Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Det første jeg lærte med pulsklokke er at jeg har løpt for fort hele livet. De fleste øktene skal gå i roooolig tempo, så kan man heller dra på skikkelig 1 (max 2) økter i uka

3 Likes

Det kommer jo an på hvor godt trent jeg er før skisesongen. Helt utrent så tar det i mage og skuldre. Når jeg tenker meg om, det kommer litt an på løypen. Er det mye opp og ned, bortover, eller lange slake bakker? Jeg har veldig mye forskjellige løyper å velge mellom.

Når det kommer til skøyting, så må jeg først lære meg det. Hadde trent meg godt opp før denne vinteren, men ble syk. Mye av de fineste løypene her er også svært tunge å skøyte før slutten av februar.

Det verste er egentlig balansen, merker at jeg er ekstremt dårlig på å stå på venstre ski og gli. Har funnet meg en god øvelse til å bli bedre på det, men har jo mest bare svømt i noen uker nå. Lysten på tung trening i 30+ er ikke så høy. :see_no_evil:

1 Like

Balansepute på 1 fot hver gang jeg pusser tenna :joy:

1 Like

Gjør du det? For å bli bedre på skøyting? :stuck_out_tongue:

Ja, det er sporten jeg liker best. Føler det er vanskelig å finne en sommeraktivitet som er like balansekrevende i ankler.

1 Like

Ikke rart du anbefalte skøyting framfor klassisk! :smiley:

Jeg har tre barn, hun eldste kan skøyte, men har sluttet på skitrening fordi nivået i hennes aldersgruppe ble for høyt. Hun er ikke så glad i å pushe seg. Hun er veldig mye bedre enn meg teknisk og klarer fint å skøyte oppover hvor jeg må ty til fiskebein. Han mellomste er på ca samme nivå som meg og kan skøyte litt, men sliter seg helt ut med det. Mye armer og bein for å si det sånn. Også har jeg hun minste som skal begynne på skitrening til høsten. Satser på at alle blir gode på skøyting, så da må jeg kunne skøyte selv for å kunne holde følge.

Er det noe tilsvarende denne du bruker?
https://www.jula.no/catalog/fritid/trening/treningsutstyr/andre-treningsredskap/balansepute-021200/

Har du noen forslag til andre øvelser eller ting jeg kan gjøre som forberedelse på vinterens forsøk på å knekke skøytekoden?

Jeg er jo der at jeg er relativt habil på klassisk, klarer ca 10km/t eller rundt 7-8km/t på litt lengre turer. Det går mye saktere på skøyteski, så det er ekstremt lite motiverende. :see_no_evil:

1 Like

Jeg tror de fleste vil være tjent med å skyve hofta lenger fremover. Da blir teknikken automatisk bedre og mindre energi går tapt til andre ting enn fremdrift.

Puta ligner veldig. Jeg har den øverst til venstre i linken under. Sikkert like bra….

P.S
Jeg synes valg av ski har mye mer å si i skøyting enn klassisk. Hvis man får feil spenn er det helt håpløst å gå. Små forskjeller i ski er som natt og dag i skiløypa, i alle fall for meg.
Jeg har funnet et merke som passer meg og har gitt opp alt annet. Kanskje du kan teste forskjellige ski i den lokale klubben?

2 Likes

Jeg kjøpte ski og støvler fra xxl til 2500. Støvlene var verdt 3000 skiene minus 500. Kjøpte meg et nytt par ski til 5000 kr, de var gode :joy:

EDIT da var balansepute bestillt. Det hadde vært gøy å få til skøytingen. Drar jo selv på skitrening når barna er det, så perfekt å stavre meg rundt på skøyteski mens de driver på. Så slipper jeg å bli frustrert over at jeg må ta meg pause etter 500m :see_no_evil:

2 Likes

Prøver heller den her, mye artigere og veldig utfordrende!

1 Like

Eller man kan ta den helt ut og gjøre som Jessie Diggins :sweat_smile:

https://www.instagram.com/p/DKkKMt7gcmi/

1 Like

På skitreningen her, så spiller de mye fotball på skøyteski :joy:

Jeg har også begynt med litt lett styrketrening på hviledagene, tester knebøy, planke og armhevinger

2 Likes

Det fungerer best med en treningspartner. Ville økt karbo inntaket og redusert eller kuttet helt kardio for best effekt.

Etter to uker med 10km kan du tenke deg å gå rett på 12, eller må du innom 11 først?

Iflg forskningen, så øker skaderisikoen med 50% ved å hoppe rett til 12 fra 10 i stedet for å få via 11. Nå er skaderisikoen veldig lav, så det går nok bra mesteparten av tiden.

1 Like

Treningsprogrammene:

Sammendrag

Her er 7 av de siste ukene mine med trening, for de som er interesserte. Jeg byttet treningsstudio og tok derfor ikke med tidligere økter da vektene ikke kan sammenlignes på en del øvelser. Justerte vektene på det nye senteret slik at jeg oppnådde samme grad av utmattelse der, så ingen av settene mine er “lette”. I denne perioden har jeg også gått ned 2-3kg i vekt, samtidig som jeg har gått opp i muskelmasse. Har dessverre ikke tilgang til noe som kan måle dette lengre, men vil tippe at jeg har gått opp rett i overkant av en kilo i muskelmasse.
*Skrev først i underkant av en kilo for å ikke ta for mye i, men blir ikke overrasket om 1,5-2kg er mer presist.

Tankegang:

Sammendrag

Som dere ser er det litt utskiftning av øvelser, av flere grunner. Selv om jeg mener man skal ha fremgang på hver eneste øvelse, omtrent hver økt, ser det ikke så strømlinjeformet ut som det kanskje høres ut; man må gjøre endringer i ulik grad for å fortsette fremgangen på enkelte øvelser/muskelgrupper. Dette kan være å endre rep-range, type sett (vanlig, cluster set eller myo-reps), øvelse, hvor lang tid man bruker på løfte-/senkefasen per repetisjon.

En rekke øvelser endres også i natur i takt med at vektene økes. Beinpress vil for eksempel være en øvelse hvor man på lavere vekter vil kunne isolere beina ganske greit uten at resten av kroppen blir så påvirket, mens den nå, på over 2 ganger egen kroppsvekt, omtrent føles som en fullkroppsøvelse a al knebøy/markløft hvor å opprettholde holdningen under utførelsen er hovedproblemet, og hvor beinstyrken er den minste utfordringen. Sumo-press (en stående en-arms skulderpress hvor man ikke bruker beina for å skape momentum), er også eksempel på en øvelser hvor vekten plutselig bare blir for tung å håndtere. Jeg byttet denne derfor ut med et skulderpress-apparat, hvor jeg mest sannsynlig kan øke jevnt til jeg har makset vektmagasinet. Utfordringen da er at bevegelsen blir så isolert at det omtrent føltes ut som en triceps-spesifikk øvelse, som da gjorde at jeg ikke så noe vits i å ta dips etterpå, og må følgende gjøre noen endringer her også.

På enkelte treningsdager har jeg en del flere repetisjoner enn andre. Dette skyldes hovedsakelig at jeg har noen “rehab-øvelser” (på bein-dagen), hvor jeg forsøker å korrigere noen ubalanser jeg har pådratt meg over tid og etter skader. Disse driver totalt repetisjonsantallet opp en del, men er ikke nødvendige for andre som ikke har disse svakhetene.

Ulike alternativ for å utføre chins-sett (eller hvilken som helst annen øvelse):

Sammendrag

Chins er en øvelse hvor jeg fortsetter å øke vektene hver økt så lenge det lar seg gjøre. Dette gjør nødvendigvis at antallet repetisjoner jeg klarer går ned. Dette kan løses med at jeg settet naturlig går fra å være vanlig ( f eks 7 repetisjoner), til et cluster set hvor man har flere sett med utilstrekkelig pause mellom, som gjør at man klarer å opprettholde total antall repetisjoner samtidig som man øker vektene ( f eks. 2 repetisjoner, 40 sek pause, 2 repetisjoner,1 min pause, osv). En annen løsning som jeg absolutt anbefaler hvor man også bruker utmattelse og utilstrekkelige pauser instrumentelt, er Myo-reps. Sett i sammenheng med utførelse av chins kan ulike, fullgode alternativene være:

Standard sett: 15kgx 7 repetisjoner
Cluster set: 30kgx 2+2+2+2 med 1min pause mellom hver 2’er
Myo-reps: Kroppsvekt x 15 repetisjoner +3+3+3, hvor man har 15-30 sek pause før hver 3’er. Om det er 3,2,4 repetisjoner på “småsettene” etter hovedsettet er ikke nøye, men 1/5 av antall repetisjoner på første settet er en grei tommelfingerregel. Poenget er at man skal balansere utmattelsen sånn at man ikke blir for sliten til å løfte mer, samtidig som alle repetisjonene skal være tunge.

Kort sagt; har du peiling på hva du holder på med, kan du alltid tilpasse på en måte som gjør at du får godt utbytte av det du gjør.

3 Likes

Hvilken treningsplit kjører du? Full body?

Liten kommentar på myo-rep. Eller generelt på definisjonen å balansere utmattelse.

Jeg kjørte Børge sitt treningsopplegg for noen år siden, i den forstand at han selv justerte mitt opplegg, på både øvelser og mat i en 3 mnd periode.

Jeg fikk beskjed å kjøre til 1 rep i reserve før man tok pause. Etter x antall sekunder gjorde man sine myo rep. Når man ikke klarte sitt definerte myo rep sett, var man ferdig.

F.eks 15+4+4+3 ferdig.

Samme prinsipp ble kjørt på tunge baseøvelser.

F.eks Begynte på 80x5, så økte man med f.eks 5% per sett til man nådde 1 rep i reserve i settet sitt. Man tok så av siste økning og banket ut samme antall rep i hvert sett til man nådde 1 rep i reserve.

Så all trening var i bunn og grunn en dynamisk tilnærming til hvor mye belastning man utsatte seg for. Man tilpasset alltid treningen til dagsformen. Fungerte ekstremt bra :+1::+1:

2 Likes

Gjorde alltid det tidligere, men nå har jeg delt opp kroppen i 3 og trives med det. Du ser oppdelingen på programmene jeg la ved.

2 Likes

Bra tilleggsinfo! Jeg har vært med på så mange ulike versjoner av Myo-reps helt fra jeg først hadde han som coach for 10+ år siden til “det siste programmet” og de endringene han har gjort der. Virker som han har blitt mer fleksibel på antall repetisjoner på småsettene (før var han veldig på 1/5 rundet opp/ned) og varighet på pausene (før var det alltid 2-3 pust).

1 Like