Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Helse, trening og kosthold

Om det skulle være til hjelp for noen, kan man ofte se manglende skulderstabilitet resultere i at man uforholdsmessig stor biceps som en kompensasjon. Som dere ser på bildet er min venstre biceps tydelig større enn min høyre, på tross av at jeg klart sterkere i høyre. En (eller to) uproporsjonal(e) stor(e) biceps, er altså ofte mer et symptom på en svakhet enn en kvalitet. Ryggen min er nok tilsvarende underutviklet på venstre side.

Selv er jeg 10/10 pirkete på teknikk, men allikevel klarer jeg ikke korrigere nok til at jeg unngår kompensasjoner.

2 Likes

Skal tenke på det så jeg unngår for store biceps muskler :grinning_face_with_smiling_eyes:

1 Like

Bilde ble tatt etter en åpenbaring, hvor jeg dessverre innså at løpingen for alvor har påvirket fysikken min. Ble derfor ett sett med biceps-trening i tillegg til en kort tur på mølla. Rart at ett sett med trening av biceps er nok til at jeg blir så støl i armene at jeg omtrent sliter med å gå ned trappa :sweat_smile:

1 Like

Husker jeg fulgte et treningsprogram for leeenge siden hvor det var meningen du skulle trene med tyngre og tyngre vekter og færre og færre rep over 6 uker. Så skulle du ta en ukes pause for å redusere bindevevet i musklene. Så skulle du starte med mange rep og lavere vekter igjen.

Høres ut som du har lagt inn den ukes pausen for å kvitte deg med bindevev. Da skal det lite til for å skape mikroskadene som gir stølheten.

1 Like

Har selv sett hvordan mange venner blir skraltynn av for mye løping.

Står fortsatt for min kjepphest, styrke over kondis :muscle:

2 Likes

Det som er litt rart er at jeg har opprettholdt styrketreningen i hele denne perioden hvor jeg også har løpt, så har hatt to-tre styrkeøkter i uka og trent biceps omtrent ukentlig og på helt samme måte som denne økten. Jeg pleier veldig sjeldent å bli støl når jeg trener styrke til vanlig, så hvorfor jeg ble det til de grader nå når jeg kun hadde en bicepsøvelse og ett sett, vet jeg ikke.

1 Like

Er helt enig. Løping er lite forenlig med å opprettholde muskelmasse, og vil i beste fall gjøre at man bare får mye mindre fremgang enn man ellers kunne. Dessverre liker jeg å løpe og er litt avhengig av å ha konkrete løp og mål å forholde meg til, så det blir både styrke og løping på meg. Men ingen tvil om at løpingen er heller en trussel mot fysikken jeg ønsker å oppnå, enn behjelpelig.

1 Like

Jeg vil jo påstå at kondisjon er veldig viktig. Vo2 Max er jo en viktig markør på hvor god kondisjon du har og alle fordelene med det.

Styrke og muskelmasse ser jeg på som 2 forskjellig ting. (Bodybuildere vs styrkeløftere)

Hva mener du er sweet spot. Hvor mye muskler/fett er greit og ha på kroppen?

2 Likes

Viktig for hva?

Hvis man klarer rask gange over tid , si 60 min, så er det godt mål for min del.

Så lenger man klarer daglige aktiviteter uten å bli andpusten så bør det være godt nok mtp på helseaspekt. Man trenger ikke løpe for å ha god helse, men nok bevegelse er viktig for en ok kondisjon.

Når det kommer til styrke og balanse så er det vanskelig å få det utenom styrketrening i dagens samfunn.

Midjemål under 85 cm og fettprosent under 18%

For min del så er løping for psyken og velvære.

Selv har jeg hatt enorm utvikling på langrenn, alpint og snowboard etter jeg begynte å trene kjerne og knebøy for alvor f.o.m. i sommer.

2 Likes

Det er for lite roing og tømmerhugst på sommeren.

Jeg trente både styrke og balanse på vei inn mot skisesongen og har merket enorm framgang på skøyting i vinter. Hadde ikke trent nok magemuskler, så når jeg gikk 31 km på lørdagen, så sleit jeg ut magemusklene etter litt over 2 mil.

1 Like

God kondisjon for å unngå død/hjertesykdom/kreft++ og alle fordelene med det.
Noen mener vo2 Max er den viktigste markøren for langt liv. Det kommer før styrke og muskler, men er sikkert drit kjedelig å sitte på gamlehjem i rullestol om du mangler styrke.

Nei du trenger ikke løpe. Du kan sykle, gå i motbakke, svømme ++, men jeg vil påstå at om du anstrenger deg og får pumpen til å gå i 60min så er du på god vei.

2 Likes

Har gått til innkjøp av noen skøyteski og hatt et par økter. Begynte så smått med fokus på teknikk med og uten staver på flata og merker fremgang….helt til jeg møter på motbakkene! Bruker ufattelig med krefter og er helt ferdig halvveis opp i bakken. Trodde jeg hadde relativt bra kondis og var bra trent frem til nå men her blir jeg slått ut :slight_smile:
Må nok mer teknikk trening til her men morsomt er det! Tips mottas med takk :relaxed:

1 Like

Grunnen til at du blir sliten oppover er at du som meg ikke kan “padle” som er teknikken man må bruke for å unngå å “løpe” opp bakken. Har prøvd meg litt fram og mye av det handler om å øke frekvensen på beina. Du rekker rett og slett ikke ta mer enn ett stavtak pr to skøytetak.

Ser her at en av tingene jeg ikke gjør bra nok er å bøye knær og vri foten nok. Jeg står mao for mye “rett opp og ned” over skiene, slik man gjør på flatmark.

image

1 Like

Løping er suverent om du vil opp på høy puls. Jeg har aldri løpt før jeg startet i fjor, først veldig sporadisk og så et par tre timer per uke de siste månedene. Jeg har tro på løping om man vil trene utholdenhet og liker også at jeg svetter skikkelig, det er litt renselse

Når det er sagt tror jeg ikke at jo mer er bedre, tror sweet spot på løping for helse ligger på 2-3 timer per uke, 20-35km.

Det har blitt mest løping på meg det siste halvåret, men har begynt å legge til styrketrening og svømming. Det kanskje endrer seg etter hvert men fra å ha svømt 3-4 ganger per uke og kanskje 2000-3000m per gang ligger jeg nå på 2*750m eller enda kortere og tror at jeg ikke skal gå så mye over det. Kanskje 3x750m eller 2x1000m kan funke, dvs litt over 30min total per uke. Styrke tror jeg opptil en time per uke er greit, fordelt på en helkroppsøkt på utegymmet og så 2-3 dager med korte økter pull ups i turnringer. Totalt sett lander jeg da på 3,5-4,5 timer som jeg tenker er realistisk å få tid til. Jeg tror på å satse på flere forskjellige treningsformer som utfyller hverandre.

1 Like

Jeg er enig med mye av det du poster og har stor tro på variasjon.
Det er mulig med god kondisjon uten og få løpekroppen til en ultraløper.

Jeg ser selv hva som skjer når jeg ikke varierer treningen.
Løping skjer ofte i høy aerob for meg. ( lite intervaller pga. sykdom)
Sykling har stort sett vært i lav aerob.
Har polar klokken samme funksjon?

2 Likes

Det ser litt annerledes ut men kan se tid i de forskjellige pulssonene. En ting jeg har begynt å legge inn er rask gange f eks til jobb og om jeg går veldig fort kommer jeg opp i sone 1 og over en uke blir det faktisk en del km.

Volumet i februar er dessverre litt ned pga forkjølelse og diverse men januar var oppe på nesten 10km kombinert løping og gåing

Pull ups i ringer

Her har jeg nok noe å lære ja! Tror heller ikke en mann på 190 og 100 kg er en fordel… :sweat_smile:

1 Like

Det hjelper heller ikke å være mann på 192 og 80 kg med null teknikk. Skøyting er vanskelig å lære seg som voksen, men jeg merker jo allerede at jeg er ekstremt mye bedre på å skøyte på flatmark etter 16 turer på skøyteski i år. (Vs 0 tidligere i livet). Har vært endel med barn osv, så ikke mest terping på teknikk :stuck_out_tongue:

1 Like