Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Nå begynner det å skje ting, 3 ganger 3 «bra» pull ups med nøytralt grep nå med begge ringene (teknikken faller litt på siste).

Dette går mye fortere enn jeg hadde trodd, og uten smerter eller murring i underarmen som jeg hadde fryktet

3 Likes

Tålmodighet :relaxed:

Taco er egentlig en rett som både er god og sunn bortsett fra alle tilsetningsstoffene i lefsene. Testet å lage fra scratch, tok såklart litt lenger tid, men ikke verre enn pannekaker

7 Likes

Hvilke krydder bruker du?
Taco er noe av det beste jeg får, så det gir jeg aldri opp, men jeg forsøker å gå bort fra ultraprossesert med det aller meste, men jeg studerer også hvilke tilsetningsstoffer som er i de forskjellige matvarene.

Her er et eksempel på lefse, jeg tenker du har utelatt et par ingredienser når du lager lefser selv:

1 Like

Jeg lagde ikke selv krydderet selv, men burde det også, spesielt fordi det sikkert smaker mye bedre!

Det fungerer fint med hvetemel f eks 50/50 hvetemel og mais så dropper du rismel, potetmel og fiberhusk

8 lefser

Ingredienser 1 dl maismel 1 dl rismel 1/2 dl potetmel 2 ts fiberhusk En klype salt 2 dl kokende vann 2 ts olivenolje

Fremgangsmåte

1. Bland alt det tørre. Hell over kokende vann og olje. Rør godt.
  2. Kna deigen smidig med hendene.
  3. La deigen hvile i 10 minutter.
  4. Del i 8 kuler. Kjevle dem papirtynt mellom to lag plast.
  5. Stek i varm, tørr panne i 30-45 sekunder per side.
  6. Legg dem umiddelbart under et lett fuktig kjøkkenhåndkle.
2 Likes

Jeg kan anbefale taco krydder fra Helios. Økologisk og uten tilsetningsstoffer. Anbefaler generelt krydder derfra også da selvsagt.

5 Likes

Skal prøve, tatt skjermbilde😀

1 Like

Bruker noe krydder fra Helios selv også.
@Duogdu når det gjelder hjemmelaget tacokrydder kommer man også langt med Spisskumin, Chilli og paprika krydder. Disse krydrene får man kjøpt uten at det er tilsatt ting i alle butikker.

3 Likes

Slenger du på litt salt og sukker, hvitløk og en liten dasj tomatpuré også, så overgår du langt på vei det du får i butikken.

Synd det ikke finnes bra lefser i butikken pdd. Har kjøpt noen fra Änglemark som også er økologisk, men problemet er at de er så tørre at de ofte går i oppløsning når man bretter de.

Ellers er vel Liba-brød nevnt som et alternativ uten tilsetninger.

2 Likes

Det beste alternativet i butikken har 5% tilsatt sukker :sweat_smile:

Som blir type 0,5g sukker? Ikke akkurat et problem?

Ble 17 km og 330 høydemeter i relativt rolig tempo, 2 timer og 5 min, men i scooterspor. Litt mer utfordrende nedover og oppover, men veldig fin løype.

Her fra starten.

5 Likes

Ja hvis du spiser 10 gram brød, så blir det 0,5g sukker. Om du tar to brød blir det 8-9g.

Problemet er at det er litt sukker i veldig mange produkter som totalt sett kan bli ganske mye i sum

Om det så blir et problem varierer nok veldig fra person til person, noen tåler mye og andre veldig lite.

2 Likes

Vet ikke hvorfor, men trodde du snakket om krydderet :joy:

1 Like

Men ingen av de vanlige alternativene inneholder vel så mye sukker?
2 og 3 % sukker står det på de vi bruker.

Men forsåvidt enig i at disse tortillasene ikke er det sunneste. Inneholdet en del andre ting også. Men hvis man kjøper de store og pakker de fulle så utgjør de litt mindre andel av måltidet i det minste.

2 Likes

Hovedgrunnen til å unngå det for meg er andre tilsetningsstoffer (ikke først og fremst sukkeret, men hopper gjerne over det også) og så må jeg si at de hjemmelagde smakte bedre og smuldret ikke opp som i hvert fall kan skje med de maistortillaene jeg pleier å kjøpe

3 Likes

Ikke så stort problem med at de smuldrer opp men skulle gjerne hatt tid til å bake egne for å unngått de tilsetningsstoffene ja. Men med barn må det tas noen snarveier :slight_smile:
Så foreløpig ikke der at vi finner tid til hjemmbakt på denne fronten.

1 Like

Fullt forståelig, å hakke opp salat og grønnsaker osv tar jo også en stund så totalt kan det bli litt mye

Interessant diskusjon rundt bly i vilt

https://www.kammeret.no/topic/51355-barn-og-bly/

1 Like

Fikk meg en 3km skøyteskitur i går, men hadde med 6-åringen, så gikk litt i rukk og napp. La inn litt ekstrarunder for meg selv. Også tauet jeg 6-åringen med en stav og skøytet med den andre. God balansetrening.

Fikk meg en tur alene på 5km i dag, men det var -12 eller så i natt, så snøen er som isopor. Mao, det var et blodslit å skøyte. Er ikke i god nok form til å holde hele veien. Ei heller har jeg teknikken. Tok igjen en 7-åring i dag. Hun var bedre enn meg til å skøyte oppover. :joy:

Trøster meg med at når våren kommer med hurtigere snø, så er jeg bedre rustet. :sweat_smile:

1 Like

Det var en undersøkelse i Sverige der de målte blyverdiene hos jegerfamilier. Det viste seg at selve jegeren hadde høye verdier, trolig fra å puste inn blystøvet som kommer ved selve avfyringen av skuddene. Familiemedlemmene hadde ikke noe høyere verdier enn andre selv om de spiste viltkjøtt flere ganger i uka.

2 Likes