Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Mest utsatt er man vel om man spiser fugl som er skutt med blyhagl. Har selv opplevd å plukke ut blyhagl fra fasankjøtt.

Spørsmålet er vel fort hvordan ting tas opp i kroppen.

Finnes f.eks mange tusen kilometer med asbestsement vannrør her til lands, men asbestfibre i drikkevannet er visstnok mye mindre farlig enn asbeststøv man innånder. Førstnevnte tas i liten grad opp gjennom celleveggene i mage/tarm, og går bare gjennom kroppen, mens asbeststøvet man ev. innånder blir liggende i lungene i så lenge man lever og ender i noen tilfeller med en skikkelig trasig kreftform noen tiår etter eksponering.

1 Like

Stemmer.

Også handler det også om hvordan «ting» påvirker kroppen.

Asbest er jo ikke toksisk per sè. Problemet er denne «kloen» som hekter seg fast i lungesekken og gjør sånn at asbesten blir værende i kroppen, skaper inflammasjon som igjen kan utvikle seg til kreft.

Tilbake til bly, så vil jo pulverisert bly har en mye større overflate enn et blyhagl, og i så måte kanskje også ha et mye større potensial til å bli absorbert av kroppen.

1 Like

Fikk tips om gode proteinkilder, Skyr og Kesam, begge naturell og uten tilsetninger.
Synes begge smaker ok, minner mye om gresk youghurt.

Begge finnes hos Coop Obs og Extra

1 Like

Har selv brukt skyr som erstatning for rømme, er faktisk en grei erstatning.

God ide👍

Kan være verdt å ta med i beregningen

4 Likes

Effekten av å ta statiner.

3 Likes

Hele det statin-opplegget virker egentlig mye som da sukker-industrien påtok seg ansvaret for å passe på vekta til folk…

4 Likes

20 km på klassiskski med utsikt til fint vær. Jeg gikk mest under skyene synlig til venstre i bildet. Endte med det ikke så sunne alternativet pølse som niste i dag. Minuset er jo at det er usunt som fy. Plusset er at det går an å få i seg mat i -10 grader og litt vind uten mulighet til å sette seg inn noe sted. Merker at kroppen takler litt og litt lengre distanser.

Avsluttet dagen med å dra på skitrening med barna, så fikk litt over 3 timer på skiene i dag. Merker det først og fremst i mage, armer, skuldre, lårene, rumpa og leggene. God trening mao.

6 Likes

Spis brokkoli!

6 Likes

Sleng de gjerne i ovnen/airfryer med litt olivenolje og salt, om flere er som meg og har spist seg lei på kokt brokkoli :muscle:

3 Likes

Så lenge du ikke koker det så lenge synes jeg det er greit, men enig i dvaske ikke er godt. En annen mulighet er å dampe dem (da beholder du mange fler næringsstoffer). Sautert med litt chili og nøtter er ikke feil

1 Like

Brokkoli bør vel aldri kokes men maks dampes?

Jeg har den rå i matpakken hver dag. Synes faktisk den er best rå.
Men vil tro wok også kan være bra.
Men middagsoppskrifter lar jeg andre ta seg av, f.eks. kona​:heart::rofl:

Fortsetter med pull ups i ringene nøytralt grep. I dag ble det 3, 3, 2, 2, 2, 1, 1, 1, 1

Ellers har jeg hatt en liten forkjølelse som har gått litt utover treningsvolum men har fortsatt klart å få inn litt lett trening

2 Likes

Ble 31 km på ski i dag. 5 km av de utenfor preppa løyper. Stakingen drepte magemusklene, så er sykt støl der, mens 2,5 km oppover uten spor drepte hofteleddsbøyeren. På slutten, så skøytet jeg litt når det var slakt oppover, da brukte jeg noen andre muskler enn når jeg gikk klassisk. :smiley:

Gikk opp til en topp som heter Krøkla på 910 moh. Inntil for noen år siden, så ble det kjørt opp spor her, enten med scooter eller løypemaskin. Nå vil ikke grunneieren tillate det lenger, for det forstyrer dyrelivet, men er visst flere enn meg som har dette som en milepæl på lengre turer, så det var noen selvtråkkede spor. Spesielt nedover var det faktisk veldig lett å gå, var for det meste ikke isopor-snø. :sunglasses:

De første 12,5km opp til toppen (inkludert 341m stigning, 129m fall) gikk relativt raskt, ca 1:25, men på veien ned, så stoppet jeg innom en cafe og fikk i meg litt mer mat. Også gikk det ikke så fort når det var bortover/oppover. Også gikk jeg en omvei som la til en god del høydemeter og 6km ekstra. Var rett og slett for sliten. Kanskje ikke så rart når denne turen var 11 km lengre enn den forrige lengste turen jeg har gått i vinter. :stuck_out_tongue:

Startet turen i -15 og vindstille, avsluttet i -8 og fortsatt vindstille. Solen har begynt å ta, så var ganske grei temperatur.

2 Likes

Litt fremgang i bassenget selv om jeg tar det veldig rolig. Kjørte faktisk alle treningsformene i dag, 9km løping, 25 minutter styrketrening og et kvarter i bassenget. Det skulle være restitusjon men måtte prøve noen litt raskere 50 metere og faktisk fornøyd med tidene (på 50m dragene) mtp at formen er veldig langt unna der jeg var i høst og at det kom etter styrketrening samme dag. Men veien er målet som de sier

2 Likes

Mine easy runs

All trening utenom løping

:rofl:

2 Likes

Er det meningen Easy runs skal være mest i sone 4? :smiley:

Hehe litt satt på spissen, men jeg er veldig overrasket over hvor lett pulsen spretter ppp når jeg løper, mens f eks samme opplevd intensitetsnivå svømming kan være sone 1

2 Likes