Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Joa men det er for viderekommende😉

Jeg tar tre vanlige og så 5 sånne nedsenkninger, tre sett. Så tenker jeg at jeg gradvis får til flere vanlige pull ups og bytter ut de nedsenkningene etterhvert

2 Likes

…og husk mobilitetsøvelser(oppvarming) før trening så presterer man så mye mer og best av alt man reduserer skader betydeligt!

3 Likes

Dead hang er en super øvelse. Spesielt for oss som har hatt litt ryggproblemer.

Dekompresjon av ryggraden, styrke i underarmer osv.

Varier med «passiv» og «aktiv»
Ved Aktiv Dead hang trekker du skulderplatene nedover. Så du trekkes opp noen cm.

https://m.youtube.com/shorts/fq9gDvNZQ2c

3 Likes

Jeg lider meg fortsatt gjennom “16 ukers helvete” på TV, uten at jeg helt skjønner hvorfor jeg gidder. Deltagerne skulle bare visst at ubehaget og påkjenningen er vel så stor for seerne som det er for dem :sweat_smile: Neida, det er vel intet nytt under solen og jeg kan vel strengt tatt ikke forvente at de medvirkende endrer filosofi. Jeg må likevel påpeke at jeg synes at tilnærmingen er HELT idiotisk og at Martin Johnsrud Sundby har et kunnskapsnivå om styrketrening som er på nivå med en random mosjonist som tenker at all bevegelse er bra og at jo mer trening, dess bedre. Riktignok sier han at han fokuserer på utholdende styrketrening, men det har han jo omtrent gjort hvert år, om man ser antallet repetisjoner de utfører, og det forsvarer uansett ikke teknikken eller tankegangen hans.

Ting jeg synes er håpløst til nå, og da har vi enda ikke sett noe til kostholdsplanene:

• Kolesteroletnivået er førende for hva de mener om helsa til deltagerne. Hadde man hatt et mer nyansert syn på kolesterol, hadde det endret hele tilnærmingen til kostholdsendringene de anbefales. I det ene øyeblikket sier den klinisk ernæringsfysiologen at å spise en pakke kjøttdeig ikke gjør deg mett, mens hun senere snakker om hvordan fettinntak påvirker sulten positivt. Man kan mene hva man vil om å spise masse kjøtt, men å påstå at man ikke blir mett av å innta mye fettrike proteinkilder, er simpelthen bare feil, selv basert på kunnskapsgrunnlaget deres.

• Igjen får personer som skal ned i vekt beskjed om å drikke smoothies, som et verktøy for å få i seg nok frukt og grønt. Ikke bare endrer det opptaket av det de skal ha i seg, men å drikke kalorier er tidenes triks om man ønsker å gå opp i vekt, da det metter mye mindre og man ikke spiser/tygger og derfor unngår å sette i gang alle mekanismene det starter.

• Øvelsesutvalget til Sundby, hvor de først sliter seg ut noe helt grønnjævlig med tung kardio, for så å starte med store baseøvelser. Og, markløft er jo selvfølgelig sist. Ikke bare har man den mest teknisk øvelsen på et tidspunkt hvor man er mest fysisk- og mentalt sliten, men man skal selvfølgelig ha høyreps også, uten fokus på teknikk.

• Sundby snakker om hvordan det ikke er vits å overbelaste hjerte med brutal trening, da det er en muskel som må bygges opp på samme måte som andre muskler. For en gang skyld syntes jeg han utviste en viss form for forståelse av trening og belastning, men dette forsvant fort da deltagerne i neste moment utfører en kondisjonsøkt som er mye mer intens og utmattende enn noe jeg har på kondisjonstreningen min.

• Teknikk, som vanlig. De har helt forferdelig teknikk på øvelsene, som jo er helt logisk ettersom Sundby er coachen og selv har relativt dårlig teknikk, men blir reddet av at han er lett, gjennomtrent og ikke har helseutfordringene til deltagerne. Bare se på planken de utfører. Det tar 2 sekunder å korrigere å det verste av teknikken, sånn at de i det minste kjenner det i magen, ikke korsryggen. Vil tippe at minst en eller to av deltagerne får problemer med korsryggen snart.

5 Likes

Har en kompis som sliter med vekta, han var med på et opplegg hvor de hadde et fast matopplegg, turer, osv. Det hjalp han skikkelig, men jeg tror oppholdet var på type 2-3 mnd, han hadde trengt 12 mnd. Du hadde sikkert ikke likt treningen/maten der heller, men han gikk betraktelig ned i vekt og opp i form. Greia er vel at de som sliter mest har helt elendige vaner til å starte med, så hva som helst funker.

Når programmet heter “16 ukers helvete”, så er det vel programfestet at de skal gjennomføre utmattende trening.

… på en måte, så kan jeg nesten forstå hvorfor de kjører på med noen syke treningsøkter, for alt annet vil jo da oppleves som ganske moderat i etterkant. Samtidig, det er nok først og fremst konseptet - å vise folk gå gjennom et helvete. Konseptet er jo ikke å få folk til å gå ned i vekt på en god måte. “16 ukers passe tung slanketrening” hadde nok ikke trukket like mange seere? :see_no_evil:

1 Like

To sjeler - en tanke :joy:

Tenkte NØYAKTIG det samme som deg angående punktene over.

Og jeg er vel det som best kan beskrives som middles interessert i trening og kosthold med mye overfladisk kunnskap om nevnte tema.

2 Likes

Uten at jeg har sett programmet er det synd (generelt) at mange ser på helse, trening og kosthold som noe man skal lide seg gjennom, isteden for noe som gir egenverdi og med masse positive side effects som du får med på kjøpet

6 Likes

Det er ingen tvil om at det funker, men til hvilken kostnad og hva sitter man igjen med? Det ligger i slankingens natur at det er mange ulike veier til Rom, hvor hvor vellykket den måten man velger å benytte seg av er, bør vurderes ut fra hvor lenge man klarer å opprettholde den, hvor mye innsats og oppofrelser krever det av deg og hvilken helse sitter man igjen med (ikke bare vekta).
Personer som sliter med vekta er ofte ekstreme i den ene enden, og ingenting er lettere for dem enn å være tilsvarende ekstrem i andre enden. Kryptoniten deres er måtehold, balanse og at de har en tilbøyelighet til å være ekstrem, som dessverre også er det motsatte av oppskriften på varige livsstilsendringer. Jeg sier ikke dette nødvendigvis gjelder for kompisen din, men for mange blir det som å bytte ut en avhengighet/ekstrem med en annen. Om man ser på de som har vært med på 16-ukers tidligere, vil jeg si at det er fåtallet som klarer å holde formen, og de som gjør det er ofte ekstreme, tvangspregede og trener mer enn meg. Samtidig vil jeg si at de har en tilnærming til trening og kosthold som nesten gjør de mer disponerte for autoimmune sykdommer etter deltagelsen enn før, da treningsmengden kan gi netto negativ effekt på det området.

Vi hadde et lignende prosjekt på treningsstudioet jeg jobbet på som jeg nektet å være ansvarlig for da jeg sa jeg syntes det er ekstremt og idiotisk. Jeg tjente likevel mye penger på dette prosjektet (selv om det var en annen som gjennomførte det), ettersom jeg ble engasjert for å kontaktet deltagerne igjen ett år senere, da flesteparten hadde sagt opp medlemskapet og sluttet å trene. Da veide de mer enn da de startet dette 12-ukers kurset og hatet trening, nettopp på grunn av at de lærte ingenting annet enn at man skulle lide for å få resultat. Mat var ikke mat lengre, det var makroer og enkeltstående matvarer som skulle passe inn i et idiotisk kaloribudsjett, som var alt annet enn tilpasset den enkelt. Det som fikk de til å få en varig endring og å like styrketrening, var en helt motsatt tilnærming, uten slit og tvang.

Det er et godt poeng. Når tilnærmingen min er at man skal ha en fornuftig tilnærming med fokus på å begrene totaltbelastning, sier det seg selv at jeg er uenig med gjennomføringen.

Jeg mener at veien til varig suksess er kunnskap, balanse, måtehold, selvinnsikt og å kunne gjøre ting på en måte som står i stil med egne preferanser og ønsker, og når man har en fremgang som kun er drevet av innsats og å være ekstrem, er det begrenset hvilke verktøy man sitter igjen med når kameraene slås av. Derfor synes jeg det er dumt at f.eks. Chris Medina får beskjed om å legge om kostholdet sitt helt, da det virker helt tydelig at han vil trives på et mer keto-, periodisk faste-basert kosthold, og de egentlig bare kunne bedt han kutte på karbohydratinntaket og strukturere måltidene sine litt bedre. Det er ekstremt mange som er gode kandidater for få og store kjøttbaserte måltider, som hater frokost og elsker smaken av fett. Disse blir “tvunget” til å spise 3-4 måltider pluss mellommåltider, redusere fett og øke karbohydrater.

3 Likes

Jeg må si at du har slått et godt slag i denne tråden for å trene lite, men på en god måte @RogRak. Tankene dine har i hvert fall inspirert meg til å ta et tak. Hvorfor skal jeg ikke klare å gjennomføre minst en styrketreningsøkt på 30 min i uka. Det finnes ingen unnskyldning. Som du har påpekt, det skal lite til å få enorm framgang! Tidligere, så har det nok sprukket litt fordi jeg har vært låst til tankegangen om at jeg må kjøre trening tre ganger i uka på en time for å få effekt. Nå kjører jeg færre sett, men tyngre. Trener styrke minst en gang i uka, to hvis kroppen kjennes god ut.

Minuset er at sirkeltreningen på jobben kjennes litt bortkasta ut. Altfor mange reps, for lav kvalitet.

Sånn litt på siden, men må si at jeg ikke kan fordra noen av beintreningsapparatene på treningssenteret. Jeg føler at jeg får mye mer igjen for å bruke manualer/stang.

4 Likes

Og når lysten på å trene først har komt og man føler det gir en liten “boost” i hverdagen, er ikke veien lang fra å trene 1 gang i uken til 2 ganger i uken :+1::+1:

2 Likes

@RogRak

Muligens du har noe innspill her.

Har over en liten periode nå slitt med smerter i hofte/lysk ved utoverrotasjon av lår. Den kan være ganske intens til tider.

Hvis jeg står rett opp og ned og løfter foten kjenner jeg ingenting, men hvis jeg løfter foten opp, og vrir lår utover kommer den en ganske intens smerte fra lysk og bak til setemuskulatur.

Også hvis jeg legger med ned, trekker bena sammen og har fotsålene i bakken, som om man skal til å ta situp, for så å sleppe ene kneet ned og ut til siden, så kommer også smerten, Men når den først har komt i posisjon forsvinner smerten ganske fort.

Kan kjøre knebøy, utfall osv uten noen smerter. Men med engang det er snakk om noe rotasjoner i hofte/lysk kommer smertene.

Må vel en tur til fysio elller lignende, men artig å hørt om du har noen tanker.

1 Like

Det slår meg at mye det jeg reagerer på ved f eks 16-ukers osv er mer hvordan det fremstilles. Hadde Sundby vært bevisst sin rolle (motivator, ikke ekspert) og sitt kunnskapsnivå, hadde det vært noe helt annet. Men han er så selvsikker og bastant i det han gjør, og deltagerne sluker det rått. “Han har jo vært toppidrettsutøver, så han er treningsekspert”. Nei, han kan utføre trening, ikke trene andre.

Jeg tror det er mange som blir litt lurt av at apparater skal være så mye enklere enn frivekter, mens det i realiteten går an å gjøre de samme feilen der som med frivekter, i tillegg til at du må tilpasse deg løftebanen og støtten som apparatet bestemmer for deg. Jeg vil likevel anbefale deg å være tålmodig å prøve å knekke koden på ett av apparatene (beinpress eller den du tok bilde av tidligere en gang, om jeg ikke husker feil(?)) . Det er luksus å ha noe som er såpass “strømlinjeformet” at det eneste du trenger er å ta på litt mer vekt hver treningssøkt, med minst mulig rigging og styring.

2 Likes

Det blir jo selvfølgelig på syltynt grunnlag, men kan det være gracilis-muskelen du kjenner? Det kan selvfølgelig bare være hofteleddsbøyere også. Er det bare på den ene siden, og er i så fall denne siden litt rotert når du står rett opp og ned (enten foten går utover/innover og/eller at du konstant har en liten knekk i hofta? Om hofta er ute av posisjon vil du kunne ende opp med å få en overaktiv adduktor, da den må jobbe overtid for å stabilisere, samtidig som du bruker den (kompensere for quadriceps) til å rette ut foten. Da blir den en blanding av kort eller strukket og svak, og rumpa (abduksjonsdelen) som antagonist blir satt i en posisjon der du ikke klarer å aktivere den og la den kontrollere bevegelsen. Om det er hofteleddsbøyeren er det nok at en anterior tilt gjør at den er i en strukket posisjon hele tiden, som gjør det vanskelig å kontrollere bevegelser med den.

Avtar smerten om du har fokus på å rotere bekkenet opp mot ansiktet i forkant (tenk at du skal vri en beltespenne slik at mest mulig av den blir synlig (det skal kjennes helt nederst i magen)) og skyve hofta frem (stramme rumpa lett uten å miste “beltespenna”) på siden det gjelder? Det skal være mulig å rotere beltespenna så mye opp at om du står med ryggen mot en vegg, skal du være i stand til å få hele korsryggen i kontakt med veggen.

Uavhengig hva problemet skyldes, er nok løsningen å klare å stabilisere hofta bedre (korrigere rotasjoner og bekkentilt) under alle øvelser, for så å trene omkringliggende muskler uten å miste denne posisjonen, samtidig som du har fokus på å ha et pustemønster som aktiverer diafragma.

1 Like

Hvorfor ikke bare frivekter/stang? :see_no_evil:

Jeg tenker at jeg har bruk for all den støttemuskulaturen som også aktiveres når jeg gjør øvelser hvor jeg må støtte selv. Så kan jeg heller være litt bevisst på at jeg f.eks. skal klare 8 rep og øke hvis jeg klarer 12 rep, så jeg ikke kommer i en situasjon hvor jeg ender opp med å kompensere for mye.

Målet mitt med styrketreningen er jo ikke å bli grisesterk, men å ha nok muskler til fjellturer og skiturer. Jeg er relativt nærme når det kommer til fjellturer, etter 2 mil, så merker jeg det bare litt. På ski så må jeg få styrket kjerne/armer/skuldre/legger/balanse.

1 Like

Jeg er egentlig helt enig med tankegangen din. Det er ingen grunn til å unngå kun frivekter. Jeg synes bare det er fint å ha en kombinasjon hvor man f.eks har større øvelser i starten av økta, som de du nevnte, for så å ta en litt mer isolerende øvelse senere. De isolerende øvelsene har ofte mye mindre “kraftlekkasjer” siden du har mer stabilitet, som gir deg en anledning til å “treffe mer presist”. Med min tankegang, hvor jeg ønsker å begrense belastning, samtidig som jeg opprettholder “presisjonen”, vil isolasjonsøvelser koste mindre av meg, gi meg anledning til å veldig målrettet treffe en muskel, uten at jeg går glipp av noe fra treningsprogrammet sett under ett (gitt at man starter med øvelser som utfordrer støttemuskulatur i større grad). Det skal også nevnes at jeg utfører alle øvelser som om det er frivektsøvelser, med samme fokus på teknikk, justering av bekken, aktivering av mage, biomekanikk osv. Om man har god teknikk under utførelse vil muskler fra apparat ha samme verdi som muskler fra frivekter, selv om du selvfølgelig vil utfordre færre muskler.

3 Likes

Tror ikke det er helt det samme men jeg hadde litt vondt/øm lysk (fra mye stillesitting på kontorstol før jeg begynte å trene tror jeg) som nå er bedre etter glute bridge. Det er ganske enkelt å ta en sånn rask serie når man våkner. På styrketrening prøver jeg meg på enbeinsvariant siden vanlig er ganske lett.

Problemet er ikke mangel på trening :joy:

Men kan fort være en skjev belastning over tid.

Trener selvforsvar 3-4 ganger i uken i tillegg til styrketrening.

Har vel akkurat nesten blitt kvitt en rupturskade i skulder etter nærmere 1år… Så det var vel på tide å få en ny en nå da :see_no_evil:

3 Likes

Hvilken sjanger innen selvforsvar utøver du?

Har holdt på med KFM/Keysi/DefenceLab i nærmere 20 år.

Ikke noe særlig utbredt i Norge. Var en gjeng i begynnelsen når det kom til Norge. Men forsvant en god del når det ble brudd mellom grunnleggerene Andy Norman og Justo for en del år siden.

En eldre video med Andy Norman, dette er mer mot MMA biten dem hadde.

Ligger en del videoer på nett. Men ikke så mangen som faktisk viser så godt selve konseptet og eksplosiviteten/funksjonaliteten.

En del kan se rart ut, spesielt med tanke på bruken av albuene og posisjonen av hendene til tider. Men konteksten er flere motstandere, alltid.

Ingen tvil om at man kan slå mer effektivt og hardere hvis man f.eks kjører ren boksestil. Men det fungerer dårlig når man har 3-4 motstandere i et trangt miljø.

Er veldig fokus å beskytte knockout punktene, som tinningen, nakke, trynet osv. Man blir til tider mer eksponert på kropp, men i kontekst av flere motstandere, vil jeg heller ha et forsøk på slag i kropp en et slag i hodet.

Men ser man på overvåkingsvideoer ser man ofte “headhunting”. Det er ofte slag mot hodet som er dominerende, da folk instinktivt går etter dette.

Har vært på en del seminarer, og det er ikke få ganger skeptikere blir overrasket hvor brutalt effektivt albuene virker :joy:

Men man er avhengig av gode bodymechanics. Det er et must!

3 Likes