel mer bare å henge der først, så senke meg ned og etterhvert begynne å ta en faktisk pullup.

Kjente ikke til The Dead Bug Exercise: Techniques, Benefits, Variations, men virket som veldig lett å tilføye til treningsprogrammet.

Ikke dumt

På toppen av frontbøy og strake markeløft? :thinking: Jeg kunne jo forsåvidt bare tatt alle tre, men bare f.eks. 12 rep, så blir det ca samme belastning som nå, men litt andre muskelgrupper. Fordelen med Bulgarsk utfall er vel at øvelsen er tyngre enn de jeg tar i dag, så jeg vil ikke ha makset ut vektene der.

Noe sånt som dette da

• 8-12 strake markløft
  • 8-12 frontbøy
  • 8-12 enhånds roing
  • 8-12 Bulgarsk utfall
  • 8-12 arnoldpress
  • Tåhev
  • Ett bein på balansepute
  • Pushups
  • Pullups
  • Situps (øvre mage)
  • Situps (nedre mage)

Et tips på å bli sterkere i pullups er å bruke strikker, kjøp feks en tynn, medium og en tykk en. Begynn med tykk og beveg deg nedover. Kan du også bruke på pushups!

2 Likes

Jeg har delt opp i to økter, kanske noe å tenke på? Ellers blir det en ganske tung økt, spesielt om du tar 2-3 sett

Og belte med vekter på

1 Like

Fra chatgpt: Situps delt i “øvre” og “nedre” mage er litt gammeldags. Core-trening som plankevarianter, antirotasjon (pallof press), ab-wheel eller hanging leg raises kan være mer funksjonelt og skånsomt for ryggen.

:grinning_face_with_smiling_eyes:

2 Likes

Med så mange øvelser, så kommer jeg til å ta ett sett til å starte med tenker jeg.

Ja, det så jo ut som en lett øvelse! :joy:

Tenkte å bare starte med å henge evt senke meg ned til jeg blir sterk nok til å ta en pullup. Tenker det er lurt å trene seg opp til å være vant til å henge hele kroppsvekten etter henda. :stuck_out_tongue:

2 Likes

He he, jeg er vel litt gammeldags. Men personlig føler jeg det er en veldig skånsom måte å trene mage på. Gjør bevegelser rolig. Og så krever det ikke noe utstyr. Jeg har i utgangspunktet ikke noe å henge i så hanging leg rises er ikke så aktuelt.
Planke kjører jeg i tillegg og det er mange varianter man kan gjøre av den ja.

1 Like

Start med australske pull ups, viktigere å få repetisjoner. Og tenke nivåer.

2 Likes

Hanging knee raises er en lettere variant

1 Like

En bra begynnelse! Du kan også starte oppe og holde deg der så lenge du klarer før du senker deg rolig ned😊

2 Likes