Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Altså, man blir ikke seende ut som en bodybuilder av å gå på ski, men man får ganske solid med muskler av det. Hvis du ser på langrenssløpere, så er de relativt muskuløse på overkroppen, på samme måte som svømmere. Greia er jo at du bruker armene, ryggen og magen omtrent som man bruker beina når man går. Dvs veldig, veldig mye mer enn vanlig. Også driver man på med det i timesvis.

Altså, jeg merker det best i “skimuskelen” som jeg kaller det, dvs den biten av ryggmuskelen som drar skulderen ned. Merker det også fordi klærne som sitter greit på sommeren blir litt strammere over skuldrene/armene. :stuck_out_tongue:

Ja, så en video på Snapchat der han ble omtalt som verdens best trente menneske! :smiley:

De gjorde også et poeng av at skinnet bedrar da han egentlig ikke ser ut som det, sånn rent intuitivt.

1 Like

De har også sin dose på gymmen nå om dagen. De driver ikke bare og går på ski hvis det er det du tror.

Ta Bjørgen f.eks., tror du virkelig hun fikk de musklene av å gå timevis på ski? Eller Sundby? Osv

Skiløpere trener mye hang ups og dips. Godeste Aukland klarte vel 20 hang ups om jeg husker riktig.

Som jeg har tatt opp med deg før, det er stor forskjell på styrke og utholdenhet .

1 Like

En liten presisering: For en som er helt utrent, vil løping i starten gi litt mer styrke i beina rett og slett fordi utgangspunktet er lavt. Men så fort man er over “nybegynner-kneika”, vil mer løping aldri gjøre deg sterkere i markløft.

Jeg tror en del av misforståelsen rundt dette er at man tenker muskler = styrke, men musklene må også formes og bygges ut litt for utholdenhet. Man kjenner det i musklene etterpå og da må det vel ha vært styrketrening tenker mange.

Ellers er overkroppen litt annerledes, det skal mindre til å trigge litt styrketrening ved utholdenhetstrening pga litt av det samme som nybegynner-prinsippet over. Armene får mye mindre stimulering i hverdagen så om man staker eller crawler blir det fort litt styrketrening fordi man kommer fra et så lavt nivå. Ekstra effekt blir det så klart om man kjører intervaller med dette.

4 Likes

Fikk svar på nye bodprøver idag.

Vitamin B nivået er fikset.

Men her er en liten artig bit.

Ved forrige prøve i September lå nivået på D-vitamin på 131.

Da hadde jeg tatt 9600 IU (3x3200IU) siden nyttår ca.

Jeg reduserte til en tablett av 3200 siden jeg hadde nådd nivået jeg ville ha.
Nivået har nå synket ned til 90…

Altså en reduksjon på over 40 nmol/L på kun 4 mnd, mens jeg tar 3200 IU hver dag!

Må bare øke dosen igjen ser jeg.

5 Likes

Skigåing er gjerne i intervaller, styrt av terrenget. Jeg må veksle mellom å stå ned bakker, stake, stake med fraspark, diagonalgang og fiskebein. I hvert fall i klassisk. Skøyting er et litt annet dyr.

Det er forskjellige muskler som blir belastet forskjellig utfra hvilken teknikk man må kjøre.

Havregrynsgrøt har et litt dårlig rykte som kjedelig «for» (det kan det også være) men det kan faktisk være en utskeielse også :fire:

2 Likes

Tok meg noen timer fri fra jobb i dag. Ble 16 km på ski på 1:50. Merket at dette var den lengste økta jeg har hatt på ski i år. Var noen muskler som sa i fra at dette var litt i overkant. :joy:

… det ble klassisk på meg. Orket ikke helt å skøyte i -11 grader, det blir gjerne en smule trått. Er egentlig godt fornøyd med tempoet, 8,7 km/t. I hvert fall som en første litt lengre tur. Ble litt daff etterhvert

5 Likes

Den 2. januar, så lagde jeg meg et lite Excel-ark for å tracke hva jeg trener og hvor mye. På de 29 dagene, så har jeg nå notert:

Klassisk 5x
Skøyting 11x
Bevegelse 12x
Styrketrening 2x
Liten styrketrening (<5 min) 7x

Har hittil ingen dager hvor jeg gjør ingenting. Som er en forbedring fra tidligere og grunnen til at jeg lagde meg trackeren. I “Bevegelse”, så har jeg f.eks. å gå til og fra jobb, en liten 20 min tur utenfor døra e.l. “Liten styrketrening” er typisk et par chin-ups, litt tid på balansepute, noen push-ups e.l.

Merker forresten veldig godt gårsdagens to timer på ski veldig godt i kroppen, var en bitteliten morgenskitur med samboeren i dag, det var nesten litt vondt. Trenger typisk en noen slike turer før kroppen blir vant til belastningen. Når jeg først er vant, så kan jeg plutselig gå tre mil på ski uten problemer.

1 Like

Har litt tilfeldig oppdaget at min nåværende fastlege og jeg er ganske enige om kosthold, hvor vedkommende er ganske ivrig på å kommunisere hva hen mener på sosiale medier. Jeg har fastlege på et legekontor hvor legene bare er der midlertidig, så jeg har ufaste fastleger. Av erfaring har jeg lært meg å ikke si noe om hvordan jeg spiser, og heller betalt for alle blodprøvene selv for å slippe diskusjonen.

Jeg vet ikke om det har noe med hvor hen tok utdannelsen sin eller om det er den Sør-Amerikanske patosen som ikke lar seg kneble, eller hva det skyldes. På den ene siden synes jeg det er et friskt pust, men samtidig kan jeg ikke forstå annet enn at det bare er et spørsmål om tid før hen lukes ut.

3 Likes

Vet ikke hvorfor jeg ikke har tenkt på det før, men prøvde meg på pull up/chin ups på en av de romerske turnringene hjemme (en ring i hver arm er for vanskelig), Fikk til 1 halvdårlig pull up og to «bra» chin ups ganger tre. Chin ups er lettere i utgangspunktet, men jeg tror at den runde formen gjør at det blir enda større forskjell . Da er vi igang! :fire:

3 Likes

Hei :blush:

Er en mann i tidlig 50 årene og har nå funnet ut at jeg bør skjerpe meg litt.

Jeg røyker ca. 5 - 10 sigaretter hver dag, har et moderat alkohol forbruk, ca. 6 halvlitere i måneden pluss ca. 0,5 ltr. brennevin.

Har egentlig elendig kondisjon selv om jeg går 1 times tur de 180 dagene jeg er hjemme, har en lettere fysisk jobb resten av året om bord på båt hvor jeg går en del , men langt fra nok, finnes også trimrom som jeg knapt vet hvor er :blush:

Ser nåla passerte 90 kg. for første gang og ble litt oversket og ønsker og gjøre noe med det.

Tenkte og kjøpe meg joggesko og så smått begynne og jogge litt, da snakker vi kortere turer med kombinert jogging / spasering.

Har svømmehall og badstu i umiddelbar nærhet.

Føler det kan bli vanskelig og legge vekk røyken helt da den har vært en følgesvenn i mange år. Så mulig reduksjon ?

Noen som har vært i samme situasjon og tatt tak i seg selv ?

2 Likes

Jeg røyka 3-4 badler(pk tobakk) i uken, jeg bestemte meg for å slutte for drøye førti år siden.
Jeg skrev opp fordeler med å røyke og ulempene med å røyke.
Første 2-3 ukene brukte jeg nikotin tyggegummi, jeg bomma også et par sigaretter, men etter ca 3-4 uker var det slutt.
Når jeg hadde holdt meg i 3-4 uker så begynte staheten å slå inn, etter det har jeg ikke rørt en eneste røyk.
Hvis du vil ha ekstra motivasjon så kan du kjøpe deg en pulsklokke og følge med på pulsvariasjon og se hvordan røyk og alkohol påvirker kroppen.
Hvis du da er bittelitt opptatt av helsen så kutter du både røyk og alkohol.
Anbefaler boken Pulskuren av Torkil Færø, finnes som lydbok i Storytel lydbok app om du har den.
Evt så har Norli hatt tilbud på mye bøker nylig.

4 Likes

Takker for tips. Skal få tak i den boken og kjøpe meg pulsklokke. En god start.

Alkohol har jeg ingen problemer med og legge bort,

3 Likes

Jeg ville lagt alt krutt på å slutte å røyke selv om jeg forstår at det er vanskelig, men det er det tiltaket som antakeligvis vil gjøre størst nytte spesielt med tanke på at du allerede går mye.

Et lite tips på turene er å gå litt fort på deler av turen (eller ikke sakte ned i oppoverbakkene) så du kjenner at du blir litt andpusten.

Her fra min egen tur i dag som gikk litt sakte så jeg fikk 11 i stedet for 26 minutter sone 1 trening.

3 Likes

Er dette data du tar ut av en puls klokke ?

Ja, det er fra polar, men ser litt annerledes ut avh av hvilken klokke du går for

Man får ganske ok data om HRV (Hjerterymtevariabilitet) selv fra en billig pulsklokke i dag (tror jeg da, jeg har en Garmin Forerunner 55, kosta 1500kr elns). HRV sier noe om kroppens stressrespons (aktivering av det sympatiske nervesystemet).

Man får seg noen a-ha opplevelser, vil jeg si.

Jeg trodde f.eks at jeg var rolig og avslappet når jeg kjørte bil (og jeg har kjørt mye bil).

Det var jeg ikke.

Alkohol kjører f.eks HRV rett ned for meg og det sympatiske nervesystemet blir aktivert som bare f.

4 Likes

Jeg har begynt med 15 minutter klassisk musikk rett før leggetid, setter på timer. Foreløpig har det gitt bedre søvn og hrv påfølgende natt

4 Likes

Antar du ikke hører på Sjostakovitsj da :stuck_out_tongue:

2 Likes