Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Vurder mitt svar opp mot hva de andre sier, i og med at jeg ofte er mer negativt til karbohydrater generelt enn de andre.

Jeg mener at du har mye rett i det, samtidig som du ikke må undervurdere effekten av inntak av spesielt fett for helsen. Sånn jeg ser det er høyfett= normalisering/optimalisering av hormoner, mens sukker/karbohydrater= støy, og ofte grunnen til at man ender opp med å måtte fikse noe. Det betyr ikke at jeg mener at man skal innta null karbohydrater (selv om jeg personlig ikke ser problemer med det), men heller at man skal ha et bevisst forhold til karbohydratinntaket sitt.

5 Likes

Kan legge til at tilsatt sukker er spesielt ille siden det gir deg null næringsstoffer bortsett fra energi. Det vil si at det plutselig blir mye vanskeligere å få dekket dagsbehovet av vitaminer og mineraler. Jeg har blitt litt mindre forsiktig med naturlig sukker og karbohydrater f eks fra frukt og fullkorn (uten å overdrive inntaket på noen som helst måte) som et eksempel kan jeg spise ganske mye tørket fiken spesielt om det er mange syke rundt meg siden jeg føler det gir en boost til immunforsvaret (har også vært veldig lite syk siste 1-2 årene, mens folk rundt meg får stadig forkjølelser, influensa osv), men må da passe på litt i forhold til tannhelse siden det er veldig mye sukker og kan sette seg i tennene. Ved denne type mat versus mer raffinerte karbohydrater får du med fiber som er en slags motgift mot sukkeret.

Når det er sagt så ligger jeg helt klart på større andel protein og fett versus karbohydrater mot det som er anbefalt og spiser også mye mettet fett.

2 Likes

image

Apropos. Dagsferske blodprøvesvar. Er som nyttår, julaften og Gro-dagen på en gang!

Dette viser også kompleksiteten rundt homocystein. For min mor fikk jeg verdiene hennes ned fra farlig område til innenfor normalen bare ved å gi henne metylfolat, men selv klarer jeg ikke å oppnå det samme med tilsvarende strategi.

3 Likes

https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/ajpcell.00583.2024

For de med over snittet av interesse :pray:

2 Likes

Siden jeg ofte prater om nøtter må jeg også gjøre et lite varsku, en nøtt er jeg veldig forsiktig med, Paranøtter har ekstremt mye selen, det i seg selv er jo positivt om du spiser 1-2 en gang i blant, men det er virkelig ikke noe du skal spise en hel pose av (mer her https://axelsons.se/paranotter ) ellers prøver jeg å variere mellom forskjellige typer og kjøper helst rå / usaltet og salter bare den porsjonen jeg spiser.

Ser det blir 22 tak, og swolf på 55 hvis begge armer telles. Klarte 2’10" tempo på 1000 meter, men med noen stopp.

Mye å hente på teknikk, men klarer ikke å tenke på så mange ting samtidig. Armer, bein, pust og flytestilling blir for mye på en gang.

1 Like

22 tak er bra det! Ja det er mye som skal koordineres, men man kan jo jobbe med en ting om gangen. Det finnes også forskjellige drills man kan gjøre for å jobbe med teknikken

Kan du forresten se utviklingen i løpet av økten?

Jeg begynner bra første 100m og så går det fort nedover. Regner med at det bedrer seg når jeg får tilbake litt muskler på overkroppen og armer igjen

Hele

IMG_1053

Trening er virkelig ferskvare

1 Like

Gemini kan være litt vel ærlig noen ganger (jeg gjorde styrketrening på morgenen som kan ha påvirket resultatet ) :

Da har vi hele serien din: 40 – 43 – 47 – 47 – 48 .

Dette er den perfekte definisjonen på en “muskulær kollaps” fremprovosert av morgenøkta. Selv om du følte at du tok det rolig, og pulsen din lå i Sone 1, viser SWOLF-tallene at teknikken din gikk fullstendig i oppløsning etter 200 meter.

:astonished:

1 Like

Merket du det selv, at det ble litt for tungt?

Absolutt, funksjonelt vil jeg si 100% tilbake i hverdagen etter sykkeluhell, men før det svømte jeg opp til 3000m og hadde mye mer styrke i armer og overkropp, så planen er å bygge opp dette sakte uten å risikere noe. Jeg er veldig fornøyd med at jeg kan kjøre ganske normal svømming men kortere distanser og også noe som begynner å ligne på vanlig styrketrening for armer og rygg.

1 Like

For å si det sånn:

Ultraprosessert drikke er blitt en ekstrem volumkategori for dagligvarekjedene.

Er ikke noe Coca Cola har lyst at folk skal begynne å omtale drikken deres som. Det er en relativt stor holdningsendring på vei der tenker jeg.

Jeg drakk mye brus fram til jeg var 25-ish, men etter det? Det blir rett og slett bare for søtt og klissete. Drakk også mye te, Earl Grey med 2-3 teskjeer sukker og melk. Nå drikker jeg fortsatt Earl Grey, men uten sukker og melk. Vaner har veldig, veldig mye å si for hva man drikker og spiser. Man blir vant til bestemte smaker.

@Holmes jeg er litt nysgjerrig, bryr du deg om at svømmingen og de ekstra musklene du får der mest sannsynlig vil gjøre deg til en tregere 1500m+ løper?

Jeg er egentlig ikke såååå ivrig når det kommer til styrketrening av overkroppen, men merker jo nå at 23 dager inn i skisesongen og 14 skiøkter, så har jeg allerede vesentlig sterkere rygg/skuldre og delvis armer. Det er noe med å ta veldig, veldig mange repetisjoner av noe som er litt tungt (staking) som tydeligvis trigger muskelvekst.

Det er forresten interessant å se hvordan klassisk og skøyting fungerer ganske anderledes når det kommer til stølhet. På klassisk, så vet jeg ganske greit hva jeg driver på med. Etterpå, så blir jeg støl på en måte som minner om å drevet med styrketrening. Spesielt i ryggen og magen. Etter skøyting, så er det mer vagt, sikkert fordi jeg ikke klarer å bruke musklene skikkelig.

Jeg og andre her har jo en voldsom fordel i at performance betyr null niks utover at det er en motivasjon og feedback på om treningen fungerer, så jeg optimerer ikke for en viss idrettsgren eller distanse, men har litt cut off ved ca 1 time aktivitet (og tilsvarende rundt 35-40 sekunder andre veien).

Jeg tenker at det er både positiv og negative synergier/interaksjoner mellom treningsformene. Akkurat nå tenker jeg at å bygge litt muskler på de tynne kontorist kvistene til armer som jeg har fått nå bare er positivt :blush:

3 Likes

Om noe så kommer det til å gjøre han raskere, ikke tregere.

Altså, det er ikke en fordel med muskler på overkroppen i 1500+ løp. Har du sett de proffe utøverne der? Det er ikke noe ekstra på dem i det hele tatt. :stuck_out_tongue:

Kanskje han blir seende ut som en 100 meter løper eller 400 m løper da?

2 Likes

Litt amatørsvømming gjør ikke Holmes til en diger, muskuløs kloss. Det er nå bare min antagelse.

Kan godt være et par kilo muskler vil gjøre en eliteutøver noen sekunder tregere på 1500m.

Men for hobbymosjonist så vil jeg anta at en alsidig aktivitet som svømming vil gjøre deg til en raskere, ikke tregere løper.

Hva tenker du @RogRak ?

2 Likes

Det pleier jo å være motsatt, få repetisjoner bygger styrke og muskler.

Å gjøre veldig, veldig mange repetisjoner av noe er jo utholdenhetstrening.

Står selv mye på ski om vinteren, kun staking og klassisk. Har aldri merket at jeg bygger muskler av det.

Men tror det handler mye om utgangspunktet. Hvis man er svak i overkroppen så tror jeg man kan oppleve en hvis fremgang i styrke hvis man driver jevnlig med langrenn. Men med litt styrke i overkroppen så tror jeg det er vanskelig å bygge muskler med vanlig langrenn. Muligens hvis man kjører på med helt insane staking i bratte oppoverbakker, men for vanlig langrenn tror jeg effekten av muskelvekst vil være begrenset.

Såfremt man ikke aspirerer til å konkurrere på 1500m på veldig høyt nivå så vil jo mer muskler på overkroppen være å foretrekke over fysikken til de eliteutøverne. Det er ikke en kropp som oser longevity akkurat.

2 Likes

Eliten har ikke privilegiet som oss å prioritere en velbalansert og sunn kropp, de må tenke på sekundene - der er heldigvis ikke jeg

Triatlonutøveren fra Bergen målte 101,1 på en VO2maks-test nå i januar.
– Det er det høyeste jeg har målt. Det er interessant. Det er et godt utgangspunkt, sier Blummenfelt til VG

Vi har litt å gå på

6 Likes