Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Poenget er vel at man ikke tar så lang pause at man mister hypotrofien vil jeg tro.

Første skikkelige treningsprogrammet jeg kjørte var RYP som han ga ut i samarbeid med My Revolution tror jeg? Må være over 20 år siden :joy::joy:

Så tok jeg en slik privat coaching med han for vel 15 år siden. Off tida går altfor fort :woozy_face::woozy_face:

Har prøvd litt av hvert etter det. Convict conditioning, som bygget sinnsykt kjernemuskulatur. Athlean X som har noe skikkelig gode alternativer til vanlige øvelser. Men som og jobbet en del med hypotrofi i prinsippene.

Nå trener jeg bare full kropp hver gang. Varierer litt mellom øvelser men passer på å trene tett opp mot, men aldri til failure. Bruker mer kroppsvekt og eksplosivitet, da jeg har erfart for tungt går utover funksjon ved selvforsvarsbiten.

3 Likes

Hvor ofte trener dere styrke?

Hilsen nybegynner

Men hvor ligger grenseverdier for Vitamin D .

Prøver å få til to ganger i uka, helst tre.

Men det var den tiden da.

2 til 3 ganger i uka. Men ofte supplert med 2 til 3 ganger med selvforsvar :man_shrugging:

Er på ferie nett nå med ganske bra treningsfasiliteter på hotellet. Så nå har det blitt nesten hver dag. Har hatt en dag pause.

Vil du har fremgang må du ha minst 2 ganger i uka. I mine øyne. Mer vil selvfølgelig gi fortere resultat hvis alt annet er på plass. Restitusjon, mat, treningsmengde osv. For å supplere annen trening kan 2 ganger i uka muligens holde.

1 Like

Offisielle tall er mellom 50 -125 nmol/liter så er alt gulle greier…

Men optimalt bør man ligge over 100.

Ikke mya nå. Men det blir skifte i høst med litt mindre kondisjonstrening og mer på styrke.

5-6 dager i uka her. Over middels glad i å trene styrke!
Kjører brosplit som det så fint heter :muscle:

2 Likes

Athlean X er bra, spesielt på teknikkbiten. Alt for mange har en teknikk som i liten grad “treffer” musklene de ønsker å trene, og egentlig mangler stabilitet slik at det blir dødgang i alle ledd. Personlig bruk jeg volumtankegangen og programmeringen til Børge Fagerli og Mike Mentzer, hypertrofiøvelser fra Menno Henselmans (f eks bayesian curl) (og Athlean X), rehabøvelser fra Dean Somerset, Upright health og Conor Harris, helhetssynet på funksjonalitet fra MT performance og Functional patterns.

Har brukt vanvittig mye tid på ting som jeg ser på som regelrett “feil” nå, som tøying og å adressere svake muskelgrupper isolert, uten å se helheten. Slik jeg ser det er dette bare kompensasjoner som egentlig stammer fra en helt annen plass (ofte hoften), hvor man aldri vil komme noen vei uten å fikse f eks rotasjonen i hofta, som igjen fører til stramme hofteleddsbøyere, fremrotert holdning, stiv nakke osv. Tror folk flest vil ha mye mer utbytte av å korrigere pustemønsteret sitt enn å trene for økt funksjonalitet. Som personlig trener kan jeg nesten ikke huske å ha møtt noen klienter som faktisk har blitt fikset av opplegget de har fått av behandleren sin. De har kanskje blitt bedre, men på langt nær korrigert det opprinnelige problemet.

Jeg har utelukkende trent fullkroppsprogram de siste 16 årene, helt frem til det siste halve året nå hvor jeg kjører 3-splitt. Kan ikke si at det gir meg bedre resultater, men det er litt forfriskende og eksotisk etter alle disse årene med fullkroppstrening opptil 6 ganger i uka.

6 Likes

Hvor mange timer trener du i uka, delt på styrke og kondis?

Merker jo at jeg ikke har noe system og lurer på hvor mye tid jeg egentlig hadde trengt å bruke.

Dette!!! :point_up_2::clap::clap::clap::clap::point_up_2:

1 Like

Jeg trener styrke 3 ganger 30 minutt i uka når jeg ikke trener kondis. I perioder med kondistrening ville jeg justert ned styrketrening til 2 økter a 30 minutt, og kondistreningen er ca 1 time 2 ganger i uka.

4 Likes

Det burde jeg ha tid til! :joy:

2 Likes

Gjør du noe intervall eller bare 1 time jevnt tempo?

Er det noen spesielle øvelser du gjør for hoftene?

Jeg er med i en løpegruppe så gjør bare som jeg får beskjed om. Men det fornuftige er nok å ha en rolig langtur som gjerne er på over en time (alt etter hvilket nivå du er på) og en økt med intervall med en oppvarming. Vi varierer en del på hvordan intervallene utføres.

Det er mer en helhetlig tankegang om at kroppen må være i en optimal posisjon under utførelse av øvelser for at man skal kunne adressere svakhetene. All avvik fra den optimale posisjonen er kompensasjon forårsaket av svakhetene, som strengt tatt gjør at man bare bruker de musklene som allerede “fungerer” og jobber rundt svakhetene. Derfor mener jeg man skal være ekstremt nazi på teknikk og alltid justere vekten etter den svakeste muskelen involvert. På denne måten spiller hofteposisjonen en rolle i ALLE øvelser.

En artikkel og video som viser konkrete øvelser:
How to Fix Your Left AIC Pattern - A Guide to Asymmetrical Posture

Min måte å adressere hofteproblemer er egentlig å ta med seg tankegangen fra artikkelen og klippet inn i alle øvelser for å lære kroppen å beholde stabiliteten i alle posisjoner, uten å kompensere. Veldig mye handler om å kunne aktivere diafragma på begge sider (som igjen kobler inn pusteteknikk). Men de øvelsene som vises i videoen er veldig bra.

6 Likes

For å bygge videre på det @RogRak på teknikk.

En uvane jeg ser mangen gjør at det løftes ekstremt mye med belter,og stropper. Uavhengig av belastning.

Hvis dette blir brukt hele tiden, hver gang, får man ikke brukt støttemuskulatur på en optimal måte og man legger igjen betydelig styrke i jakten på maks kg på stang.

6 Likes

Jeg liker å se på alle øvelser som en dynamisk planke, hvor forskjellen bare er hvilke muskler man bruker for å skape bevegelse. Resten av kroppen skal uansett forbli helt stabil.

I en planke har man fokus på at kroppen skal være helt rett. Dette innebærer at man liner kroppen opp sånn at f eks linjen mellom fot, kne og hofte ivaretas, man skyver hofta frem ved å stramme setemuskulaturen, hofta trekkes opp mot ansiktet i forkant slik at man kobler sammen underkropp og overkropp og unngår å svaie i korsryggen, man åpner opp brystet og tar skuldrene bak (uten å miste spennet i magen og “flaire” ribbeina), hode er en naturlig forlengning av ryggen og haka skal trekkes litt innover mot halsen. Fot, hofte, skuldre og hode skal være en rett strek. (Det er sikkert andre momenter jeg glemmer i farten.)

Så, hva gjør man da på en biceps curl? Man står oppreist, låser av hele kroppen på samme måte som i en planke, bare at man nå beveger armen opp og ned. Alt annet er likt. Beinpress da? Nøyaktig det samme, bare at man her svikter i knærne, mens alt annet skal være stabilt.

Har man en rotasjon i hofta, kommer man garantert til å kompensere på samme måte selv under en stående biceps curl, nettopp på grunn av at det er i denne posisjonen man finner stabiliteten. Da går det ikke an å kun ta hensyn til dette under “hofteøvelsene”, men bygge opp styrken med hoften i feil posisjon under alle andre øvelser.

Sagt på en annen måte; styrketrening er ikke å flytte en vekt fra A til B; det er en test av dine evner til å bevare stabiliteten i resten av kroppen, MENS man flytter en vekt fra A til B eller motstår en belastning.

Ergo er alle øvelser en fullkroppsøvelse, det varierer bare hvilke muskler som beveger vekten. All bevegelse som ikke utføres av den “aktive” muskelen, er en kompensasjon, som med varierende grad av alvorlighet vil være uønsket.

image
Dette var et bilde jeg fant som et eksempel på hvordan man utfører en korrekt planke. Dette er et godt eksempel på hvordan man tar planke uten å aktivere magen og setemuskulaturen (han skyver ikke frem hofta som omtrent kobler ut magen) og ikke koble sammen under- og overkroppen, ikke utfordrer ryggen eller serratus (han hviler bare på albuene), aktiverer nakken og har høye skuldre. Han kunne med fordel trukket haka inn en del for å i større grad koble ut nakkemusklene. Man ser også at han “står på tærne”, som gjør at han har feil tyngdepunkt. Hadde han trukket tærne mot seg/ført hælene bakover, hadde han også fått skuldrene direkte over albuen, der de egentlig skal være, samtidig som magen blir mye mer utfordret. Folk som står i en planke i over 1 minutt er enten godt trent eller kompenserer som et lite geitehelvete. Min erfaring er at de fleste som tar planke nærmest bare setter nedtellingen på 5 minutter og stiller seg i posisjon(-ish)…

5 Likes

Min transformasjon fra 115 kg til 80 kg etter å ha slitt med prolaps i årevis (39 år gammel)

• Ingen ulovlige midler
  • Sakte, men sikkert nedover i vekt
  • Veide meg og målte midjemål 1 gang i uken og justerte derifra
  • 10 000 skritt om dagen (ofte utført på mølle i sone 2 med 135-145 i puls (gåing)
  • Tilbakeførte den gode gamle “lørdagsgodtdagen” hvor jeg spiste hva jeg ville på lørdager.
  • Styrketrening 4 ganger i uken for å bevare muskelmasse
  • Cirka 500 kcal i underskudd hver dag (utenom lørdag)
  • pauser på 3-4 uker et par ganger i året med økt kcal inntak for å stabilisere vekta

Målet nå er å øke kcal inntak mest mulig ,og få opp muskelmasse for å kunne spise masse :joy:

18 Likes

Jeg fikk et bilde av en kontorrotte som sitter på kontorstolen hele dagen og har litt vondt i ryggen og ikke i stedet for å trene opp kjerne og setemusklene og andre store muskelgrupper fokuserer på den lille svake ryggmusklene som er øm, og så klart pumpe opp bicepsene da

3 Likes