Nei man må jo velge rett type klassisk
Noen konkrete tips? Klassisk var alltid min go-to da jeg øvet til eksamen, så har absolutt tro på at ulike lyder kan stimulere oss på ulike måter.
Noe klassisk som kan anbefales ?
Jeg søkte bare etter classical study music på Spotify
Jeg har kjørt med denne nå et par dager: Eleven String Baroque - Album by Göran Söllscher | Spotify
Men kommer sikkert variere fremover
https://www.godt.no/aktuelt/i/pBpK8E/matnyhetene-som-kommer-naa
Bra greier eller!
Hintet er vel at omtrent alle slike matnyheter er usunne som faen
Dette er det folket (markedet) vil ha. Alle som jobber med folkehelse og ernæring må jo rive seg i håret . Er ingen ting av dette som jeg vil kalle “matnyheter” . Vel økologisk brua er sikkert sundt😀
Jeg blir alltid overrasket over hvor lett det er å lage ting selv versus å kjøpe et «produkt« og bedre/sunnere. I dag laget jeg fløtegratinerte poteter og det tok ikke lenger tid enn en pose som du heller i en form og steker: dele opp poteter i skiver, ha det i en form med fløte, salt og pepper og ost oppå, inn i ovnen. Så slipper man unna masse rapsolje og andre unødvendige ingredienser.
Jeg har iPhone (jobbtelefon) Apple Watch og Tesla. Derved er irriterende nok alt annet enn AW utelukket.
Både mtp telefon og at klokka funker som (reserve)nøkkel til bilen.
I tillegg er klokka dønn stabil.
Men ikke så god på kroppsbatteri og følge med på klokka «live».
Men AW i kombinasjon med Athlytic app er ganske så bra.
Hadde det ikke vært for bilen hadde jeg vurdert å gå over til Garmin.
Men en må heller ikke bli for opphengt i elektronikk….
Men jeg må få fremsnakke Trygg mat appen, til alle, kutt ned på ultraprossesert mat, kroppen har ikke godt av det.
Hmm det der knæ…
lige som jeg tror det er ved og blive bedre træningen køre og smerterne fortager sig så går jeg en mindre tur i støvlerne som er lidt tungere end kondi sko søndag og i dag kunne jeg ikke gennemføre træningen.
Cyklede 20 min pg gik til spark frem efter 1/2 sæt måtte jeg stoppe pga stigende smerte og gå til mavebøjninger/rygbøjning.
Det ender vist med jeg skal have det scannet selvom det ikke er med min gode vilje - er begyndt og overveje kondisko til fiskesæsonen men det kommer jo til og blive en våd fornøjelse i forhold til både regn og dug, men det burde jo kunne skubbe en eventuel operation til efteråret samtidig med jeg kan få fisket.
Hrmf
What becomes increasingly clear is that the recommendation to restrict dietary saturated fat to reduce risk for cardiometabolic disease is getting outdated. The weight of evidencefrom recent meta-analyses of both observational studies and randomized controlled trials indicates that full-fat dairy products, particularly yogurt and cheese, do not exert the detrimental effects on blood lipid profile and blood pressure as previously predicted on the basis of their sodium and saturated fat contents; they do not increase cardiometabolic disease risk and may in fact protect against CVD and T2D. Therefore, the suggestion to restrict or eliminate full-fat dairy from the diet may not be the optimal strategy for reducing cardiometabolic disease risk and should be re-evaluated in light of recent evidence.
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2161831322004367#
Veldig bra at det kommer mer som tyder på at krigen mot mettet fett er uberettiget. Samtidig sitter jeg med en følelse av at om folk ikke har skjønt det til nå, så vil de ikke skjønne det. Og da mener jeg vil som i ønsker.
Jeg har vært på nippet til å si til legene jeg har vært i kontakt med, at jeg respekterer at de har et annet syn på kolesterol og mettet fett, men om de ikke i det minste kan anerkjenne at temaet er komplekst og omdiskutert, håper jeg de skjønner at det er vanskelig for meg å ta dem seriøst.
Anbefaler deg å (generelt sett) bare tenke at legen egentlig er en slags “drosjesjåfør”. Du vet hvor du er (A). Du har gjort litt research på hvor du tenker du skal (B). Hvis legen ikke vet hvor B er, eller av en eller annen grunn nekter å kjøre deg dit, så er det bare å bytte til en annen som vil.
PS: Absolutt ikke noe i mot drosjesjåfører, er tross alt snakk om verdens nest eldste yrke.
Noen ganger må man ta sykkelen
I forsvaret tok vi hangups hver morgen før dagen startet. Etterhvert klarte alle 10+
Funker veldig bra å gjøre det en gang om dagen, tar jo bare 30 sek, så får man progresjon over tid uten noe særlig innsats. Har man ikke sjans på å klare en selv, så må man ha noen som hjelper å dytte deg opp i starten. Eventuelt sånn strikk, har ikke prøvd det selv.
Eller bare starte nesten på toppen og så senke seg ned.
Prøver du litt begge veier? Heise deg litt opp
Startet med bare litt opp og så senke meg ned og så prøve meg litt opp igjen, men biten på midten var vanskeligst. Får det til av og til nå. Samtidig, det har falt litt ut samtidig som jeg har gått mye på ski og til tider har kjent det i skuldrene. 
Jeg bruker for det meste bare leger instrumentelt for å få tilgang til det jeg ønsker (blodprøver, henvisninger og eventuelle medisiner (som jeg foreløpig aldri har trengt)), og er egentlig helt enig i den tankegangen du skisserer.
Det jeg tror det misnøyen egentlig grunner i, er at jeg på tross av å ha et ikke-eksisterende konkurranseinstinkt eller ambisjoner om noen form for karriere, har ekstremt respekt for hvilken rolle jeg har i andre sine liv, og på den måten skyhøye krav til produktet jeg leverer fra meg. Med denne måten å tenke på, opplever jeg at veldig mange leger ikke leverer godt nok. Ikke bare leverer de ikke godt nok, men de fremstår så selvsikre og selvgode oppe i det hele, selv om det (i følge meg) er på syltynt grunnlag. Jeg er fult klart over at jeg nærmer meg en parodi på meg selv og at mye av det jeg skriver ting jeg har rantet om tidligere, men jeg synes at legeyrket har endt opp som noe som svikter på de fleste aspekter av det som burde vært sentrale deler av jobben deres.
Jeg bryr meg ikke om det ikke er en del av opplæringen deres å kunne disse tingene og om de må bruke fritiden deres på egenstudier. Sett dere allikevel nok inn i alle tingene dere må forholde dere til i en jobbhverdag til at dere kan levere fra dere en tjeneste med høy kvalitet. Det er over 600.000 nordmenn som tar statiner, og som et mellomledd i dele ut disse reseptene og pålegge pasientene å bruke dem, bør de ha god kunnskap om hva de anbefaler, uavhengig av om det er et arbeidskrav eller ei. Som PT lærer man ingenting om skadeforebygging, men når 95% av klientene man møter har behov for denne kunnskapen, så er man en idiot om man ikke tilegner seg den. Har man et genuint ønske om å hjelpe disse menneskene, tar man den kostnaden. Og, om man ikke gjør det, bør man kanskje revurdere jobben man gjør og de bakenforliggende intensjonene.
Det er jobben deres for fuck’s sake. Ha litt nysgjerrighet og integritet i faget deres, innhent litt andre perspektiver og etabler måter å arbeide på og mer presise vurderingsgrunnlag, slik at dere ikke reduseres til en papegøye som bare gjengir det dere har blitt lært. Kanskje lærer man noe nytt, eller i verste fall får du bare litt mer tyngde bak det du allerede anbefaler og kanskje lærer du noe du allerede kan, bare på en litt annen måte. Lær å bruke skjønn og ha kunnskap nok til fatte en beslutning basert på et helhetlig perspektiv, ikke ut fra et isolert tall på en blodprøve. Det er selvfølgelig ikke ulovlig å kunnskapshull, men vær i så fall ærlig på det og kommuniser anbefalingene på en fornuftig måte, ikke som absolutte sannheter.
Det går an å dele ut en resept på statiner og samtidig si “det er ikke nødvendigvis sånn at medisiner er løsningen på alt, og ofte er det ønskelig å heller ta tak i ting på andre måter. Jeg foreslår at vi først prøver å forbedre kolesterolet ditt ved å gjøre små endringer i kostholdet ditt, og om det ikke fungerer gir vi medisinene et forsøk. Det er uansett viktig at du tar tak i kostholdet ditt og prøver å være litt i aktivitet i løpet av uka”, eller “jeg er ikke nødvendigvis alltid 100% enig i alt vi anbefaler; kroppene våre er veldig komplekse og det eksisterer en del ulike syn på denne problematikken, men per dags dato er dette den behandlingen vi har best forutsetninger for å anbefale deg i din situasjon”.
Det trenger ikke være så avansert eller gå på bekostning av retningslinjene de har. Det handler bare om å ha peiling på det man jobber med og yte en service i møte med andre mennesker. Om de mener at det sår tvil å ikke være bastant på det man anbefaler, mener jeg at det er 100 ganger mindre tillitsvekkende å være mottaker av ukritiske og bombastiske løsninger.